Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla på Reasonavdelningen!

Jag har börjat lära mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstår jag inte riktigt. Om jag gör en låt och väljer ett ljud som låter fint och rätt klart, så kan det helt plötsligt dränkas om jag lägger på något annat och många av mina låtar tycker jag blir grötiga, ljuden känns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar dränker varandra osv...

Handlar det m fasfel? Jag har läst lite om fasfel, och t.o.m. fått ett väldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstått är om man när man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) måste vara väldigt nogrann med vilka ljud man väljer inte bara för att dom skulle kunna låta snyggt ihop, utan för om dom inte ska dränka och pajja för varandra.

Vilka är egentligen knepen för att få en öppen och separerad ljudbild, går det ens i Reason? Ska man ratta på left right på alla kanaler, så dom inte ligger på samma ställen nån av dom, eller vad gör man? Och har ni några andra knep på hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att många av ljuden i Reason distar?

🙂 Många frågor som vanligt och jag skulle kunna fortsätta, men nånting inom mig säger att jag bör dra i handbromsen nu 🙂

Annons
Postat

Jag har börjat lära mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstår jag inte riktigt. Om jag gör en låt och väljer ett ljud som låter fint och rätt klart, så kan det helt plötsligt dränkas om jag lägger på något annat och många av mina låtar tycker jag blir grötiga, ljuden känns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar dränker varandra osv...

Handlar det m fasfel? Jag har läst lite om fasfel, och t.o.m. fått ett väldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstått är om man när man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) måste vara väldigt nogrann med vilka ljud man väljer inte bara för att dom skulle kunna låta snyggt ihop, utan för om dom inte ska dränka och pajja för varandra.

Vilka är egentligen knepen för att få en öppen och separerad ljudbild, går det ens i Reason? Ska man ratta på left right på alla kanaler, så dom inte ligger på samma ställen nån av dom, eller vad gör man? Och har ni några andra knep på hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att många av ljuden i Reason distar?

🙂 Många frågor som vanligt och jag skulle kunna fortsätta, men nånting inom mig säger att jag bör dra i handbromsen nu 🙂

EQ, EQ och hmmm, vad var det nu igen... EQ! 🙂

Postat (redigerat)

MClass EQ och inte låta olika kanaler spela samma frekvenser? 🙂 Tänkte du EQ separat på varje kanal eller?

Demolåten som ligger inladdad när man startar Reason verkar inte ha nån EQ fast har ändå mkt bättre separation än det jag gör... Känns som om dom valt ljud efter att inte låta flera saker spela samma frekvenser..?

Redigerat av mmikael
Postat

Som du skriver så val och mängden av ljud är nog boven. om du har flera ljud som påminner eller använder samma frekvens så blir det svårt att separera ljuden och det lätt grötigt. När sånt händer brukar jag byta ut ljudet eller testa octavera eller helt enkelt ta bort det.

Mixen har förstås också roll i det hela.

Postat

Förutom nämnda ljudval/frekvenskrockar, eq och panorering så kan du ju med fördel laborera med rum (reverb) och "bygga lager" även på djupet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Att mixa är en konst man måste träna på.

Mixologi avsnitten i studio är inte dumma att börja läsa.

Eller låna en bok på biblioteket.

Lyssnar du högt? Kanske distar slutstegen...

Postat

Tänkte på en grej till..vet ju inte, men kan det hända att du kör feta ackord på dina syntar? Minimera dessa/separera tonerna antingen på olika ljud eller oktaver. Har du braskat på över hela frekvensregistret så blir det ju lätt krockar med andra instrument som då också blir svåra att mixa bort.

Postat
MClass EQ och inte låta olika kanaler spela samma frekvenser? 😱 Tänkte du EQ separat på varje kanal eller?

Demolåten som ligger inladdad när man startar Reason verkar inte ha nån EQ fast har ändå mkt bättre separation än det jag gör... Känns som om dom valt ljud efter att inte låta flera saker spela samma frekvenser..?

Ja stämmer. Men jag brukar ha som tumregel att eq'a bort en del av basen någonstans runt 80 Hz där kicken brukar dominera, det ger den lite mer värme och impact. Sen skall du ju som sagt inte ha för mycket som ligger och trängs i mellanregistret det är lätt att det blir trångt o grötigt där. Du kan ju konvertera låten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator så du ser vart "gröten" ligger.

Postat
Förutom nämnda ljudval/frekvenskrockar, eq och panorering så kan du ju med fördel laborera med rum (reverb) och "bygga lager" även på djupet.

Panorering är det när man rattar på left right? Hur menar du leka med reverb och bygga lager på djupet? Det lät intressant, har aldrig ens slagit mig att det skulle kunna påverka separationen...

Postat
Som du skriver så val och mängden av ljud är nog boven. om du har flera ljud som påminner eller använder samma frekvens så blir det svårt att separera ljuden och det lätt grötigt. När sånt händer brukar jag byta ut ljudet eller testa octavera eller helt enkelt ta bort det.

Mixen har förstås också roll i det hela.

