breakmegamix Postat 8 december 2007 Dela Postat 8 december 2007 Saken är den att jag har en keyboard med tele utgång, och det skulle vara mer än passande att få den som en midi keyboard, så därför behöver jag få in den i datorn och behöver naturligtsvis en sladd för de, finns de nån sladd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 december 2007 Dela Postat 8 december 2007 (redigerat) Saken är den att jag har en keyboard med tele utgång, och det skulle vara mer än passande att få den som en midi keyboard, så därför behöver jag få in den i datorn och behöver naturligtsvis en sladd för de, finns de nån sladd? Midi är kontrollsignaler och inte ljud, så det är som att jämföra päron och bananer. 😕 Det finns inte några sådana sladdar. Har du inte midi ut från keyboarden, så kan du i de flesta fall inte få det heller, utan du måste skaffa ett keyboard som har midiutgång. Redigerat 8 december 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 8 december 2007 Dela Postat 8 december 2007 Det gör det inte, fast ett keyboard med midi eller usb-anslutning får du för ett par hundringar begagnad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 8 december 2007 Trådstartare Dela Postat 8 december 2007 Okej 😎 Synd det men tack för svaret, enkelt korrekt och snabbt, då vet ja. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 8 december 2007 Trådstartare Dela Postat 8 december 2007 Det gör det inte, fast ett keyboard med midi eller usb-anslutning får du för ett par hundringar begagnad. Så du menar att det finns keyboard med midi anslutning, eller syftar du då på synth? Finns det keyboard med midi anslutning och med inbyggda ljud man kan använda, ist för att använda programmets ljud så skulle de inte vara helt fel faktiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 december 2007 Dela Postat 8 december 2007 Det gör det inte, fast ett keyboard med midi eller usb-anslutning får du för ett par hundringar begagnad. Så du menar att det finns keyboard med midi anslutning, eller syftar du då på synth? Finns det keyboard med midi anslutning och med inbyggda ljud man kan använda, ist för att använda programmets ljud så skulle de inte vara helt fel faktiskt. Det som ofta kallas "keyboard" eller "hemmakeyboard" brukar vara avsedda att användas separat - och har sällan några midiportar. Det Wernborg syftar på, är snarare ett separat klaviatur (som också ofta kallas keyboard, eftersom det heter så på utrikiska 🤪 ) som inte innehåller några ljud alls, utan enbart har midiportar och/eller USB-port för ändamålet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 995:- M-Audio Keystation Elle om du vill ha nått riktigt fint: 5495:- CME CMUF80 Dessa har inga som helst inbyggda ljud utan är till för att kontroller ditt Inspelningsprogram (Cubase/Logic/FL/Reason osv) och VST instrument alt AU, RTAS osv osv... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 9 december 2007 Trådstartare Dela Postat 9 december 2007 (redigerat) Okej, då förstår jag. Tack för svar. Återstår en fråga, någon som vet något om ASIO driver, syftar då på FL, eftersom om man ska spela in på fruity loops måste man använda en "ASIO driver" eller rättare sagt "Nvidia ASIO Driver", någon som vet nåt om detta? Om det är en drivrutin till vilket ljudkort som helst eller om det är en drivrutin avsedd för avancerade ljudkort? Är det en drivrutin bara, hur får man hem den? Har sökt mycket på det men bara hittat USB ASIO Drivers, vilket inte är det jag söker. I alla fall, jag kan använda den fast jag har ett vanligt 5,1 ljudkort men när jag spelar in får den en tendens att brusa mycket och ljudet blir inte så bra. Skulle vara en lättnad att få reda på vad "ASIO Driver" är egentligen 🙂 Redigerat 9 december 2007 av breakmegamix Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 Okej, då förstår jag. Tack för svar. Men då återstår en fråga, finns det "keyboard/synth/klaviatur" som har både inbyggda ljud OCH en midi utgång som man använder för musikprogrammet? Så man enkelt kan växla mellan dessa, fast det finns i en och samma "aparat"? 🙂 Jupp, många nyare synthar har även en usb-utgång eller i värsta fall midi in/out. Min crappy keyboard för 3000 kronor har både urusla inbyggda ljud och midi in/out. