Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla pÄ Reasonavdelningen!

Jag har börjat lÀra mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstÄr jag inte riktigt. Om jag gör en lÄt och vÀljer ett ljud som lÄter fint och rÀtt klart, sÄ kan det helt plötsligt drÀnkas om jag lÀgger pÄ nÄgot annat och mÄnga av mina lÄtar tycker jag blir grötiga, ljuden kÀnns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar drÀnker varandra osv...

Handlar det m fasfel? Jag har lÀst lite om fasfel, och t.o.m. fÄtt ett vÀldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstÄtt Àr om man nÀr man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) mÄste vara vÀldigt nogrann med vilka ljud man vÀljer inte bara för att dom skulle kunna lÄta snyggt ihop, utan för om dom inte ska drÀnka och pajja för varandra.

Vilka Àr egentligen knepen för att fÄ en öppen och separerad ljudbild, gÄr det ens i Reason? Ska man ratta pÄ left right pÄ alla kanaler, sÄ dom inte ligger pÄ samma stÀllen nÄn av dom, eller vad gör man? Och har ni nÄgra andra knep pÄ hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att mÄnga av ljuden i Reason distar?

🙂 MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu 🙂

Annons
Postat

Jag har börjat lÀra mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstÄr jag inte riktigt. Om jag gör en lÄt och vÀljer ett ljud som lÄter fint och rÀtt klart, sÄ kan det helt plötsligt drÀnkas om jag lÀgger pÄ nÄgot annat och mÄnga av mina lÄtar tycker jag blir grötiga, ljuden kÀnns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar drÀnker varandra osv...

Handlar det m fasfel? Jag har lÀst lite om fasfel, och t.o.m. fÄtt ett vÀldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstÄtt Àr om man nÀr man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) mÄste vara vÀldigt nogrann med vilka ljud man vÀljer inte bara för att dom skulle kunna lÄta snyggt ihop, utan för om dom inte ska drÀnka och pajja för varandra.

Vilka Àr egentligen knepen för att fÄ en öppen och separerad ljudbild, gÄr det ens i Reason? Ska man ratta pÄ left right pÄ alla kanaler, sÄ dom inte ligger pÄ samma stÀllen nÄn av dom, eller vad gör man? Och har ni nÄgra andra knep pÄ hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att mÄnga av ljuden i Reason distar?

🙂 MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu 🙂

EQ, EQ och hmmm, vad var det nu igen... EQ! 🙂

Postat (redigerat)

MClass EQ och inte lĂ„ta olika kanaler spela samma frekvenser? 🙂 TĂ€nkte du EQ separat pĂ„ varje kanal eller?

DemolÄten som ligger inladdad nÀr man startar Reason verkar inte ha nÄn EQ fast har ÀndÄ mkt bÀttre separation Àn det jag gör... KÀnns som om dom valt ljud efter att inte lÄta flera saker spela samma frekvenser..?

Redigerat av mmikael
Postat

Som du skriver sÄ val och mÀngden av ljud Àr nog boven. om du har flera ljud som pÄminner eller anvÀnder samma frekvens sÄ blir det svÄrt att separera ljuden och det lÀtt grötigt. NÀr sÄnt hÀnder brukar jag byta ut ljudet eller testa octavera eller helt enkelt ta bort det.

Mixen har förstÄs ocksÄ roll i det hela.

Postat

Förutom nÀmnda ljudval/frekvenskrockar, eq och panorering sÄ kan du ju med fördel laborera med rum (reverb) och "bygga lager" Àven pÄ djupet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Att mixa Àr en konst man mÄste trÀna pÄ.

Mixologi avsnitten i studio Àr inte dumma att börja lÀsa.

Eller lÄna en bok pÄ biblioteket.

Lyssnar du högt? Kanske distar slutstegen...

Postat

TÀnkte pÄ en grej till..vet ju inte, men kan det hÀnda att du kör feta ackord pÄ dina syntar? Minimera dessa/separera tonerna antingen pÄ olika ljud eller oktaver. Har du braskat pÄ över hela frekvensregistret sÄ blir det ju lÀtt krockar med andra instrument som dÄ ocksÄ blir svÄra att mixa bort.

Postat
MClass EQ och inte lĂ„ta olika kanaler spela samma frekvenser? đŸ˜± TĂ€nkte du EQ separat pĂ„ varje kanal eller?

DemolÄten som ligger inladdad nÀr man startar Reason verkar inte ha nÄn EQ fast har ÀndÄ mkt bÀttre separation Àn det jag gör... KÀnns som om dom valt ljud efter att inte lÄta flera saker spela samma frekvenser..?

Ja stÀmmer. Men jag brukar ha som tumregel att eq'a bort en del av basen nÄgonstans runt 80 Hz dÀr kicken brukar dominera, det ger den lite mer vÀrme och impact. Sen skall du ju som sagt inte ha för mycket som ligger och trÀngs i mellanregistret det Àr lÀtt att det blir trÄngt o grötigt dÀr. Du kan ju konvertera lÄten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator sÄ du ser vart "gröten" ligger.

Postat
Förutom nÀmnda ljudval/frekvenskrockar, eq och panorering sÄ kan du ju med fördel laborera med rum (reverb) och "bygga lager" Àven pÄ djupet.

Panorering Àr det nÀr man rattar pÄ left right? Hur menar du leka med reverb och bygga lager pÄ djupet? Det lÀt intressant, har aldrig ens slagit mig att det skulle kunna pÄverka separationen...

Postat
Som du skriver sÄ val och mÀngden av ljud Àr nog boven. om du har flera ljud som pÄminner eller anvÀnder samma frekvens sÄ blir det svÄrt att separera ljuden och det lÀtt grötigt. NÀr sÄnt hÀnder brukar jag byta ut ljudet eller testa octavera eller helt enkelt ta bort det.

Mixen har förstÄs ocksÄ roll i det hela.

Okej men jag vill helst inte ta bort ljud, i sÄnafall byta ut dom för det Àr ÀndÄ rÀtt minimalistiska grejer jag gör. Jag tycker bara att det Àr trÄkigt om man inte kan vÀlja dom ljuden man gillar mest utan mÄste se till att matcha dom ljud som passar bÀst typ. Om det verkligen Àr hela sanningen s.a.s. Jag kanske Àr talanglös pÄ det andra Àn sÄ lÀnge.

