Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

För att ge en kort presentation så är jag är en amatörproducent som spelat in lite egna låtar sedan 2 år tillbaka och har precis börjat spela in någon polare och lite andra kontakters musik.

Han kom hem till mig och presenterade låten med gitarr, vi spelade in slaskgitarr och sång, och utefter det har jag arrangerat samtliga instrument, stråk bas piano trummor backvocals mm och spelat in/producerat detta.

Vad jag undrar är hur fördelning av rättigheter till låten sker, för STIM tex så är väl även arrangering en 'juridisk' del i ledet för att framsälla en låt ?

/Robin

Annons
Postat

Hmmmm...Vem har skrivit låten....

Han va??

I så fall får du NADA...

Du är bara Producent...

Han är låtskrivare...

Du kan kanske få en slant om det visar sig att du/ni

har skrivit till delar som tillfört låten NYTT matrl...

Annars står du nog ute i regnet my friend...

Postat

Nja, vanligen delar man lika mellan komposition, textskrivande och arrangering. Så tror jag Stim gör om man inte anger några speciella önskemål. Det är dock inte satt i sten vilka procentsatser som ska gå till vem, många väljer att helt enkelt splitta lika mellan alla som är iblandade i projektet, för att det känns trevligare...

Postat
Hej!

För att ge en kort presentation så är jag är en amatörproducent som spelat in lite egna låtar sedan 2 år tillbaka och har precis börjat spela in någon polare och lite andra kontakters musik.

Han kom hem till mig och presenterade låten med gitarr, vi spelade in slaskgitarr och sång, och utefter det har jag arrangerat samtliga instrument, stråk bas piano trummor backvocals mm och spelat in/producerat detta.

Vad jag undrar är hur fördelning av rättigheter till låten sker, för STIM tex så är väl även arrangering en 'juridisk' del i ledet för att framsälla en låt ?

/Robin

Ja, Stim har arrangemang som en del.

Egentligen skulle du och din kompis har gjort upp det här före ni började spela in, om du inte har talat med honom alls om rättigheterna så kanske han tycker att det är hans låt och att han ska stå ensam som låtskrivare.

Om han inte har fått nån CD eller fil med låten så har du i och för sig en hållhake. Om han inte vill släppa en del av rättigheterna så kan du ju alltid vägra att ge honom inspelningen. Kanske inte ett bra sätt om du vill fortsätta vara kompis med honom, men å andra sidan så borde en kompis kunna släppa en del av rättigheterna om du har lagt ner så mycket arbete som du säger.

Postat

Stim har ARR som alternativ, som några har påpekat (det andra var noga bra gissningar...), men det är inget "krav" att bli arrad som producent. Det där har väl att göra med egen moral i hög grad, i vissa fall blir folk som förtjänar en stimandel utan och vissa som inte förtjänar kan nog sno åt sig en del. Det är väl upp till dig och din kompis att bestämma om du ska vara värd det eller inte. För att spela in någon eller spela instrument tycker jag inte man är värd det, det är en annan sak om man gör stora bidrag till låten, till exempel genom bidrag med hookar, synpunkter på ackordföljer, disposition och så vidare. I mitt band stimmar vi varandra för att det ska bli mer rättvist så. En del band väljer ju att skriva upp alla som låtskrivare, det är ännu mer rättvist. Eller orättvist, det beror på hur man ser det.

Jag tror att det är tjugo procent för ARR? Något sånt i alla fall.

Postat

Till sign. RobinJacobsson:

The bad news: Som producent har du över huvud taget inget att hämta när det gäller STIM-biten. Och för att göra anspråk på arr-/bearbetningsersättningen måste du och din polare vara överens om detta.

The good news: Tänk på att det är du (i egenskap av producent) som äger rättigheterna till inspelningen.