Okej men jag vill helst inte ta bort ljud, i sånafall byta ut dom för det är ändå rätt minimalistiska grejer jag gör. Jag tycker bara att det är tråkigt om man inte kan välja dom ljuden man gillar mest utan måste se till att matcha dom ljud som passar bäst typ. Om det verkligen är hela sanningen s.a.s. Jag kanske är talanglös på det andra än så länge.

Postat (redigerat)
Att mixa är en konst man måste träna på.

Mixologi avsnitten i studio är inte dumma att börja läsa.

Eller låna en bok på biblioteket.

Lyssnar du högt? Kanske distar slutstegen...

Okej, finns det t.o.m. träningsgrejer här på sidan? Jag har hört nåt om det att det ska finnas månadens uppgifter och sånt. Ska kolla lite efter det se om jag hittar det.

Jo, jag förstår att det är en konst and that i suck on it so far 😉

Jag lyssnar nog inte högt, men absolut inte lågt. Som jag har tänkt så verkar det vara som om ljuden ofta är orena i sig eller för kraftiga på nåt sätt, ungefär som när jag första gången provade att lira på min elgitarr med stora hörlurar kopplade till förstärkaren, sen var det ju bara bye bye till dom hörlurarna som ändå var dyra och bra (HiFi dock, inte studiohörlurar). Mycket musik har ju elgitarrer i sig, men nåt görs med ljuden innan dom hamnar på skiva. Ungefär så känns det med en del av Reasons ljud. Nån som fattar vad jag menar? Det känns inte bara som att det är en volymfråga, utan något annat.

Redigerat av mmikael
Postat
Tänkte på en grej till..vet ju inte, men kan det hända att du kör feta ackord på dina syntar? Minimera dessa/separera tonerna antingen på olika ljud eller oktaver. Har du braskat på över hela frekvensregistret så blir det ju lätt krockar med andra instrument som då också blir svåra att mixa bort.

Vad klassar du som ett fett accord? Ja, jag upplever att det krockar från bas till diskant typ. Jag brukar inte använda så jättemycket accord när jag gör elektroniskt, som är det jag mest gör nu, men det är ofta många toner ligger nära varandra, jag spelar egentligen bara gitarr, så jag är inte så bra på synthen, därför spelar jag många melodier etappvis och har börjat att lägga dom på separata note-lanes nu med Reason 4, nån gång har jag fått för mig att sammanfoga olika lanes, och då kan jag se att jag ibland spelar samma toner två ggr och det gäller nog även för olika spår med olika synthar och ljud också. Samma toner kan nog spelas till och från av olika instrument, ibland på samma oktav, och ibland på olika oktaver... Kan det vara en del i problemet? Alltså helst inga gissningar nu 😉 men om nån vet med säkerhet att det kan skapa mitt problem 😕 ?

Postat

Ang mixologi, som någon tipsade om...

Det är en serie artiklar som publicerades i Studio för ett tag sedan, med runt 12 avsnitt eller någon sådant...jättebra för en nybörjare, jag lärde mig asmycket! Förutom att köpa artiklarna som PDF, som du nog kan göra nånstans på www.studio.se så kan du köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den själv. Går på runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att beställa nånstans på www.studio.se skulle jag tro. Då lär du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... 😉

Postat

Vad klassar du som mycket i mellanregistret? 😉

Du kan ju konvertera låten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator så du ser vart "gröten" ligger.

Det här lät väldigt intressant, kan du utveckla det, kan man göra det i Wavelab?

Postat
... köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den själv. Går på runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att beställa nånstans på www.studio.se skulle jag tro. Då lär du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... 😉

Går den bara igenom funktionerna eller också varför och när man får nytta av dom, svara den liksom på det jag frågar om i den här tråden? Låter i så fall mkt intressant!

Postat
... köpa en specialtidning med alla artiklar samlade i ett! Rekommenderas starkt, har köpt den själv. Går på runt 100 kronor om jag inte minns fel...finns att beställa nånstans på www.studio.se skulle jag tro. Då lär du dig allt om EQ, kompressor, reverb, osv... 😉

Går den bara igenom funktionerna eller också varför och när man får nytta av dom, svara den liksom på det jag frågar om i den här tråden? Låter i så fall mkt intressant!

Den går igenom allt, vilka verktyg som finns, vad dom gör och hur man använder dom på bästa sätt, med utgångspunkt från tre övningslåtar man kan ladda ner och själv öva på. Det är en poplåt, en electronica-låt och vis-låt. Den svarar bland annat på din fråga om hur man använder EQ för att skapa separation mellan instrumenten.

Postat

Specialtidningen Mixologi som dom också ger ut, är den också matnyttig för mig som hittills bara använder Reason?

Postat
Specialtidningen Mixologi som dom också ger ut, är den också matnyttig för mig som hittills bara använder Reason?