Postat (redigerat)
Att mixa Àr en konst man mÄste trÀna pÄ.

Mixologi avsnitten i studio Àr inte dumma att börja lÀsa.

Eller lÄna en bok pÄ biblioteket.

Lyssnar du högt? Kanske distar slutstegen...

Okej, finns det t.o.m. trÀningsgrejer hÀr pÄ sidan? Jag har hört nÄt om det att det ska finnas mÄnadens uppgifter och sÄnt. Ska kolla lite efter det se om jag hittar det.

Jo, jag förstĂ„r att det Ă€r en konst and that i suck on it so far 😉

Jag lyssnar nog inte högt, men absolut inte lÄgt. Som jag har tÀnkt sÄ verkar det vara som om ljuden ofta Àr orena i sig eller för kraftiga pÄ nÄt sÀtt, ungefÀr som nÀr jag första gÄngen provade att lira pÄ min elgitarr med stora hörlurar kopplade till förstÀrkaren, sen var det ju bara bye bye till dom hörlurarna som ÀndÄ var dyra och bra (HiFi dock, inte studiohörlurar). Mycket musik har ju elgitarrer i sig, men nÄt görs med ljuden innan dom hamnar pÄ skiva. UngefÀr sÄ kÀnns det med en del av Reasons ljud. NÄn som fattar vad jag menar? Det kÀnns inte bara som att det Àr en volymfrÄga, utan nÄgot annat.

Redigerat av mmikael
Postat
TÀnkte pÄ en grej till..vet ju inte, men kan det hÀnda att du kör feta ackord pÄ dina syntar? Minimera dessa/separera tonerna antingen pÄ olika ljud eller oktaver. Har du braskat pÄ över hela frekvensregistret sÄ blir det ju lÀtt krockar med andra instrument som dÄ ocksÄ blir svÄra att mixa bort.

Vad klassar du som ett fett accord? Ja, jag upplever att det krockar frĂ„n bas till diskant typ. Jag brukar inte anvĂ€nda sĂ„ jĂ€ttemycket accord nĂ€r jag gör elektroniskt, som Ă€r det jag mest gör nu, men det Ă€r ofta mĂ„nga toner ligger nĂ€ra varandra, jag spelar egentligen bara gitarr, sĂ„ jag Ă€r inte sĂ„ bra pĂ„ synthen, dĂ€rför spelar jag mĂ„nga melodier etappvis och har börjat att lĂ€gga dom pĂ„ separata note-lanes nu med Reason 4, nĂ„n gĂ„ng har jag fĂ„tt för mig att sammanfoga olika lanes, och dĂ„ kan jag se att jag ibland spelar samma toner tvĂ„ ggr och det gĂ€ller nog Ă€ven för olika spĂ„r med olika synthar och ljud ocksĂ„. Samma toner kan nog spelas till och frĂ„n av olika instrument, ibland pĂ„ samma oktav, och ibland pĂ„ olika oktaver... Kan det vara en del i problemet? AlltsĂ„ helst inga gissningar nu 😉 men om nĂ„n vet med sĂ€kerhet att det kan skapa mitt problem 😕 ?

Postat

Ang mixologi, som nÄgon tipsade om...

Det Ă€r en serie artiklar som publicerades i Studio för ett tag sedan, med runt 12 avsnitt eller nĂ„gon sĂ„dant...jĂ€ttebra för en nybörjare, jag lĂ€rde mig asmycket! Förutom att köpa artiklarna som PDF, som du nog kan göra nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se sĂ„ kan du köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den sjĂ€lv. GĂ„r pĂ„ runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att bestĂ€lla nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se skulle jag tro. DĂ„ lĂ€r du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... 😉

Postat

Vad klassar du som mycket i mellanregistret? 😉

Du kan ju konvertera lÄten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator sÄ du ser vart "gröten" ligger.

Det hÀr lÀt vÀldigt intressant, kan du utveckla det, kan man göra det i Wavelab?

Postat
... köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den sjĂ€lv. GĂ„r pĂ„ runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att bestĂ€lla nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se skulle jag tro. DĂ„ lĂ€r du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... 😉

GÄr den bara igenom funktionerna eller ocksÄ varför och nÀr man fÄr nytta av dom, svara den liksom pÄ det jag frÄgar om i den hÀr trÄden? LÄter i sÄ fall mkt intressant!

Postat
... köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den sjĂ€lv. GĂ„r pĂ„ runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att bestĂ€lla nĂ„nstans pĂ„ www.studio.se skulle jag tro. DĂ„ lĂ€r du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... 😉

GÄr den bara igenom funktionerna eller ocksÄ varför och nÀr man fÄr nytta av dom, svara den liksom pÄ det jag frÄgar om i den hÀr trÄden? LÄter i sÄ fall mkt intressant!

Den gÄr igenom allt, vilka verktyg som finns, vad dom gör och hur man anvÀnder dom pÄ bÀsta sÀtt, med utgÄngspunkt frÄn tre övningslÄtar man kan ladda ner och sjÀlv öva pÄ. Det Àr en poplÄt, en electronica-lÄt och vis-lÄt. Den svarar bland annat pÄ din frÄga om hur man anvÀnder EQ för att skapa separation mellan instrumenten.

Postat

Specialtidningen Mixologi som dom ocksÄ ger ut, Àr den ocksÄ matnyttig för mig som hittills bara anvÀnder Reason?

Postat
Specialtidningen Mixologi som dom ocksÄ ger ut, Àr den ocksÄ matnyttig för mig som hittills bara anvÀnder Reason?

Det var den tidningen jag syftade pĂ„, den med alla delar av mixologin samlade i ett. Och ja, den Ă€r definitivt matnyttig för i stort sett vilket program som helst. Enda grejen Ă€r ju att du inte kan anvĂ€nda anvĂ€nda projekten som kommer tillsammans med guiden, men det gĂ„r minst lika bra utan! Personligen "övade" jag pĂ„ mina egna projekt istĂ€llet. 😕

Postat

😕 MĂ„nga frĂ„gor som vanligt och jag skulle kunna fortsĂ€tta, men nĂ„nting inom mig sĂ€ger att jag bör dra i handbromsen nu 😎

Hej!

