Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Synthen ska bete sig som om den sidechainas av en bastrumma, fast bastrumman ska inte höras, hur gör jag?

Om jag drar ner volymen på bastrumman så blir det ju inget dunk i synthen?

Annons
Postat

Kör in signalen med bastrumman i en audio splitter och därifrån till mixer respektive kompressorn.

Postat
Kör in signalen med bastrumman i en audio splitter och därifrån till mixer respektive kompressorn.

Kan du inte förklara lite utförligare, jag är inte jätteduktig med Reason. Hur ska jag dra sladdarna?

Postat
Synthen ska bete sig som om den sidechainas av en bastrumma, fast bastrumman ska inte höras, hur gör jag?

Om jag drar ner volymen på bastrumman så blir det ju inget dunk i synthen?

Du struntar helt enkelt i att skicka baskaggen direkt till mixern, utan bara till sidechain-ingången på kompressorn.

Om du kör Reason 4 så kan du ladda hem öppna det här fina lilla exemplet jag gjort till dig:

http://www.midvinter.com/sidechainutanbk.rns

Lycka till!

Postat (redigerat)

Kan du inte förklara lite utförligare, jag är inte jätteduktig med Reason. Hur ska jag dra sladdarna?

Om vi antar att du kör bastrumman i ReDrum gör du så här:

Dra kablar från den kanal du kör trumman till en audio splitter. Sen drar du ett par kablar till sidechain och ett par till separat kanal i mixern. Sen kan du mutea bastrumman i mixern när du vill att den inte ska höras men den förtfarande sidechainar synthen eftersom den forfarrande spelar.

Redigerat av Moke
  • 2 veckor senare...
Postat

Glider bara in i tråden för att ge en eloge till Raycore för exempelfilen. Det är ett smidigt sätt att förtydliga hur man gör.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.