Det var den tidningen jag syftade på, den med alla delar av mixologin samlade i ett. Och ja, den är definitivt matnyttig för i stort sett vilket program som helst. Enda grejen är ju att du inte kan använda använda projekten som kommer tillsammans med guiden, men det går minst lika bra utan! Personligen "övade" jag på mina egna projekt istället. 😕

Postat

😕 Många frågor som vanligt och jag skulle kunna fortsätta, men nånting inom mig säger att jag bör dra i handbromsen nu 😎

Hej!

Ditt problem är ett av det vanligaste problemet man brukar få innan man har blivit riktigt varm i kläderna. Vilket brukar ta några år innan man blir. Problemet är som oftast frekvenskrockar. En slutmixning av en låt börjar i ett otroligt tidigt skede. Slutmixningen börjar redan när man väljer vilket/vilka instrument som ska finnas med på låten. Alltså redan innan man ens har börjat att spela in det första instrumentet. Detta kallas för instrumentering. Du är själv inne på detta och det är alltså helt riktigt att du måste tänka på vilket instrument du väljer att ha med. Att ha rätt instrumentering är av största vikt inte enbart för det musikaliska intrycket utan även för det rent ljudtekniska.

När det gäller instrumenteringen så kan du tänka som fotbollslandslagets Lars Lagerbeck: Du ska välja ut ett antal spelare (instrument) till laget (låten) och då vill du ju ha med spelare (instrument) som kompletterar varandra och inte konkurerrar. Ett välbalanserat lag lirar oftast bra tillsammans men det går otvivelaktigt helt fel som Amen i kyrkan om obalansen inom laget är sned eller rent av dålig! Spelarna (instrumenten) ska alltså kunna backa upp varandra och hjälpa till där någon annan spelare (instrument) inte kan vara medgörlig.

Att kunna täcka upp och att ha en bredd i laget. Från backlinjen (basfrekvenserna) till mittfältet (mellanregistret) och anfallsposition (diskantregistret.) Hela registret bör finnas med och övergångarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vävas in i varandra så att övergångarna mellan de olika frekvensövergångarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Kort sagt: Om du väljer att ha med t.ex. ett el-piano så är det kanske inte så klokt att lägga på ett exakt lika dant el-piano eftersom det då blir konkurrens mellan dessa. För att det andra el-pianot inte täcker upp den första. En lösning på detta vore att i sådana fall välja ett akustiskt piano som nr. 2 och som då ger en tydligare separation mellan de två olika pianon. Och man kan dessutom spela de olika pianon i olika oktaver för att få en ännu tydligare separation. Men ännu hellre vore det kanske att välja en kompgitarr istället eller något annat instrument som nr. 2. El-pianot spelar du in i stereo och panorerar ut de två kanalerna maximalt till vänster och höger för att få en stereo-effekt och en luftighet i soundet och gitarren kan kanske ligga lite svagt (kanske ca. kl. 14) åt vänster eller höger. På det sättet får man ytterligare lite större separation i lyssningen än om båda instrumenten ligger i mitten.

Ett annat exempel är om du har ett el-gitarrkomp och vill ha ett gitarrkomp till. Istället för att lägga på en till el-gitarr kan man ibland föredra t.ex. en akustisk stålsträngad gitarr istället för att få en större separation. Okay....nu jobbar du kanske inte med den slags musik som kanske använder sig av akustiska instrument, men det är själva principen jag talar om nu Helge! Ett sätt hur du rent principiellt kan tänka på när det gäller att undvika frekvenskrockar alltså. För denna princip är mycket mer frekvensbetonad än musikstil-betonad. Principen gäller mao. oavsett musikstil och smak. (I annat fall får man leva med frekvenskrockar.) De fysiska lagarna tar ingen hänsyn till musikstil och smak så därför måste man rensa i frekvenshanteringen vilket kan ske på flera sätt. Men detta är ett grundläggande sätt som alltid används om det ska bli bra.

Ytterligare en sak som både kan skapa eller minimera frekvenskrockar är låtens arrangemang. Arrangemanget bör också vara av den sorten så att spelet i respektive instrument täcker upp varandra istället för att konkurrera. Det gäller att arrangera låten så att musiken har plats för luft och pauser. Annars blir det grötigt och svänget går dessutom förlorat. Med arrangering kan man göra oerhört mycket för att antingen skapa frekvenskrockar eller att minimera dem! Betydligt mer än vad många har en aning om törs jag nog lova. Arrangemanget påverkar alltså även soundet och mixningen. Lägg lite krut på hur du instrumenterar och arrangerar så har du halva jobbet gjort!