Ditt problem Àr ett av det vanligaste problemet man brukar fÄ innan man har blivit riktigt varm i klÀderna. Vilket brukar ta nÄgra Är innan man blir. Problemet Àr som oftast frekvenskrockar. En slutmixning av en lÄt börjar i ett otroligt tidigt skede. Slutmixningen börjar redan nÀr man vÀljer vilket/vilka instrument som ska finnas med pÄ lÄten. AlltsÄ redan innan man ens har börjat att spela in det första instrumentet. Detta kallas för instrumentering. Du Àr sjÀlv inne pÄ detta och det Àr alltsÄ helt riktigt att du mÄste tÀnka pÄ vilket instrument du vÀljer att ha med. Att ha rÀtt instrumentering Àr av största vikt inte enbart för det musikaliska intrycket utan Àven för det rent ljudtekniska.

NÀr det gÀller instrumenteringen sÄ kan du tÀnka som fotbollslandslagets Lars Lagerbeck: Du ska vÀlja ut ett antal spelare (instrument) till laget (lÄten) och dÄ vill du ju ha med spelare (instrument) som kompletterar varandra och inte konkurerrar. Ett vÀlbalanserat lag lirar oftast bra tillsammans men det gÄr otvivelaktigt helt fel som Amen i kyrkan om obalansen inom laget Àr sned eller rent av dÄlig! Spelarna (instrumenten) ska alltsÄ kunna backa upp varandra och hjÀlpa till dÀr nÄgon annan spelare (instrument) inte kan vara medgörlig.

Att kunna tÀcka upp och att ha en bredd i laget. FrÄn backlinjen (basfrekvenserna) till mittfÀltet (mellanregistret) och anfallsposition (diskantregistret.) Hela registret bör finnas med och övergÄngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vÀvas in i varandra sÄ att övergÄngarna mellan de olika frekvensövergÄngarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Kort sagt: Om du vÀljer att ha med t.ex. ett el-piano sÄ Àr det kanske inte sÄ klokt att lÀgga pÄ ett exakt lika dant el-piano eftersom det dÄ blir konkurrens mellan dessa. För att det andra el-pianot inte tÀcker upp den första. En lösning pÄ detta vore att i sÄdana fall vÀlja ett akustiskt piano som nr. 2 och som dÄ ger en tydligare separation mellan de tvÄ olika pianon. Och man kan dessutom spela de olika pianon i olika oktaver för att fÄ en Ànnu tydligare separation. Men Ànnu hellre vore det kanske att vÀlja en kompgitarr istÀllet eller nÄgot annat instrument som nr. 2. El-pianot spelar du in i stereo och panorerar ut de tvÄ kanalerna maximalt till vÀnster och höger för att fÄ en stereo-effekt och en luftighet i soundet och gitarren kan kanske ligga lite svagt (kanske ca. kl. 14) Ät vÀnster eller höger. PÄ det sÀttet fÄr man ytterligare lite större separation i lyssningen Àn om bÄda instrumenten ligger i mitten.

Ett annat exempel Àr om du har ett el-gitarrkomp och vill ha ett gitarrkomp till. IstÀllet för att lÀgga pÄ en till el-gitarr kan man ibland föredra t.ex. en akustisk stÄlstrÀngad gitarr istÀllet för att fÄ en större separation. Okay....nu jobbar du kanske inte med den slags musik som kanske anvÀnder sig av akustiska instrument, men det Àr sjÀlva principen jag talar om nu Helge! Ett sÀtt hur du rent principiellt kan tÀnka pÄ nÀr det gÀller att undvika frekvenskrockar alltsÄ. För denna princip Àr mycket mer frekvensbetonad Àn musikstil-betonad. Principen gÀller mao. oavsett musikstil och smak. (I annat fall fÄr man leva med frekvenskrockar.) De fysiska lagarna tar ingen hÀnsyn till musikstil och smak sÄ dÀrför mÄste man rensa i frekvenshanteringen vilket kan ske pÄ flera sÀtt. Men detta Àr ett grundlÀggande sÀtt som alltid anvÀnds om det ska bli bra.

Ytterligare en sak som bÄde kan skapa eller minimera frekvenskrockar Àr lÄtens arrangemang. Arrangemanget bör ocksÄ vara av den sorten sÄ att spelet i respektive instrument tÀcker upp varandra istÀllet för att konkurrera. Det gÀller att arrangera lÄten sÄ att musiken har plats för luft och pauser. Annars blir det grötigt och svÀnget gÄr dessutom förlorat. Med arrangering kan man göra oerhört mycket för att antingen skapa frekvenskrockar eller att minimera dem! Betydligt mer Àn vad mÄnga har en aning om törs jag nog lova. Arrangemanget pÄverkar alltsÄ Àven soundet och mixningen. LÀgg lite krut pÄ hur du instrumenterar och arrangerar sÄ har du halva jobbet gjort!