Postat

som sagt, gör upp med din vän vad som gäller, och skaffa detta skriftligt. Jag vet att det känns fjantigt när det gäller en vän, men....det kan verkligen behövas.

de gånger vi skall prodda något (göra musiken, arra, spela in osv) ser vi helt enkelt till att vi får del i upphovsrätten, oftast går jag och min kollega in som "en part"(olika från fall till fall dock), det möjliggör ju, som nämnts tidigare, att man kan göra arbetet utan att få betalt, då man hämtar procent på allting (ev. försäljning, radiospelning osv) i efterhand, under förutsättning att det genererar något.

Men visst, kan personen i fråga hosta upp x antal tusenlappar för att man skall göra produktionen och inspelningarna så är ju detta ett alternativ. 😲

som sagt, jag tror på att alla som spelar en avgörande roll för utformningen av en låt, skall gå in med liknande förutsättningar, men jag vet att detta är kontroversiellt i vissa sammanhang....då kan man alltid välja att gå någon annanstans. :rolleyes:

Postat

STIM:s sida om detta, står bl a följande:

Verkens upphovsmän

Den som skapat ett verk är upphovsman. Kompositören, som har skapat en komposition, det musikaliska verket, har upphovsrätt till musiken. Om kompositionen har text har författaren upphovsrätt till texten, det litterära verket. Är texten översatt eller kompositionen bearbetad har också översättaren och musikbearbetaren (arrangören) upphovsrätt till översättningen respektive bearbetningen.

En producent har alltså ingen del av upphovsrätts-kakan, utan du är i detta fallet arrangör - och är alltså berättigad till viss STIM-ersättning för ditt jobb. Som arrangör brukar det vara snålare fördelning än till upphovsman och textförfattare (kommer dock inte ihåg vilka procentsatser det handlar om), så det är bäst om ni kommer överens om vilken fördelning som ska gälla i ert fall - speciellt om du har lagt mycket tid på det du har gjort...

Postat

tycker du ska ta det här som en läxa i din livsbok

nästa gång så vet du att du ska ta betalt från början som producent alt arrangör beroende på vad du egentligen gör

komma i efterhand å prata rättigheter riskerar bara göra saker å ting sura mellan er

du kan ju alltid fråga honom vad han tycker din insats är värd

vill han inte lägga upp pengar direkt kan du ju föreslå att ni kan dela på en ev framtida inkomst som låten kan ge

så ligger bollen hos honom

får du kalla handen så tycker jag du ska låta det vara å istället ta med dig till nästa gång att vara tydlig med allt sånt i förväg oavsett om du känner den du jobbar med eller inte

man ska aldrig vara rädd för att ta betalt för ett jobb man gör men man måste vara tydlig redan från början

Postat

Alltid lika tråkigt när pengar blir inblandade, särskilt när det gäller musik. Det är som när Frodo drar på sig ringen...det liksom, förgiftar och bryter ner. Plötsligt är det inte längre heller vad det var menat från början, kul och passionerat...all that is left is business. Usch.

Postat

nästa gång så vet du att du ska ta betalt från början som producent alt arrangör beroende på vad du egentligen gör

komma i efterhand å prata rättigheter riskerar bara göra saker å ting sura mellan er

vill han inte lägga upp pengar direkt kan du ju föreslå att ni kan dela på en ev framtida inkomst som låten kan ge

får du kalla handen så tycker jag du ska låta det vara å istället ta med dig till nästa gång att vara tydlig med allt sånt i förväg oavsett om du känner den du jobbar med eller inte

man ska aldrig vara rädd för att ta betalt för ett jobb man gör men man måste vara tydlig redan från början

Trådens bästa inlägg, 100% rätt och riktigt.

Postat (redigerat)
Hej!

/Robin

Hej!