Nästa sak förutom att man redan från början bör välja rätt instrumentering med rätt sound och arrangemang är hur man hanterar EQ:n, dvs frekvenshanteringen. Samma sak gäller även här: Att undvika krockar genom att minska på konkurrensen. Var försiktig med basfrekvenserna! Det är alldeles för många som vill feta till en låt genom att alla eller de flesta instrument ska ha lite extra bas på sig. Det är helt fel eftersom många instrument inte tillför något "fett" i sammanhanget utan enbart då man lyssnar på just det instrumentet helt enskilt. Vid enskild lyssning kanske det instrumentet låter bra när man lägger till lite extra bas, men tillsammans med det övriga sammanhanget så konkurrerar det med de instrument som verkligen är basiga (basdtrumma, el-bas osv.) och slutresultatet är då att det bli frekvenskrockar och att det bara låter grötigt och instängt. Det blir som att tala i munnen på varandra. Låt t.ex. basisten få tala ostört utan att t.ex. el-pianot ska lägga sig i el-basens jobb. Var alltså sparsam med alla de instrument som inte har en helt naturlig bas i sig från grunden. Det är viktigt att varje instument får den funktion som den är satt till att fungera som. El-pianon, gitarrkomp, sång mm. kan man med fördel vara lite sparsam med när det gäller basfrekvenserna. Det innebär inte att dessa måste låta tunnt för den sakens skull, men det är oerhört lätt att det blir lite väl mycket bas på de enskilda instrumenten som oftast inte behöver fullt så mycket bas som man kanske tror. Att lägga på lite "spets" på vissa instrument genom att öka volymen på diskanten är också ett vanligt "trick" för att låta instrumenten tydliggöras och göra det mindre diffust och instängt. Testa detta även på basiga instrument för att "öppna upp" ljudet lite. Att t.ex. lyfta fram basistens fingeranslag mot basens strängar gör att basen blir klarare och tydligare. En sådan enkel åtgärd kan många gånger göra att hela låten öppnas upp och blir mindre instängd. Observera att detta även gäller mjukvarubasar!

När det gäller att "måla" med reverb så att man får ett större djup i låten så är det helt riktigt som det har sagts här tidigare: Att man skapar djup med bl.a. reverb. (Bredd med bl.a. panorering.) Djupet är dessutom en mycket viktig faktor för att en låt ska få ett lite mer proffsigt och behagligt intryck. Men att börja laborera med just detta (med reverbet) i det här skedet vore nog att gå händelsen lite i förväg tycker jag. Försök att få kontroll över det som är själva grunden i en inspelning först: Instrumentering, arrangering och EQ-hanteringen. Om du inte får fason över detta först så hjälper inga effekter i världen! När du sedan har fått lite mer fason på just grunderna (så att du blir mer nöjd än vad du tydligen är idag) så kan du börja ge dig på att laborera även med djup-intrycket på låtarna med hjälp av reverbet. Men grunden kan man inte hoppa över, för några genvägar existerar inte.

Om du har en del reverb-effekter på redan idag så är ett mycket hett tips att kolla vad som händer med dina frekvenskrockar och det instängda ljudet genom att koppla av reverb, chorus, flanger mm. helt och fullt på precis allting. Sedan lyssnar du kritiskt och letar efter krockar på det helt effektlösa soundet. Det är nämligen inget ovanligt att just reverbets klang ger ett dovt och instängt intryck. Koppla alltså bort alla effekter du har av det här slaget för att undersöka om frekvenskrockar och det instängda ljudet ligger i instrumenteringen och/eller arrangeringen eller om det kanske bara är effekterna som ställer till det. (Troligen är det gissningsvis en mix av det ena och det andra som ställer till det.) Om det skulle vara enbart effekterna som ställer till det så kan du testa allt från att använda dig av andra sorters effekter, till att reglera mängden av effekten och/eller att justera effektens frekvenser med hjälp av en EQ. Men grundprincipen till allt bra ljud är alltid att skynda långsamt och ta en sak i taget och i rätt ordning så att det blir rätt redan i det första steget. Och i samtliga steg även därefter. Effekter kommer in ganska sent i kedjan om du vill få ditt sound att låta riktigt bra. Tänk på att det inte finns några genvägar och att maskinerna inte gör jobbet åt dig. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Ditt problem är ett av det vanligaste problemet man brukar få innan man har blivit riktigt varm i kläderna...

Grymt inlägg! Tackar hjärtligt! Du tar måhända inte betalt för kurser Live och bor nånstans i Gbgsområdet? 😕

Postat

quote]Grymt inlägg! Tackar hjärtligt! Du tar måhända inte betalt för kurser Live och bor nånstans i Gbgsområdet? 😕

He he he! Tack ska du ha!

Hoppas att svaret ger dig något för det är ju det som är poängen med att man svarar. Någon kurs eller ett enstaka möte hinner jag inte med, men frågan är om du ens behöver gå en sådan. Tror att du dels kan få ut väldigt mycket genom att läsa frågor och svar här på forumet men också genom att helt enkelt bara fortsätta att köra på och att laborera med ditt musicerande/mixande. Den musikern och/eller ljudteknikern i toppklass som inte har laborerat fram mängder av kunskaper på egen hand existerar inte! Rock on!

Bara genom att lyssna/diskutera hur andra gör, vara lyhörd för olika anfallsvinklar, ta till sig goda råd osv......dvs. sådant som du hittar här på forumet.....i kombination med eget laborerande, kommer säkert att göra dig väldigt mycket bättre vart eftersom. Fullärd blir man ju aldrig, men jag kan nog svära på att du kommer att vara ännu duktigare om bara något halvår! Nästan alla som sysslar med musik utvecklas ju och det finns ju ingen anledning till att tro att du skulle vara undantagen från det. Nä....jag tror att du klarar dig jättebra på egen hand, men jag vill passa på att tacka dig för dina värmande kommentarer för det är alltid kul att höra! Ha det så bra och lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)

Hej!