NÀsta sak förutom att man redan frÄn början bör vÀlja rÀtt instrumentering med rÀtt sound och arrangemang Àr hur man hanterar EQ:n, dvs frekvenshanteringen. Samma sak gÀller Àven hÀr: Att undvika krockar genom att minska pÄ konkurrensen. Var försiktig med basfrekvenserna! Det Àr alldeles för mÄnga som vill feta till en lÄt genom att alla eller de flesta instrument ska ha lite extra bas pÄ sig. Det Àr helt fel eftersom mÄnga instrument inte tillför nÄgot "fett" i sammanhanget utan enbart dÄ man lyssnar pÄ just det instrumentet helt enskilt. Vid enskild lyssning kanske det instrumentet lÄter bra nÀr man lÀgger till lite extra bas, men tillsammans med det övriga sammanhanget sÄ konkurrerar det med de instrument som verkligen Àr basiga (basdtrumma, el-bas osv.) och slutresultatet Àr dÄ att det bli frekvenskrockar och att det bara lÄter grötigt och instÀngt. Det blir som att tala i munnen pÄ varandra. LÄt t.ex. basisten fÄ tala ostört utan att t.ex. el-pianot ska lÀgga sig i el-basens jobb. Var alltsÄ sparsam med alla de instrument som inte har en helt naturlig bas i sig frÄn grunden. Det Àr viktigt att varje instument fÄr den funktion som den Àr satt till att fungera som. El-pianon, gitarrkomp, sÄng mm. kan man med fördel vara lite sparsam med nÀr det gÀller basfrekvenserna. Det innebÀr inte att dessa mÄste lÄta tunnt för den sakens skull, men det Àr oerhört lÀtt att det blir lite vÀl mycket bas pÄ de enskilda instrumenten som oftast inte behöver fullt sÄ mycket bas som man kanske tror. Att lÀgga pÄ lite "spets" pÄ vissa instrument genom att öka volymen pÄ diskanten Àr ocksÄ ett vanligt "trick" för att lÄta instrumenten tydliggöras och göra det mindre diffust och instÀngt. Testa detta Àven pÄ basiga instrument för att "öppna upp" ljudet lite. Att t.ex. lyfta fram basistens fingeranslag mot basens strÀngar gör att basen blir klarare och tydligare. En sÄdan enkel ÄtgÀrd kan mÄnga gÄnger göra att hela lÄten öppnas upp och blir mindre instÀngd. Observera att detta Àven gÀller mjukvarubasar!

NÀr det gÀller att "mÄla" med reverb sÄ att man fÄr ett större djup i lÄten sÄ Àr det helt riktigt som det har sagts hÀr tidigare: Att man skapar djup med bl.a. reverb. (Bredd med bl.a. panorering.) Djupet Àr dessutom en mycket viktig faktor för att en lÄt ska fÄ ett lite mer proffsigt och behagligt intryck. Men att börja laborera med just detta (med reverbet) i det hÀr skedet vore nog att gÄ hÀndelsen lite i förvÀg tycker jag. Försök att fÄ kontroll över det som Àr sjÀlva grunden i en inspelning först: Instrumentering, arrangering och EQ-hanteringen. Om du inte fÄr fason över detta först sÄ hjÀlper inga effekter i vÀrlden! NÀr du sedan har fÄtt lite mer fason pÄ just grunderna (sÄ att du blir mer nöjd Àn vad du tydligen Àr idag) sÄ kan du börja ge dig pÄ att laborera Àven med djup-intrycket pÄ lÄtarna med hjÀlp av reverbet. Men grunden kan man inte hoppa över, för nÄgra genvÀgar existerar inte.

Om du har en del reverb-effekter pÄ redan idag sÄ Àr ett mycket hett tips att kolla vad som hÀnder med dina frekvenskrockar och det instÀngda ljudet genom att koppla av reverb, chorus, flanger mm. helt och fullt pÄ precis allting. Sedan lyssnar du kritiskt och letar efter krockar pÄ det helt effektlösa soundet. Det Àr nÀmligen inget ovanligt att just reverbets klang ger ett dovt och instÀngt intryck. Koppla alltsÄ bort alla effekter du har av det hÀr slaget för att undersöka om frekvenskrockar och det instÀngda ljudet ligger i instrumenteringen och/eller arrangeringen eller om det kanske bara Àr effekterna som stÀller till det. (Troligen Àr det gissningsvis en mix av det ena och det andra som stÀller till det.) Om det skulle vara enbart effekterna som stÀller till det sÄ kan du testa allt frÄn att anvÀnda dig av andra sorters effekter, till att reglera mÀngden av effekten och/eller att justera effektens frekvenser med hjÀlp av en EQ. Men grundprincipen till allt bra ljud Àr alltid att skynda lÄngsamt och ta en sak i taget och i rÀtt ordning sÄ att det blir rÀtt redan i det första steget. Och i samtliga steg Àven dÀrefter. Effekter kommer in ganska sent i kedjan om du vill fÄ ditt sound att lÄta riktigt bra. TÀnk pÄ att det inte finns nÄgra genvÀgar och att maskinerna inte gör jobbet Ät dig. Lycka till!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Ditt problem Àr ett av det vanligaste problemet man brukar fÄ innan man har blivit riktigt varm i klÀderna...

Grymt inlĂ€gg! Tackar hjĂ€rtligt! Du tar mĂ„hĂ€nda inte betalt för kurser Live och bor nĂ„nstans i GbgsomrĂ„det? 😕

Postat

quote]Grymt inlĂ€gg! Tackar hjĂ€rtligt! Du tar mĂ„hĂ€nda inte betalt för kurser Live och bor nĂ„nstans i GbgsomrĂ„det? 😕

He he he! Tack ska du ha!

Hoppas att svaret ger dig nÄgot för det Àr ju det som Àr poÀngen med att man svarar. NÄgon kurs eller ett enstaka möte hinner jag inte med, men frÄgan Àr om du ens behöver gÄ en sÄdan. Tror att du dels kan fÄ ut vÀldigt mycket genom att lÀsa frÄgor och svar hÀr pÄ forumet men ocksÄ genom att helt enkelt bara fortsÀtta att köra pÄ och att laborera med ditt musicerande/mixande. Den musikern och/eller ljudteknikern i toppklass som inte har laborerat fram mÀngder av kunskaper pÄ egen hand existerar inte! Rock on!

Bara genom att lyssna/diskutera hur andra gör, vara lyhörd för olika anfallsvinklar, ta till sig goda rÄd osv......dvs. sÄdant som du hittar hÀr pÄ forumet.....i kombination med eget laborerande, kommer sÀkert att göra dig vÀldigt mycket bÀttre vart eftersom. FullÀrd blir man ju aldrig, men jag kan nog svÀra pÄ att du kommer att vara Ànnu duktigare om bara nÄgot halvÄr! NÀstan alla som sysslar med musik utvecklas ju och det finns ju ingen anledning till att tro att du skulle vara undantagen frÄn det. NÀ....jag tror att du klarar dig jÀttebra pÄ egen hand, men jag vill passa pÄ att tacka dig för dina vÀrmande kommentarer för det Àr alltid kul att höra! Ha det sÄ bra och lycka till!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)

Hej!

