Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon kan rekommendera..lite orolig att man inte har under 35 Hz...o över 20kHz men då kanske man talar 10 dubblad prisnivå?

EVENT TR8 active monitor: PAIR PRICE!! 2 output stages with ever 30 + 70 Watts rms for high / and low speaker. , more symmetrically (XLR) and asymmetrical links (jack). 35Hz - 20kHz

ROLAND DS-5 Studio Monitor, active monitor with 45-Watt and 5" Woofer, digital Bi-Amp Monitor, 24-Bit Digital Inputs with up to 192 kHz Sampling Rate, XLR-, Coaxial- und optical Digital Input for AES/EBU and S/PDIF, Power switch on the Frontside, Dimensions : 184 mm x 268 x 295 mm (WxDxH),...

Annons
Postat
Någon kan rekommendera..lite orolig att man inte har under 35 Hz...o över 20kHz men då kanske man talar 10 dubblad prisnivå?

EVENT TR8 active monitor: PAIR PRICE!! 2 output stages with ever 30 + 70 Watts rms for high / and low speaker. , more symmetrically (XLR) and asymmetrical links (jack). 35Hz - 20kHz

ROLAND DS-5 Studio Monitor, active monitor with 45-Watt and 5" Woofer, digital Bi-Amp Monitor, 24-Bit Digital Inputs with up to 192 kHz Sampling Rate, XLR-, Coaxial- und optical Digital Input for AES/EBU and S/PDIF, Power switch on the Frontside, Dimensions : 184 mm x 268 x 295 mm (WxDxH),...

Att dom spelar från ca 35hz till 20khz e helt OK, går du upp i prisklass kommer detta inte ändras så mkt, däremot kan du nog komma ner lite i hertzen med en sub lr liknande, själv tycker jag inte att jag behöver det. Jag har ett ganska litet rum och kör Event Tr-6 där. Har lyssnat på Tr-8:orna oxå och dessa är väldans trevliga men jag upplevde att jag hör mer av basen i 6:an faktiskt, 8:an må gå djupare men är lite mer otydlig och slapp i basen. Event överlag tycker jag låter mycket bra om man jämför liknande monitorer i samma prisklass, undantaget ALP-serien som jag inte är så förtjust i. Roland-monitorerna har jag inte hört alls faktiskt, så kan inte säga så mycket om dom... =)

Postat

Tack

Att dom spelar från ca 35hz till 20khz e helt OK, går du upp i prisklass kommer detta inte ändras så mkt, däremot kan du nog komma ner lite i hertzen med en sub lr liknande, själv tycker jag inte att jag behöver det. Jag har ett ganska litet rum och kör Event Tr-6 där. Har lyssnat på Tr-8:orna oxå och dessa är väldans trevliga men jag upplevde att jag hör mer av basen i 6:an faktiskt, 8:an må gå djupare men är lite mer otydlig och slapp i basen. Event överlag tycker jag låter mycket bra om man jämför liknande monitorer i samma prisklass, undantaget ALP-serien som jag inte är så förtjust i. Roland-monitorerna har jag inte hört alls faktiskt, så kan inte säga så mycket om dom... =)

drloop (oregistrerad)
Postat

Ett klassiskt råd lyssna själv.

Vad gäller frekvensgång så kan du alltid komplettera med en subbas senare om du känner att du behöver det.

Jag har subbas och gillar det skarpt. Speciellt när jag gör dansmusik är det gott med tryck i botten.

Brukar testlyssna basfrekvenser med Madonnas låt Push. Hör man tydligt vilka bastoner så har du med allt som du kan önska.

Postat

Liten varning när det gäller subbas;

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=baslåda

"Lite akustik:

Ponera att vi sitter i mitten av ett symetriskt rektangulärt rum med solida tjocka betongväggar med dimensionerna 4 x 3 x 2,4 (X, Y, Z) meter och har monitorerna uppställda mot ena långsidan (X). Om vi köper en sub så skulle man troligtvis spontant placera denna mitt mellan monitorerna.

I detta rum kommer de första resonanserna för respektive dimension att vara: 43 Hz, 57 Hz och 72 Hz (normal temperatur, C=344 m/s). Under 43 Hz så kommer amplituden att vara väldigt låg i förhållande till det frekvensområde där stående vågor kan uppstå. Om rummet var ett tält (som släpper igenom all bas) försvinner problemet eftersom basen inte kommer att möta sig själv i eller ur fas.

Om vi vidare analyserar vad som sker i vårat tänkta rum så kan man med stor säkerhet säga att lyssnaren kommer att höra ytterst lite av frekvenserna 43, 57 och 72 Hz eftersom han sitter i noderna i alla dimensioner för dessa resonanser (normal sitthöjd 1,2 m) och dessutom så kommer subben troligtvis också att hamna i noden för dimention X. Om väggarna inte är tjocka och kanske bara gips, så kommer resonanserna (dippar för dessa frekvenser i vår position) inte få samma magnitud och gipsskivorna kan till och med agera panelabsorbenter (i rätt frekvens om man har riktig tur).

Detta lilla exempel illustrerar också varför det oftast är bättre att placera sig mot en kortsida. På detta sätt undviker man åtminstone första nod (och antinod) för dimension X.

Hoppas jag inte rörde till det. Det jag vill säga med detta är att; Ibland är det helt bortkastade pengar att köpa en subbas om rummet inte är ”bra”."

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry675042

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.