Ditt problem är ett av det vanligaste problemet man brukar få innan man har blivit riktigt varm i kläderna. Vilket brukar ta några år innan man blir. Problemet är som oftast frekvenskrockar. En slutmixning av en låt börjar i ett otroligt tidigt skede. Slutmixningen börjar redan när man väljer vilket/vilka instrument som ska finnas med på låten. Alltså redan innan man ens har börjat att spela in det första instrumentet. Detta kallas för instrumentering. Du är själv inne på detta och det är alltså helt riktigt att du måste tänka på vilket instrument du väljer att ha med. Att ha rätt instrumentering är av största vikt inte enbart för det musikaliska intrycket utan även för det rent ljudtekniska.

När det gäller instrumenteringen så kan du tänka som fotbollslandslagets Lars Lagerbeck: Du ska välja ut ett antal spelare (instrument) till laget (låten) och då vill du ju ha med spelare (instrument) som kompletterar varandra och inte konkurerrar. Ett välbalanserat lag lirar oftast bra tillsammans men det går otvivelaktigt helt fel som Amen i kyrkan om obalansen inom laget är sned eller rent av dålig! Spelarna (instrumenten) ska alltså kunna backa upp varandra och hjälpa till där någon annan spelare (instrument) inte kan vara medgörlig.

Att kunna täcka upp och att ha en bredd i laget. Från backlinjen (basfrekvenserna) till mittfältet (mellanregistret) och anfallsposition (diskantregistret.) Hela registret bör finnas med och övergångarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vävas in i varandra så att övergångarna mellan de olika frekvensövergångarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Kort sagt: Om du väljer att ha med t.ex. ett el-piano så är det kanske inte så klokt att lägga på ett exakt lika dant el-piano eftersom det då blir konkurrens mellan dessa. För att det andra el-pianot inte täcker upp den första. En lösning på detta vore att i sådana fall välja ett akustiskt piano som nr. 2 och som då ger en tydligare separation mellan de två olika pianon. Och man kan dessutom spela de olika pianon i olika oktaver för att få en ännu tydligare separation. Men ännu hellre vore det kanske att välja en kompgitarr istället eller något annat instrument som nr. 2. El-pianot spelar du in i stereo och panorerar ut de två kanalerna maximalt till vänster och höger för att få en stereo-effekt och en luftighet i soundet och gitarren kan kanske ligga lite svagt (kanske ca. kl. 14) åt vänster eller höger. På det sättet får man ytterligare lite större separation i lyssningen än om båda instrumenten ligger i mitten.

Ett annat exempel är om du har ett el-gitarrkomp och vill ha ett gitarrkomp till. Istället för att lägga på en till el-gitarr kan man ibland föredra t.ex. en akustisk stålsträngad gitarr istället för att få en större separation. Okay....nu jobbar du kanske inte med den slags musik som kanske använder sig av akustiska instrument, men det är själva principen jag talar om nu Helge! Ett sätt hur du rent principiellt kan tänka på när det gäller att undvika frekvenskrockar alltså. För denna princip är mycket mer frekvensbetonad än musikstil-betonad. Principen gäller mao. oavsett musikstil och smak. (I annat fall får man leva med frekvenskrockar.) De fysiska lagarna tar ingen hänsyn till musikstil och smak så därför måste man rensa i frekvenshanteringen vilket kan ske på flera sätt. Men detta är ett grundläggande sätt som alltid används om det ska bli bra.

Ytterligare en sak som både kan skapa eller minimera frekvenskrockar är låtens arrangemang. Arrangemanget bör också vara av den sorten så att spelet i respektive instrument täcker upp varandra istället för att konkurrera. Det gäller att arrangera låten så att musiken har plats för luft och pauser. Annars blir det grötigt och svänget går dessutom förlorat. Med arrangering kan man göra oerhört mycket för att antingen skapa frekvenskrockar eller att minimera dem! Betydligt mer än vad många har en aning om törs jag nog lova. Arrangemanget påverkar alltså även soundet och mixningen. Lägg lite krut på hur du instrumenterar och arrangerar så har du halva jobbet gjort!