Ditt problem Àr ett av det vanligaste problemet man brukar fÄ innan man har blivit riktigt varm i klÀderna. Vilket brukar ta nÄgra Är innan man blir. Problemet Àr som oftast frekvenskrockar. En slutmixning av en lÄt börjar i ett otroligt tidigt skede. Slutmixningen börjar redan nÀr man vÀljer vilket/vilka instrument som ska finnas med pÄ lÄten. AlltsÄ redan innan man ens har börjat att spela in det första instrumentet. Detta kallas för instrumentering. Du Àr sjÀlv inne pÄ detta och det Àr alltsÄ helt riktigt att du mÄste tÀnka pÄ vilket instrument du vÀljer att ha med. Att ha rÀtt instrumentering Àr av största vikt inte enbart för det musikaliska intrycket utan Àven för det rent ljudtekniska.

NÀr det gÀller instrumenteringen sÄ kan du tÀnka som fotbollslandslagets Lars Lagerbeck: Du ska vÀlja ut ett antal spelare (instrument) till laget (lÄten) och dÄ vill du ju ha med spelare (instrument) som kompletterar varandra och inte konkurerrar. Ett vÀlbalanserat lag lirar oftast bra tillsammans men det gÄr otvivelaktigt helt fel som Amen i kyrkan om obalansen inom laget Àr sned eller rent av dÄlig! Spelarna (instrumenten) ska alltsÄ kunna backa upp varandra och hjÀlpa till dÀr nÄgon annan spelare (instrument) inte kan vara medgörlig.

Att kunna tÀcka upp och att ha en bredd i laget. FrÄn backlinjen (basfrekvenserna) till mittfÀltet (mellanregistret) och anfallsposition (diskantregistret.) Hela registret bör finnas med och övergÄngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vÀvas in i varandra sÄ att övergÄngarna mellan de olika frekvensövergÄngarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Kort sagt: Om du vÀljer att ha med t.ex. ett el-piano sÄ Àr det kanske inte sÄ klokt att lÀgga pÄ ett exakt lika dant el-piano eftersom det dÄ blir konkurrens mellan dessa. För att det andra el-pianot inte tÀcker upp den första. En lösning pÄ detta vore att i sÄdana fall vÀlja ett akustiskt piano som nr. 2 och som dÄ ger en tydligare separation mellan de tvÄ olika pianon. Och man kan dessutom spela de olika pianon i olika oktaver för att fÄ en Ànnu tydligare separation. Men Ànnu hellre vore det kanske att vÀlja en kompgitarr istÀllet eller nÄgot annat instrument som nr. 2. El-pianot spelar du in i stereo och panorerar ut de tvÄ kanalerna maximalt till vÀnster och höger för att fÄ en stereo-effekt och en luftighet i soundet och gitarren kan kanske ligga lite svagt (kanske ca. kl. 14) Ät vÀnster eller höger. PÄ det sÀttet fÄr man ytterligare lite större separation i lyssningen Àn om bÄda instrumenten ligger i mitten.

Ett annat exempel Àr om du har ett el-gitarrkomp och vill ha ett gitarrkomp till. IstÀllet för att lÀgga pÄ en till el-gitarr kan man ibland föredra t.ex. en akustisk stÄlstrÀngad gitarr istÀllet för att fÄ en större separation. Okay....nu jobbar du kanske inte med den slags musik som kanske anvÀnder sig av akustiska instrument, men det Àr sjÀlva principen jag talar om nu Helge! Ett sÀtt hur du rent principiellt kan tÀnka pÄ nÀr det gÀller att undvika frekvenskrockar alltsÄ. För denna princip Àr mycket mer frekvensbetonad Àn musikstil-betonad. Principen gÀller mao. oavsett musikstil och smak. (I annat fall fÄr man leva med frekvenskrockar.) De fysiska lagarna tar ingen hÀnsyn till musikstil och smak sÄ dÀrför mÄste man rensa i frekvenshanteringen vilket kan ske pÄ flera sÀtt. Men detta Àr ett grundlÀggande sÀtt som alltid anvÀnds om det ska bli bra.

Ytterligare en sak som bÄde kan skapa eller minimera frekvenskrockar Àr lÄtens arrangemang. Arrangemanget bör ocksÄ vara av den sorten sÄ att spelet i respektive instrument tÀcker upp varandra istÀllet för att konkurrera. Det gÀller att arrangera lÄten sÄ att musiken har plats för luft och pauser. Annars blir det grötigt och svÀnget gÄr dessutom förlorat. Med arrangering kan man göra oerhört mycket för att antingen skapa frekvenskrockar eller att minimera dem! Betydligt mer Àn vad mÄnga har en aning om törs jag nog lova. Arrangemanget pÄverkar alltsÄ Àven soundet och mixningen. LÀgg lite krut pÄ hur du instrumenterar och arrangerar sÄ har du halva jobbet gjort!

NÀsta sak förutom att man redan frÄn början bör vÀlja rÀtt instrumentering med rÀtt sound och arrangemang Àr hur man hanterar EQ:n, dvs frekvenshanteringen. Samma sak gÀller Àven hÀr: Att undvika krockar genom att minska pÄ konkurrensen. Var försiktig med basfrekvenserna! Det Àr alldeles för mÄnga som vill feta till en lÄt genom att alla eller de flesta instrument ska ha lite extra bas pÄ sig. Det Àr helt fel eftersom mÄnga instrument inte tillför nÄgot "fett" i sammanhanget utan enbart dÄ man lyssnar pÄ just det instrumentet helt enskilt. Vid enskild lyssning kanske det instrumentet lÄter bra nÀr man lÀgger till lite extra bas, men tillsammans med det övriga sammanhanget sÄ konkurrerar det med de instrument som verkligen Àr basiga (basdtrumma, el-bas osv.) och slutresultatet Àr dÄ att det bli frekvenskrockar och att det bara lÄter grötigt och instÀngt. Det blir som att tala i munnen pÄ varandra. LÄt t.ex. basisten fÄ tala ostört utan att t.ex. el-pianot ska lÀgga sig i el-basens jobb. Var alltsÄ sparsam med alla de instrument som inte har en helt naturlig bas i sig frÄn grunden. Det Àr viktigt att varje instument fÄr den funktion som den Àr satt till att fungera som. El-pianon, gitarrkomp, sÄng mm. kan man med fördel vara lite sparsam med nÀr det gÀller basfrekvenserna. Det innebÀr inte att dessa mÄste lÄta tunnt för den sakens skull, men det Àr oerhört lÀtt att det blir lite vÀl mycket bas pÄ de enskilda instrumenten som oftast inte behöver fullt sÄ mycket bas som man kanske tror. Att lÀgga pÄ lite "spets" pÄ vissa instrument genom att öka volymen pÄ diskanten Àr ocksÄ ett vanligt "trick" för att lÄta instrumenten tydliggöras och göra det mindre diffust och instÀngt. Testa detta Àven pÄ basiga instrument för att "öppna upp" ljudet lite. Att t.ex. lyfta fram basistens fingeranslag mot basens strÀngar gör att basen blir klarare och tydligare. En sÄdan enkel ÄtgÀrd kan mÄnga gÄnger göra att hela lÄten öppnas upp och blir mindre instÀngd. Observera att detta Àven gÀller mjukvarubasar!

