Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har länge letat efter en gitarr som passar mig men har inte lyckats än och tänkte försöka ta det bästa med gitarren jag har och upgradera till nya specs.

Jag har en gammal fender kropp som jag tänkte passa ihop med en längre och plattare hals med 24 frets. Egna pickups och trem. Är det nåt jag ska tänka på innan jag demolerar min fina fender (förutom att neck-jointen passar)? tex kommer stränglängden bli knäpp när man tar en en 24 frets hals på en kropp som är gjort för 22 frets (jag vet inte om halsarna är lika långa).

Jag vill ha Ton och Sustaaiiin! :rolleyes:

Tack för svar.

Annons
Postat
Har länge letat efter en gitarr som passar mig men har inte lyckats än och tänkte försöka ta det bästa med gitarren jag har och upgradera till nya specs.

Jag har en gammal fender kropp som jag tänkte passa ihop med en längre och plattare hals med 24 frets. Egna pickups och trem. Är det nåt jag ska tänka på innan jag demolerar min fina fender (förutom att neck-jointen passar)? tex kommer stränglängden bli knäpp när man tar en en 24 frets hals på en kropp som är gjort för 22 frets (jag vet inte om halsarna är lika långa).

Jag vill ha Ton och Sustaaiiin! 🙂

Tack för svar.

Om du byter längd på halsen kommer du att få problem med intoneringen om du inte flyttar på stallet såklart.

Postat

Hej

du har två val. Jag antar att du har en 25.5 tums hals med 22 frets och vill sätta ditt en 25.5 tums hals med 24 frets. om du vill göra det på det sättet, så måste du flytta stallet längre bak. Om du ändå ska byta stall så är det ju bara att ta bort det gamla, tätta hålen och sen fräsa upp för det nya stallet.

Den andra metoden som jag själv rekommenderar är att du beställer en 28.625 tums hals. då tar man måtten på din 22 frets och lägger till 2 band på toppen. Då slipper du flytta stallet. Jag känner en gitarrbyggare i polen som kan göra en ny hals för cirka 2500kr.-

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.