Nästa sak förutom att man redan från början bör välja rätt instrumentering med rätt sound och arrangemang är hur man hanterar EQ:n, dvs frekvenshanteringen. Samma sak gäller även här: Att undvika krockar genom att minska på konkurrensen. Var försiktig med basfrekvenserna! Det är alldeles för många som vill feta till en låt genom att alla eller de flesta instrument ska ha lite extra bas på sig. Det är helt fel eftersom många instrument inte tillför något "fett" i sammanhanget utan enbart då man lyssnar på just det instrumentet helt enskilt. Vid enskild lyssning kanske det instrumentet låter bra när man lägger till lite extra bas, men tillsammans med det övriga sammanhanget så konkurrerar det med de instrument som verkligen är basiga (basdtrumma, el-bas osv.) och slutresultatet är då att det bli frekvenskrockar och att det bara låter grötigt och instängt. Det blir som att tala i munnen på varandra. Låt t.ex. basisten få tala ostört utan att t.ex. el-pianot ska lägga sig i el-basens jobb. Var alltså sparsam med alla de instrument som inte har en helt naturlig bas i sig från grunden. Det är viktigt att varje instument får den funktion som den är satt till att fungera som. El-pianon, gitarrkomp, sång mm. kan man med fördel vara lite sparsam med när det gäller basfrekvenserna. Det innebär inte att dessa måste låta tunnt för den sakens skull, men det är oerhört lätt att det blir lite väl mycket bas på de enskilda instrumenten som oftast inte behöver fullt så mycket bas som man kanske tror. Att lägga på lite "spets" på vissa instrument genom att öka volymen på diskanten är också ett vanligt "trick" för att låta instrumenten tydliggöras och göra det mindre diffust och instängt. Testa detta även på basiga instrument för att "öppna upp" ljudet lite. Att t.ex. lyfta fram basistens fingeranslag mot basens strängar gör att basen blir klarare och tydligare. En sådan enkel åtgärd kan många gånger göra att hela låten öppnas upp och blir mindre instängd. Observera att detta även gäller mjukvarubasar!

När det gäller att "måla" med reverb så att man får ett större djup i låten så är det helt riktigt som det har sagts här tidigare: Att man skapar djup med bl.a. reverb. (Bredd med bl.a. panorering.) Djupet är dessutom en mycket viktig faktor för att en låt ska få ett lite mer proffsigt och behagligt intryck. Men att börja laborera med just detta (med reverbet) i det här skedet vore nog att gå händelsen lite i förväg tycker jag. Försök att få kontroll över det som är själva grunden i en inspelning först: Instrumentering, arrangering och EQ-hanteringen. Om du inte får fason över detta först så hjälper inga effekter i världen! När du sedan har fått lite mer fason på just grunderna (så att du blir mer nöjd än vad du tydligen är idag) så kan du börja ge dig på att laborera även med djup-intrycket på låtarna med hjälp av reverbet. Men grunden kan man inte hoppa över, för några genvägar existerar inte.

Om du har en del reverb-effekter på redan idag så är ett mycket hett tips att kolla vad som händer med dina frekvenskrockar och det instängda ljudet genom att koppla av reverb, chorus, flanger mm. helt och fullt på precis allting. Sedan lyssnar du kritiskt och letar efter krockar på det helt effektlösa soundet. Det är nämligen inget ovanligt att just reverbets klang ger ett dovt och instängt intryck. Koppla alltså bort alla effekter du har av det här slaget för att undersöka om frekvenskrockar och det instängda ljudet ligger i instrumenteringen och/eller arrangeringen eller om det kanske bara är effekterna som ställer till det. (Troligen är det gissningsvis en mix av det ena och det andra som ställer till det.) Om det skulle vara enbart effekterna som ställer till det så kan du testa allt från att använda dig av andra sorters effekter, till att reglera mängden av effekten och/eller att justera effektens frekvenser med hjälp av en EQ. Men grundprincipen till allt bra ljud är alltid att skynda långsamt och ta en sak i taget och i rätt ordning så att det blir rätt redan i det första steget. Och i samtliga steg även därefter. Effekter kommer in ganska sent i kedjan om du vill få ditt sound att låta riktigt bra. Tänk på att det inte finns några genvägar och att maskinerna inte gör jobbet åt dig. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jösses! Otroligt bra inlägg! Detta lärde mig mycket. Jag har också ofta problemet att det lätt blir grötigt. Jag skall tillämpa dina tips och se hur det går. Väldigt bra liknelse med fotbollsplanen. Och bra när du ger exempel med el-pianot och gitarrerna mm. Skönt att få råd av någon som har många år på nacken. (Läste i en annan tråd om att du jobbat med stickan och Gessle m.fl)

Ha det gott! 🤪

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Hoppas att svaret ger dig något för det är ju det som är poängen med att man svarar...

Det hoppas jag med 🙂 och det tror jag faktiskt, jag har redan börjat experimentera med det. Och tack återigen, du kanske borde starta ett eget forum, där bara du svarar på alla frågor... 🤪

... Nu har ju du gjort mer än "din del" i att besvara mina frågor, så jag skäms nästan lite, men om du har tid nån gång, så tänkte jag om du skulle kunna förklara detta lite mer ingående;

Hela registret bör finnas med och övergångarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vävas in i varandra så att övergångarna mellan de olika frekvensövergångarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Det vore grymt schysst, lät som nåt intressant och det enda jag inte riktigt fattade.

Postat

Hoppas att svaret ger dig något för det är ju det som är poängen med att man svarar...