NÀr det gÀller att "mÄla" med reverb sÄ att man fÄr ett större djup i lÄten sÄ Àr det helt riktigt som det har sagts hÀr tidigare: Att man skapar djup med bl.a. reverb. (Bredd med bl.a. panorering.) Djupet Àr dessutom en mycket viktig faktor för att en lÄt ska fÄ ett lite mer proffsigt och behagligt intryck. Men att börja laborera med just detta (med reverbet) i det hÀr skedet vore nog att gÄ hÀndelsen lite i förvÀg tycker jag. Försök att fÄ kontroll över det som Àr sjÀlva grunden i en inspelning först: Instrumentering, arrangering och EQ-hanteringen. Om du inte fÄr fason över detta först sÄ hjÀlper inga effekter i vÀrlden! NÀr du sedan har fÄtt lite mer fason pÄ just grunderna (sÄ att du blir mer nöjd Àn vad du tydligen Àr idag) sÄ kan du börja ge dig pÄ att laborera Àven med djup-intrycket pÄ lÄtarna med hjÀlp av reverbet. Men grunden kan man inte hoppa över, för nÄgra genvÀgar existerar inte.

Om du har en del reverb-effekter pÄ redan idag sÄ Àr ett mycket hett tips att kolla vad som hÀnder med dina frekvenskrockar och det instÀngda ljudet genom att koppla av reverb, chorus, flanger mm. helt och fullt pÄ precis allting. Sedan lyssnar du kritiskt och letar efter krockar pÄ det helt effektlösa soundet. Det Àr nÀmligen inget ovanligt att just reverbets klang ger ett dovt och instÀngt intryck. Koppla alltsÄ bort alla effekter du har av det hÀr slaget för att undersöka om frekvenskrockar och det instÀngda ljudet ligger i instrumenteringen och/eller arrangeringen eller om det kanske bara Àr effekterna som stÀller till det. (Troligen Àr det gissningsvis en mix av det ena och det andra som stÀller till det.) Om det skulle vara enbart effekterna som stÀller till det sÄ kan du testa allt frÄn att anvÀnda dig av andra sorters effekter, till att reglera mÀngden av effekten och/eller att justera effektens frekvenser med hjÀlp av en EQ. Men grundprincipen till allt bra ljud Àr alltid att skynda lÄngsamt och ta en sak i taget och i rÀtt ordning sÄ att det blir rÀtt redan i det första steget. Och i samtliga steg Àven dÀrefter. Effekter kommer in ganska sent i kedjan om du vill fÄ ditt sound att lÄta riktigt bra. TÀnk pÄ att det inte finns nÄgra genvÀgar och att maskinerna inte gör jobbet Ät dig. Lycka till!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Jösses! Otroligt bra inlÀgg! Detta lÀrde mig mycket. Jag har ocksÄ ofta problemet att det lÀtt blir grötigt. Jag skall tillÀmpa dina tips och se hur det gÄr. VÀldigt bra liknelse med fotbollsplanen. Och bra nÀr du ger exempel med el-pianot och gitarrerna mm. Skönt att fÄ rÄd av nÄgon som har mÄnga Är pÄ nacken. (LÀste i en annan trÄd om att du jobbat med stickan och Gessle m.fl)

Ha det gott! đŸ€Ș

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Hoppas att svaret ger dig nÄgot för det Àr ju det som Àr poÀngen med att man svarar...

Det hoppas jag med 🙂 och det tror jag faktiskt, jag har redan börjat experimentera med det. Och tack Ă„terigen, du kanske borde starta ett eget forum, dĂ€r bara du svarar pĂ„ alla frĂ„gor... đŸ€Ș

... Nu har ju du gjort mer Àn "din del" i att besvara mina frÄgor, sÄ jag skÀms nÀstan lite, men om du har tid nÄn gÄng, sÄ tÀnkte jag om du skulle kunna förklara detta lite mer ingÄende;

Hela registret bör finnas med och övergÄngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vÀvas in i varandra sÄ att övergÄngarna mellan de olika frekvensövergÄngarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Det vore grymt schysst, lÀt som nÄt intressant och det enda jag inte riktigt fattade.

Postat
đŸ€Ș Hehe, nu hör jag plötsligt i musik att dom arrangerar för att slippa frekvenskrockar 🙂
Postat

Hoppas att svaret ger dig nÄgot för det Àr ju det som Àr poÀngen med att man svarar...

Det hoppas jag med 🙂 och det tror jag faktiskt, jag har redan börjat experimentera med det. Och tack Ă„terigen, du kanske borde starta ett eget forum, dĂ€r bara du svarar pĂ„ alla frĂ„gor... đŸ€Ș

... Nu har ju du gjort mer Àn "din del" i att besvara mina frÄgor, sÄ jag skÀms nÀstan lite, men om du har tid nÄn gÄng, sÄ tÀnkte jag om du skulle kunna förklara detta lite mer ingÄende;

Hela registret bör finnas med och övergÄngarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vÀvas in i varandra sÄ att övergÄngarna mellan de olika frekvensövergÄngarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Det vore grymt schysst, lÀt som nÄt intressant och det enda jag inte riktigt fattade.