Jag får intrycket att du medverkar aktivt på skivan genom att spela ett eller flera instrument. För detta ska det utgå ersättning. Man ser då till hur många instrument du medverkar med, vilka slags instrument och på hur många låtar. Ju fler instrument du spelar på plattan och ju fler låtar du spelar på desto större ersättning. Men ersättningsnivån skiljer sig lite beroende på vad man spelar: Leadsong t.ex. ger lite större ersättning än körsång och t.ex. trumset på hela låten ger lite större ersättning än att man har lagt på t.ex. en tamburin på hela låten.... enligt tarifferna.

Du har också arrangerat. För det så utgår det också en ersättning. Utöver ditt spelande alltså. Här ser ersättningsnivån lite annorlunda ut än för ditt spelande.

Du har också producerat. För det ska du också ha ersättning utöver det som redan har nämnts.

Nu frågar du hur fördelning av rättigheterna ser ut och jag gissar att du även undrar hur ersättningsnivåerna och fördelningen kring detta också ser ut? Jag kan bara säga så här om båda dessa frågor: Kontakta Svenska Musikerförbundet! De har svar på det mesta om detta. Det hela är nämligen ganska komplicerat om man ska sköta allting själv och dessutom så är det som gjort att det bara blir fel då! Svaret på din fråga lär du nog aldrig få här på forumet, för det är rätt mycket juridik att ta hänsyn till plus att nivåerna också bör stämma enligt gängse normer. Sv. Musikerförbundet tar hand om detta åt dig/er helt gratis om du eller ni är medlemmar i SMF. Om ni inte är det så kan det vara en god idè att gå med om du tror att du kommer göra fler produktioner som är av lite mer professionell karraktär än att det bara är frågan om 200-300 exemplar som ska säljas till "familj och vänner" om du förstår hur jag menar. Men även om du eller din kompis inte är med i Musikerförbundet så är mitt tips att du kontaktar dem ändå för lite rådgivning. Fråga om de kan skicka dig en översikt om de olika ersättningsklausulerna som idag gäller för en produktion. Du kan tala med nästan vem som helst på Musikerförbundet om detta. Om du vill tala med en av deras jurister så kan du fråga efter Per Herrey. Musikerförbundet har telefon 08 - 587 06 000. Här är deras hemsida: http://www.musikerforbundet.se/

Att förhandla själv om sådana här saker ska man alltså helst undvika. Just för att det då kan gå fel på ganska många sätt och som långt senare kan stå en rätt dyrt (eller i varje fall bli heltokigt i relationer och rykten mm.), men det kan också vara en god idè av att blanda in en professionell tredje part ur en annan synvinkel och det är vänskapen mellan din kompis och dig. Det är bättre att överlåta allting till ett proffs på detta som ser till att allting sköts professionellt på samtliga plan redan från allra första början. Då är det reglerna som sätter nivåerna och hur avtal skrivs och inte din eller din kompis "önskningar" om att den ena vill ha medan den andre kanske tycker att det är för mycket osv. Sköt det här snyggt och se till att göra det från allra första början innan arbetet startar. Då vet båda (eller alla) vad som gäller redan från skratch och då kan ert samarbeta fungera utan att det ekonomiska och/eller det juridiska gör er till ovänner. Hoppas att allt går bra både nu och senare. Lycka till!!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Postat

Kanske lite sent att ringa Per Herrey och börja gapa när jobbet redan är gjort?

För övrigt är det ju inte alla som jobbar enligt musikerförbundets tariffer och jag skulle gissa att sjukt få dealar görs så som du beskriver.

Postat (redigerat)

Kul att så många kunde komma med förslag och information!

[Och tack Ludgo-Pelle för ditt långa svar! har sett även i andra trådar att du verkar lägga ner mycket tid på att hjälpa andra *applåd*]

Jo jag spelar ju alla instrument och har arrangerat dessa innan inspelning. Det är hans första låt och han bad mig spela in den, men man vet ju aldrig hur det kan gå för en låt, vore taskigt om man lägger mycket jobb på den och inte får betalt, och inte nog med det att det går bra för låten och att han drar in en stor summa pengar på det och så står man där utan att få nån ersättning själv.