Det hoppas jag med 🙂 och det tror jag faktiskt, jag har redan börjat experimentera med det. Och tack återigen, du kanske borde starta ett eget forum, där bara du svarar på alla frågor... 🤪

... Nu har ju du gjort mer än "din del" i att besvara mina frågor, så jag skäms nästan lite, men om du har tid nån gång, så tänkte jag om du skulle kunna förklara detta lite mer ingående;

Hela registret bör finnas med och övergångarna mellan positionerna (frekvensregistret) ska kunna vävas in i varandra så att övergångarna mellan de olika frekvensövergångarna sker helt naturligt och utan pucklar.

Det vore grymt schysst, lät som nåt intressant och det enda jag inte riktigt fattade.

Oj oj oj! Hur bemöter man sådana positiva ord!? Du gör mig nästan generad! Jag kan bara på det mest ödmjuka sättet tacka dig så väldigt mycket för dina positiva ord!!

Jag ber förresten om ursäkt för att jag inte var särskilt tydlig och pedagogisk i min förklaring om det där med övergångarna i frekvensregistret och att dessa övergångar helst bör ske utan några pucklar. Du har helt rätt i att min förklaring om det inte var så jättelyckad, så jag gör ett nytt försök här även om det är rätt svårt att förklara:

Vi kan ta den mänskliga rösten som ett exempel att utgå från. Testa att sjunga en lång ton och håll ut den. Vilken ton som helst i ditt normala tonregister. Helst någonstans i ditt mellersta register eller lägre. Sedan "glider" du upp röstens tonläge som en hiss (sk. glissando) så att du till slut hamnar i falsett-läget....alltså så att din röst börjar låta som en tjej som nyss har blivit trampad på tårna eller sett en råtta! När du gör detta så kommer du troligen att få en skarv mellan ditt normala tonläge och falsettläget som ju är ett för dig ett onaturligt tonläge. Den exakta övergångspunkten mellan dessa två ton/frekvens-lägen kallas för en "skarv". Denna skarv ska helst inte märkas alls utan bör helst låta som en helt naturlig övergång. (Den går att träna bort för den som sjunger.)När övergången sker skarvlöst så blir det för lyssnaren svårt att avgöra var ditt naturliga röstläge slutar någonstans och var din onaturliga falsettläge börjar någonstans. Övergången blir helt enkelt snygg i och med att skarven är osynlig eller ohörbar kanske jag ska säga. Frekvensregistret blir då ett enda stor register istället får två olika separata och då får du en upplevelse av att hela frekvensregistret "hänger ihop". Du får en helhet.

Det är samma sak när du mixar som med rösten. Du ska ju (oftast....beroende på musik mm.) se till att en slutmix innehåller alla frekvenser....från den lägsta basfrekvensen till den översta diskanten. Men när du är klar med mixen så ska ingenting bli så pass dominant att någon frekvens "tar över" alltför mycket så att skarvarna mellan frekvensövergångarna blir markanta eller hörbara. Alla övergångar mellan frekvenserna ska alltså ske mjukt och naturligt. Ohörbarta övergångar. Övergångarna ska liksom "smälta" in i varandra. Från den lägsta basen till den övre basen till det lägre mellanregistret till den övre mellanregistret till den lägre diskanten och till sist till den övre diskanten. (Phu....det där var nästa jobbigt att tom skriva!!) Tänk dig en skarvlös och mjuk övertoning mellan färger i den röda nyansen som i t.ex. en solnedgång. Du har i en solnedgång mjuka, skarvlösa och helt naturliga övergångar från den mörkaste röda culluören (stavas det verkligen så!?) till orange och rosa ända upp till kritvitt. Men alla färger i solnedgången sker ju skarvlöst utan några skarpa gränser mellan färgerna. Färgerna flyter istället in i varandra just i övergångarna. Mjukt och fint. Snyft...det är nästan så att jag blir rörd bara jag tänker på en solnedgång he he! Tänk gärna på färger när du mixar! Det är faktiskt inte alls så dumt och det är många musiker och ljudtekniker som gör det. Men man är ju olika personligheter så det passar ju inte alla. Men att prova är ju fortfarande gratis! Att mixa är ju att måla.

Övergångarna bör alltså (oftast) ske skarvlöst och naturligt på de enskilda instrumenten och det skapar man genom att antingen sänka vissa frekvenser (på de enskilda instrumenten och inte på mastern) eller att höja på vissa andra. Ibland behöver man inte göra någonting alls för att det är bra som det är.) Vad man inte ska glömma bort och som är otroligt lätt hänt är att hela tiden dubbelchecka (sk. A/B-testa) hur en åtgärd (oavsett vilken) på ett enskilt instrument låter ihop med helheten. Och gärna i olika högtalarpar om den möjligheten finns. Ett bra enskilt ljud behöver ju inte låta bra i sammanhanget liksom ett dåligt enskilt ljud kan passa ypperligt i helheten. Därför är en ständig A/B-kontroll ett av de viktigaste verktygen vi har! Öronen är det allra viktigaste. Att verkligen "lyssna och inte bara att höra" är ett bra mantra att följa vid precis all slag hantering av musik.