Oj oj oj! Hur bemöter man sÄdana positiva ord!? Du gör mig nÀstan generad! Jag kan bara pÄ det mest ödmjuka sÀttet tacka dig sÄ vÀldigt mycket för dina positiva ord!!

Jag ber förresten om ursÀkt för att jag inte var sÀrskilt tydlig och pedagogisk i min förklaring om det dÀr med övergÄngarna i frekvensregistret och att dessa övergÄngar helst bör ske utan nÄgra pucklar. Du har helt rÀtt i att min förklaring om det inte var sÄ jÀttelyckad, sÄ jag gör ett nytt försök hÀr Àven om det Àr rÀtt svÄrt att förklara:

Vi kan ta den mĂ€nskliga rösten som ett exempel att utgĂ„ frĂ„n. Testa att sjunga en lĂ„ng ton och hĂ„ll ut den. Vilken ton som helst i ditt normala tonregister. Helst nĂ„gonstans i ditt mellersta register eller lĂ€gre. Sedan "glider" du upp röstens tonlĂ€ge som en hiss (sk. glissando) sĂ„ att du till slut hamnar i falsett-lĂ€get....alltsĂ„ sĂ„ att din röst börjar lĂ„ta som en tjej som nyss har blivit trampad pĂ„ tĂ„rna eller sett en rĂ„tta! NĂ€r du gör detta sĂ„ kommer du troligen att fĂ„ en skarv mellan ditt normala tonlĂ€ge och falsettlĂ€get som ju Ă€r ett för dig ett onaturligt tonlĂ€ge. Den exakta övergĂ„ngspunkten mellan dessa tvĂ„ ton/frekvens-lĂ€gen kallas för en "skarv". Denna skarv ska helst inte mĂ€rkas alls utan bör helst lĂ„ta som en helt naturlig övergĂ„ng. (Den gĂ„r att trĂ€na bort för den som sjunger.)NĂ€r övergĂ„ngen sker skarvlöst sĂ„ blir det för lyssnaren svĂ„rt att avgöra var ditt naturliga röstlĂ€ge slutar nĂ„gonstans och var din onaturliga falsettlĂ€ge börjar nĂ„gonstans. ÖvergĂ„ngen blir helt enkelt snygg i och med att skarven Ă€r osynlig eller ohörbar kanske jag ska sĂ€ga. Frekvensregistret blir dĂ„ ett enda stor register istĂ€llet fĂ„r tvĂ„ olika separata och dĂ„ fĂ„r du en upplevelse av att hela frekvensregistret "hĂ€nger ihop". Du fĂ„r en helhet.

Det Ă€r samma sak nĂ€r du mixar som med rösten. Du ska ju (oftast....beroende pĂ„ musik mm.) se till att en slutmix innehĂ„ller alla frekvenser....frĂ„n den lĂ€gsta basfrekvensen till den översta diskanten. Men nĂ€r du Ă€r klar med mixen sĂ„ ska ingenting bli sĂ„ pass dominant att nĂ„gon frekvens "tar över" alltför mycket sĂ„ att skarvarna mellan frekvensövergĂ„ngarna blir markanta eller hörbara. Alla övergĂ„ngar mellan frekvenserna ska alltsĂ„ ske mjukt och naturligt. Ohörbarta övergĂ„ngar. ÖvergĂ„ngarna ska liksom "smĂ€lta" in i varandra. FrĂ„n den lĂ€gsta basen till den övre basen till det lĂ€gre mellanregistret till den övre mellanregistret till den lĂ€gre diskanten och till sist till den övre diskanten. (Phu....det dĂ€r var nĂ€sta jobbigt att tom skriva!!) TĂ€nk dig en skarvlös och mjuk övertoning mellan fĂ€rger i den röda nyansen som i t.ex. en solnedgĂ„ng. Du har i en solnedgĂ„ng mjuka, skarvlösa och helt naturliga övergĂ„ngar frĂ„n den mörkaste röda culluören (stavas det verkligen sĂ„!?) till orange och rosa Ă€nda upp till kritvitt. Men alla fĂ€rger i solnedgĂ„ngen sker ju skarvlöst utan nĂ„gra skarpa grĂ€nser mellan fĂ€rgerna. FĂ€rgerna flyter istĂ€llet in i varandra just i övergĂ„ngarna. Mjukt och fint. Snyft...det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag blir rörd bara jag tĂ€nker pĂ„ en solnedgĂ„ng he he! TĂ€nk gĂ€rna pĂ„ fĂ€rger nĂ€r du mixar! Det Ă€r faktiskt inte alls sĂ„ dumt och det Ă€r mĂ„nga musiker och ljudtekniker som gör det. Men man Ă€r ju olika personligheter sĂ„ det passar ju inte alla. Men att prova Ă€r ju fortfarande gratis! Att mixa Ă€r ju att mĂ„la.

ÖvergĂ„ngarna bör alltsĂ„ (oftast) ske skarvlöst och naturligt pĂ„ de enskilda instrumenten och det skapar man genom att antingen sĂ€nka vissa frekvenser (pĂ„ de enskilda instrumenten och inte pĂ„ mastern) eller att höja pĂ„ vissa andra. Ibland behöver man inte göra nĂ„gonting alls för att det Ă€r bra som det Ă€r.) Vad man inte ska glömma bort och som Ă€r otroligt lĂ€tt hĂ€nt Ă€r att hela tiden dubbelchecka (sk. A/B-testa) hur en Ă„tgĂ€rd (oavsett vilken) pĂ„ ett enskilt instrument lĂ„ter ihop med helheten. Och gĂ€rna i olika högtalarpar om den möjligheten finns. Ett bra enskilt ljud behöver ju inte lĂ„ta bra i sammanhanget liksom ett dĂ„ligt enskilt ljud kan passa ypperligt i helheten. DĂ€rför Ă€r en stĂ€ndig A/B-kontroll ett av de viktigaste verktygen vi har! Öronen Ă€r det allra viktigaste. Att verkligen "lyssna och inte bara att höra" Ă€r ett bra mantra att följa vid precis all slag hantering av musik.