Jag ville bara kolla detta, inte bara för just denna låten utan även för framtida produktioner man gör, då kan det vara bra att veta. Det bästa kanske vore att man har nån typ av standard "kontrakt mall" liggandes som man kan dra ut och ha beredd för framtida liknande tillfällen.

Vad borde jag ta hänsyn till att ta med i ett "kontrakt" när jag spelar in ett band? Rent generellt? Borde jag framhäva att tex mitt medgivande måste ges för att produktionen skall få användas i vissa sammanhang, är det något jag skall ha ersättning för? Andra saker att tänka på att ha med?

Tack för svaren hittills!

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

Kontrakt och kontrakt... om du får i uppdrag av en artist eller ett bolag att producera och hålla i en inspelning är rättighetsförhållandena ganska solklara, åtminstone ur ditt perspektiv. Det finns oftast inget att avtala om - du levererar mastern, dom betalar.

Du ska helt enkelt se till att få betalt, en i förväg uppgjord ersättning för det jobb som skall göras. Se till att få det mesta i förskott också!

Postat
Kul att så många kunde komma med förslag och information!

[Och tack Ludgo-Pelle för ditt långa svar! har sett även i andra trådar att du verkar lägga ner mycket tid på att hjälpa andra *applåd*]

Jo jag spelar ju alla instrument och har arrangerat dessa innan inspelning. Det är hans första låt och han bad mig spela in den, men man vet ju aldrig hur det kan gå för en låt, vore taskigt om man lägger mycket jobb på den och inte får betalt, och inte nog med det att det går bra för låten och att han drar in en stor summa pengar på det och så står man där utan att få nån ersättning själv.

Jag ville bara kolla detta, inte bara för just denna låten utan även för framtida produktioner man gör, då kan det vara bra att veta. Det bästa kanske vore att man har nån typ av standard "kontrakt mall" liggandes som man kan dra ut och ha beredd för framtida liknande tillfällen.

Vad borde jag ta hänsyn till att ta med i ett "kontrakt" när jag spelar in ett band? Rent generellt? Borde jag framhäva att tex mitt medgivande måste ges för att produktionen skall få användas i vissa sammanhang, är det något jag skall ha ersättning för? Andra saker att tänka på att ha med?

Mvh. Robin

Okay, jag förstår hur du tänker och jag tycker att du resonerar helt rätt. Visst borde du har kollat upp lite om detta redan innan arrangering och inspelningen, men att jobbet redan är klart behöver inte alls betyda att det är kört att göra någonting i efterhand så att båda parter (du & din kompis) blir nöjda! Inte alls. Förutsättningarna för att ni ska kunna få till ett avtal som följer de normala standardavtal som brukar gälla i dessa fall är ganska goda trots att jobbet redan är gjort. I synnerhet om ni inte har gjort inspelningen offentlig ännu. Om den redan har blivit offentllig är det däremot lite svårare men behöver inte vara helt omöjligt ens då heller. Det finns alltså all anledning att du kontaktar musikerförbundet för att be om hjälp. Att inte göra det vore faktiskt rätt korkat om jag får säga min mening i klarspråk. Vad har du att förlora på ett sådant samtal jämfört med att låta bli kan man ju fråga sig... Den här sortens frågor ska ställas till proffs och ingen annan eftersom det också är juridik involverat i det hela.

De övriga frågor som du ställer vill jag faktiskt inte svara på. Inte för att jag egentligen inte har lust utan mer för att eftersom det i grunden delvis är juridiska frågor (som det lätt blir med ren automatik då ekonomi blir inblandat) så vore det nästan lite oansvarligt av mig att ge dig alltför många svar om det du undrar över. Dels så kan jag inte varje liten "stavelse" i alla paragrafer, summor mm. och dels så är det lätt hänt att jag missar något som då kan ge dig en felaktig bild/svar av det hela. Sådant kan i sämsta fall ställa till problem för dig och det vill jag inte.