Med ordet "pucklar" menar jag så här: Om du sjunger 8 toner varav en av dessa toner låter betydligt starkare än de övriga så har du på ett sätt en slags puckel. Någonting som sticker ut. Man kan ha pucklar även i ett frekvensregister också och det är i framför allt just i dessa sammanhang som ordet Puckel brukar omnämnas. (Vanligt t.ex. när man talar om en mikrofon eller högtalares frekvensegenskaper.) Det är då du har en frekvens eller frekvensområde (eller flera) som helt enkelt "sticker ut". Alternativt övergångarna mellan dessa övergångar. Alltså att det i övergången från en frekvens till nästa intilligande frekvens sker på ett märkbart och onaturligt sätt. Exempelvis så är det ganska vanligt att vissa mikrofoner brukar ha en höjd diskant inbyggd i sig. Inget fel i detta nödvändigtvis, men man ska då helst försöka se till att frekvenserna som ligger nedanför denna diskant har en mjuk och naturlig övergång till den höjda och framhävade diskanten.

Tänk dig en ketchup-flaska: Det kommer ingenting och sedan ingenting för att helt plötsligt så kommer allt på en gång. I detta fall så finns det inget bra och naturligt "flöde" i ketschupflaskan. Det vore bättre med ett jämnt flöde och det är alltså ungefär så jag menar. Flödet mellan frekvensövergångarna ska ske mjuk, omärkbart och naturligt för att man ska få en behaglig lyssningsupplevelse och hela frekvensomfånget bör helst finnas med. En bra balans kan man säga. Ingenting ska sticka ut säger jag....men det innebär inte alls att det måste låta platt och dött. Personlighet, livet och attityd i sitt sound ska man inte tappa för den sakens skull! Tvärt om. Men om någonting är tänkt att det ska sticka ut så bör lyssnaren verkligen höra att det också verkligen är menat så också. Man måste "mena" det man gör. Utan att det för den sakens skull blir på tok för överdrivet. Om man t.ex. spelar fel så ska man helst göra det ordentligt så att folk tror att man vill ha det så, men försöker man dölja felspelet så att man gömmer sig bakom den så uppfattar lyssnaren det just som ett felspel! Man bör alltså vara ganska tydlig och övertygande med det man gör samtidigt som vissa saker ska ske helt obemärkt. Svårt va!? Jo, det är det. Och nästan ännu svårare är det att förklara då det dessutom är en ganska stor risk för missförstånd för den som läser. Det här är egentligen någonting som man måste känna själv medan man håller på och rattar och det kommer du att göra. När vet jag inte, men du kommer att göra det och då blir det inte så svårt längre för då faller allting på sin plats och du kommer då bara tycka att det är naturligt.

Ja, det är som sagt väldigt svårt att förklara just detta i ord, men det var ett försök i alla fall. Om du fortfarande inte begriper min förklaring så ska du inte vara rädd för att tala om det. Då gör vi bara ett nytt försök om det skulle behövas. Å andra sidan.....detta kommer att falla på sin plats fullständigt naturligt ju mer du håller på. Det löser sig sa kärringen som sket i vasken! Du kommer själv att komma på exakt vad jag menar och att "hitta hem" och att komma på klurigheterna på eget bevåg ger nästan alltid den bästa effekten. Vägledning är dock aldrig fel, men att hitta själva poängen i saker och ting är alltid bäst om man upptäcker sådant själv. Kanske just pga. en vägledning. Okay, ha det så nice så länge! Vi hörs....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Ett enkelt men grundläggande tips är att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att välja en EQ och ställa den på Highpass och sedan så skär man tills man att hör att ljudet förändras, där stoppar man och backar lite.

På så sätt tar man bort all onödig energi i basregistret som ändå inte hörs utan endast ligger och grötar i det låga registret.

Samma sak kan man göra i Lowpass men det är oftast inte lika viktigt!

drloop (oregistrerad)
Postat
Ett enkelt men grundläggande tips är att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att välja en EQ och ställa den på Highpass och sedan så skär man tills man att hör att ljudet förändras, där stoppar man och backar lite.

På så sätt tar man bort all onödig energi i basregistret som ändå inte hörs utan endast ligger och grötar i det låga registret.

Samma sak kan man göra i Lowpass men det är oftast inte lika viktigt!

Jag tycker nog att det är lite överdrivet att lägga highpass filter på varje kanal.

Varje gång du lägger på ett filter så färgar du grundljudet.

Använda filter med förstånd där det behövs.

Postat

Kan inte tillföra så mycket mer än att uttrycka min största beundran och djupaste vördnad för de svar och förslag som Ludgo-Pelle ger i denna tråd. Klockrena! 😛

Man får även bekräftat det man redan vet, det ligger jobb, jobb och åter jobb bakom varje färdig musikproduktion och att övning ger färdighet. Avslutar detta inlägg med att citera farbror Barbro från Nile City: "Det finns innnnnga genvägar till det perfekta ljuuuuudät" 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.