Med ordet "pucklar" menar jag sÄ hÀr: Om du sjunger 8 toner varav en av dessa toner lÄter betydligt starkare Àn de övriga sÄ har du pÄ ett sÀtt en slags puckel. NÄgonting som sticker ut. Man kan ha pucklar Àven i ett frekvensregister ocksÄ och det Àr i framför allt just i dessa sammanhang som ordet Puckel brukar omnÀmnas. (Vanligt t.ex. nÀr man talar om en mikrofon eller högtalares frekvensegenskaper.) Det Àr dÄ du har en frekvens eller frekvensomrÄde (eller flera) som helt enkelt "sticker ut". Alternativt övergÄngarna mellan dessa övergÄngar. AlltsÄ att det i övergÄngen frÄn en frekvens till nÀsta intilligande frekvens sker pÄ ett mÀrkbart och onaturligt sÀtt. Exempelvis sÄ Àr det ganska vanligt att vissa mikrofoner brukar ha en höjd diskant inbyggd i sig. Inget fel i detta nödvÀndigtvis, men man ska dÄ helst försöka se till att frekvenserna som ligger nedanför denna diskant har en mjuk och naturlig övergÄng till den höjda och framhÀvade diskanten.

TÀnk dig en ketchup-flaska: Det kommer ingenting och sedan ingenting för att helt plötsligt sÄ kommer allt pÄ en gÄng. I detta fall sÄ finns det inget bra och naturligt "flöde" i ketschupflaskan. Det vore bÀttre med ett jÀmnt flöde och det Àr alltsÄ ungefÀr sÄ jag menar. Flödet mellan frekvensövergÄngarna ska ske mjuk, omÀrkbart och naturligt för att man ska fÄ en behaglig lyssningsupplevelse och hela frekvensomfÄnget bör helst finnas med. En bra balans kan man sÀga. Ingenting ska sticka ut sÀger jag....men det innebÀr inte alls att det mÄste lÄta platt och dött. Personlighet, livet och attityd i sitt sound ska man inte tappa för den sakens skull! TvÀrt om. Men om nÄgonting Àr tÀnkt att det ska sticka ut sÄ bör lyssnaren verkligen höra att det ocksÄ verkligen Àr menat sÄ ocksÄ. Man mÄste "mena" det man gör. Utan att det för den sakens skull blir pÄ tok för överdrivet. Om man t.ex. spelar fel sÄ ska man helst göra det ordentligt sÄ att folk tror att man vill ha det sÄ, men försöker man dölja felspelet sÄ att man gömmer sig bakom den sÄ uppfattar lyssnaren det just som ett felspel! Man bör alltsÄ vara ganska tydlig och övertygande med det man gör samtidigt som vissa saker ska ske helt obemÀrkt. SvÄrt va!? Jo, det Àr det. Och nÀstan Ànnu svÄrare Àr det att förklara dÄ det dessutom Àr en ganska stor risk för missförstÄnd för den som lÀser. Det hÀr Àr egentligen nÄgonting som man mÄste kÀnna sjÀlv medan man hÄller pÄ och rattar och det kommer du att göra. NÀr vet jag inte, men du kommer att göra det och dÄ blir det inte sÄ svÄrt lÀngre för dÄ faller allting pÄ sin plats och du kommer dÄ bara tycka att det Àr naturligt.

Ja, det Ă€r som sagt vĂ€ldigt svĂ„rt att förklara just detta i ord, men det var ett försök i alla fall. Om du fortfarande inte begriper min förklaring sĂ„ ska du inte vara rĂ€dd för att tala om det. DĂ„ gör vi bara ett nytt försök om det skulle behövas. Å andra sidan.....detta kommer att falla pĂ„ sin plats fullstĂ€ndigt naturligt ju mer du hĂ„ller pĂ„. Det löser sig sa kĂ€rringen som sket i vasken! Du kommer sjĂ€lv att komma pĂ„ exakt vad jag menar och att "hitta hem" och att komma pĂ„ klurigheterna pĂ„ eget bevĂ„g ger nĂ€stan alltid den bĂ€sta effekten. VĂ€gledning Ă€r dock aldrig fel, men att hitta sjĂ€lva poĂ€ngen i saker och ting Ă€r alltid bĂ€st om man upptĂ€cker sĂ„dant sjĂ€lv. Kanske just pga. en vĂ€gledning. Okay, ha det sĂ„ nice sĂ„ lĂ€nge! Vi hörs....

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Ett enkelt men grundlÀggande tips Àr att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att vÀlja en EQ och stÀlla den pÄ Highpass och sedan sÄ skÀr man tills man att hör att ljudet förÀndras, dÀr stoppar man och backar lite.

PÄ sÄ sÀtt tar man bort all onödig energi i basregistret som ÀndÄ inte hörs utan endast ligger och grötar i det lÄga registret.

Samma sak kan man göra i Lowpass men det Àr oftast inte lika viktigt!

drloop (oregistrerad)
Postat
Ett enkelt men grundlÀggande tips Àr att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att vÀlja en EQ och stÀlla den pÄ Highpass och sedan sÄ skÀr man tills man att hör att ljudet förÀndras, dÀr stoppar man och backar lite.

PÄ sÄ sÀtt tar man bort all onödig energi i basregistret som ÀndÄ inte hörs utan endast ligger och grötar i det lÄga registret.

Samma sak kan man göra i Lowpass men det Àr oftast inte lika viktigt!

Jag tycker nog att det Àr lite överdrivet att lÀgga highpass filter pÄ varje kanal.

Varje gÄng du lÀgger pÄ ett filter sÄ fÀrgar du grundljudet.

AnvÀnda filter med förstÄnd dÀr det behövs.

Postat

Kan inte tillföra sĂ„ mycket mer Ă€n att uttrycka min största beundran och djupaste vördnad för de svar och förslag som Ludgo-Pelle ger i denna trĂ„d. Klockrena! 😛

Man fĂ„r Ă€ven bekrĂ€ftat det man redan vet, det ligger jobb, jobb och Ă„ter jobb bakom varje fĂ€rdig musikproduktion och att övning ger fĂ€rdighet. Avslutar detta inlĂ€gg med att citera farbror Barbro frĂ„n Nile City: "Det finns innnnnga genvĂ€gar till det perfekta ljuuuuudĂ€t" 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.