Jump to content
Annons

DIN-XLR-adapter


chokladzingo

Recommended Posts

Jag har kommit över en gammal AKG D120 HL. Vet inte så mycket om mikrofonen egentligen, men det vore kul att se om det går att använda den. Dessvärre har den en gammal 5-pinars DIN-kontakt. Jag funderar på om man kan köpa eller löda ihop en DIN-XLR-adapter. Som jag förstått det behöver jag i XLR en jord, och sen insignalen i normal och inverterad polaritet. När jag läser om DIN-kontakten så är pin 2 jord, medan pin 1 är IN left och pin 2 är IN right. Mikrofonen är nog inte stereo, så då borde de ju bara vara att koppla ihop L och jord från DIN med motsvarande i XLR, men hur gör man med inverterad polaritet? Någon som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

chokladzingo,

Det tillhör undantagen att det sitter en 5 polig DIN-kontakt på dynamiska mickar, men AKG till hörde tetta, eftersom dom hade en specialare på ett fåtal mickar för att kunna erbjuda olika utgångsimpedanser.

Dom hade också valt en egen "pin-out" som inte stämmer med standardkopplingarna för gamla micka med DIN-kontakt, och inte heller kopplingen över Hi-Fi DIN-kontekter som du talade om, stämmer med AKG:s anslutningar.

Här följer rätt "pin-out"

stift 1= jord/skärm

stift 2= 200 ohm

stift 3= 60 ohm

stift 4= den gemensamma för 200, 60 samt Hi/hög ohmig

stift 5= Hi/hög ohmig.

Om du skall använda micken till en normal balanserad låg-ohmig mikrofoningång,

så skall du ansluta enligt följande:

mickens stift 1 till ingångens XLR stift 1

mickens stift 2 till ingångens XLR stift 2

mickens stift 4 till ingångens XLR stift 3

Det finns tyvärr ingen färdig DIN till XLR övergång att köpa på marknaden, så du måste löda ihop en själv, eller låta någon serviceverkstad hjälpa dig med att få övergången lödad.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ser man på. Härligt att finna sådan expertis på detta forum. Jag har googlat som en galning utan att hitta någon liknande information. På min mick står det "AKG D120 HL" och sen "600/40.000 OHM". Betyder det att impedansen är 600 respektive 40 Ohm istället för 200/60 som du hade som exempel nedan?

Jag har tänkt använda micken till mitt ljudkort och kanske till någon vanlig mixer PA-anläggning. Kan det vara skadligt för någon av utrustningen om impedansen blir fel, som jag inbillar mig att det blir om man t.ex. kopplar in högtalare med för låg impedans?

Jag löder gärna ihop något själv, blir nog ett roligt projekt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

chokladzingo,

Problemet är att jag har inga uppgifter på någon AKG:s HL serie med 5 pols DIN-kontakt, men det finns HL med 3 pols DIN, som då har två impedans alternativ, liknande dom du nämner.

Så om det bara är två impedanser och en 5 pols DIN i din mick, så är det inte säkert att kopplingen jag beskrev i mitt tidigare inlägg stämmer i ditt fall.

Det går givetvis att mäta på kontakten, och få fram kopplingen, men det är nog lite överkurs för dig som inte sysslar med elektronik.

Nej, det är inte skadligt att pröva/chansa på anslutningen, men du får inte ha någon form av "phantom matning" från ingångskontakten, då detta kan skada micken om du ansluter kontakten fel.

Det impedansalternativet som passar bäst för diverse mixrar och ljudkort är 600 ohm i ditt fall, 40 kohm är för högohmigt för dagen mick-ingångar även om dom är obalanserade med vanlig telejack.

Micken kommer att få en svag utsignal och låta basfattig.

Den höh-ohmiga anslutningen passar bättre om du skall jaga in micken i en gitarrförstärkare, då denna ingången är extremt höghomig gämfört med mick-ingångar på en mixer eller preamp.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...