Återigen: Det är mycket smartare att du tar dina frågor med sådana som sysslar med detta dagligen och som har koll på varje mm i fråga. SMF tar hand om en rad av sveriges största och namnkunnigaste artister på olika sätt...jag känner en hel del av dem själv så jag vet via dem men också av egen erfenhet att de är bra på bl.a. det här. Dessa minimi-tariffer som jag nämnde i ett av mina tidigare svar här ovan är det som nästan alla sveriges studiomusiker på elitnivå använder sig av på så gott som alla skivinspelningar . I alla fall i de professionella sammanhang där man aldrig betalar svart och använder sig av ett minimi-avtal som man utgår ifrån. Även om egna överenskommelse också sker. (Skillnaden brukar då oftast gälla själva summans storlek.) Den här sortens grundavtal för studiomusiker finns i hela studiobranschen i världen. Gå efter den du också så vet du att det blir bra och rätt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Undrar just vad "praxis" säger i såna här fall? 😉

Obegripligt att du försöker göra dig lustig över din egen okunnighet - i ett helt annat ämne, och som dessutom avhandlades förra veckan?

Här ovan står att läsa ett utmärkt råd från en forumist som, till skillnad från dig och ludgotomten tycks ha praktisk erfarenhet av att ta betalt för musikproduktion. Låt mig citera igen:

Postat
Obegripligt att du försöker göra dig lustig över din egen okunnighet - i ett helt annat ämne...

Usch, ja! Jag vet... Jag går i terapi p.g.a. just det beteendet samt läser en hel kändisbiografier för att skapa mig en bild av "verkligheten" (inte bara lagboken).

Men du ska ha ett tack, nattvakten, för att du ids tillrättavisa mig!

Jag mår redan mycket bättre!

😉

Postat
Det bästa kanske vore att man har nån typ av standard "kontrakt mall" liggandes som man kan dra ut och ha beredd för framtida liknande tillfällen.

Mvh. Robin

ja en kontraktsmall är alltid bra

då glömmer du inte bort något från gång till gång å du vet att du täcker upp dom saker du behöver

jag tycker du ska komma ihåg vem du jobbar för som producent/arrangör

tycker du förväxlar det lite med att jobba ihop i grupp

tycker också du lite grann förväxlar ditt producerande med upphovsrätt till materialet

se till att ta betalt för jobbet du gör - lämna sen rättigheterna till materialet till den som skrivit det

om inte du själv är med å skriver förstås 😉

jag har alltid tyckt det vart lättast att ta betalt för mitt nedlagda arbete å inte blanda ihop ev framtida framgångar - risken är stor att du aldrig får betalt eller får vänta länge på småpengar som droppar in då å då

inspelningen lämnar du inte över förrän du fått betalt om du känner dig osäker på den du jobbar med men i övrigt ska du vara medveten om att artisten/låtskrivaren köper en tjänst av dig - det är din kund

skriv alltid avtal

musik (oregistrerad)
Postat

Hmm.

Vad är egentligen skillnaden mellan att skriva och arrangera musik? Kan inte det vara samma sak? Antag att en person skrivit en handfull ackord till en egen låt och presenterar en text för mig. Sedan går jag in och skriver om en av verserna och rättar lite stavfel. Kommer på en rytm till låten och arrangerar stråkar (cello och fioler LIVE). Då har väl jag skrivit stråkarna, alltså en del av låten!

Alltså har jag väl skrivit en (hel) del av låten?

😉

:musik

Postat
arrangerar stråkar (cello och fioler LIVE). Då har väl jag skrivit stråkarna

att arra är att bestämma hur å vad något ska spela det som skrivits

du kan ju tex arra en evert taube låt till industrielectronica men det är fortfarande bara evert taube som skrivit låten

http://sv.wikipedia.org/wiki/Komponera

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arrangering

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.