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 9 december 2007 Trådstartare Dela Postat 9 december 2007 Okej, då förstår jag. Tack för svar. Men då återstår en fråga, finns det "keyboard/synth/klaviatur" som har både inbyggda ljud OCH en midi utgång som man använder för musikprogrammet? Så man enkelt kan växla mellan dessa, fast det finns i en och samma "aparat"? 🙂 Jupp, många nyare synthar har även en usb-utgång eller i värsta fall midi in/out. Min crappy keyboard för 3000 kronor har både urusla inbyggda ljud och midi in/out. 🙂 Okej, jag förstod att det fanns sånna efter lite research på musikborsen.se 😛 Men vad är den största skillnaden mellan en synth och en keyboard egentligen?? Antar att en synth har bättre inbyggda ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Becker Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 Okej, jag förstod att det fanns sånna efter lite research på musikborsen.se 🙂 Men vad är den största skillnaden mellan en synth och en keyboard egentligen?? Antar att en synth har bättre inbyggda ljud. Med en synt kan du skruva till egna ljud. Länk till en liknande tråd https://www.studio.se/index.php?showtopic=33275 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 Nvidia skruvar inga ASIO... Dom pysslar bara med bild, inte ljud... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 9 december 2007 Trådstartare Dela Postat 9 december 2007 Nvidia skruvar inga ASIO...Dom pysslar bara med bild, inte ljud... Konsigt, för det står ju Nvidia ASIO driver när man får välja vilken drivrutin man vill använda till ljudet, och man måste just använda den för att inspelningen ska funka. Men Nvidia pysslar väl med ljud, Nvidia nforce? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 Nvidia skruvar inga ASIO...Dom pysslar bara med bild, inte ljud... Konsigt, för det står ju Nvidia ASIO driver när man får välja vilken drivrutin man vill använda till ljudet, och man måste just använda den för att inspelningen ska funka. Men Nvidia pysslar väl med ljud, Nvidia nforce? Det kan mycket väl vara Nvidia ASIO drivare till ditt ljudkort. Har aldrig hört talas om det förut men kanske har de kommit på fördelarna med detta... vem vet. Asio har man för att få låg latency = låg fördröjning när man spelar tex syntar i FL, Cubase, Reason eller liknande. Drivaren har inget med ljudkvalitén att göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 december 2007 Dela Postat 9 december 2007 Jaha...Googlade lite och fy fasen vad man lär sig via internet... Men tydligen så suger dom rejält...ska inte va nått vidare att ha... ASIO4ALL är kanske att föredra i så fall...såvida du inte vill lägga en slant på ett lite nyare ljud- kort...Typ M-Audio eller såååå 😕 😊 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 9 december 2007 Trådstartare Dela Postat 9 december 2007 (redigerat) Jaha...Googlade lite och fy fasen vad man lär sig viainternet... Men tydligen så suger dom rejält...ska inte va nått vidare att ha... ASIO4ALL är kanske att föredra i så fall...såvida du inte vill lägga en slant på ett lite nyare ljud- kort...Typ M-Audio eller såååå 😄 🙁 Nja, ja håller mig till mitt ljudkort för tillfället, allting fungerar ju men ja blir tvungen att recca från keyboarden till adobe audition, ett inspelningsprogram, istället för att direkt recca på FL vilket skulle vara lite smidigare egentligen. Men, du menar alltså att ASIO4ALL är en drivare? Det där att det har men ljudkvaliten att göra tror ja inte stämmer, för det brusar inte när ja spelar´in på alla andra program utan de brusar just när ja använder ASIO drivern på FL. Och då tänkte ja att det lär väl ha nåt att göra med drivaren då, får man hoppas 😛 Redigerat 9 december 2007 av breakmegamix Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 10 december 2007 Trådstartare Dela Postat 10 december 2007 Yeah! 😆 Jag laddade ner drivaren ASIO4ALL och den fungerar alldeles klockrent, förutom att ljudet på vissa tangenter låter lite, då menar ja lite mysko, men de är väl sånt man får ta. Plus att det fungerar mycket bättre än den förra ASIO drivaren ja hade. Tack där för hinten twilight_zound 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 10 december 2007 Dela Postat 10 december 2007 Gött mos med körva Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
breakmegamix Postat 13 december 2007 Trådstartare Dela Postat 13 december 2007 (redigerat) och lingonsylt Redigerat 13 december 2007 av breakmegamix Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.