Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har tänkt att lägga över lite konserter som jag har inspelade på kassett till min nyköpta laptop. Problemet är Vista. För det första tog det en evighet för mig att hitta mikrofon inställningarna nu när dom har tagit bort setreomixern.

Så här har jag gått till väga:

Jag har kopplat en kabel från Phones uttaget på stereon till Mic uttaget på datorn. Programmet jag använder är Soundforge 9 och där i ser jag volymändringar när jag ökar/sänker volymen på stereon och på mikrofoninställningarna i datorn. Resultatet blir nåt knaster med antydningar till musiken på kassetten.

Jag hör inte heller själva musiken i datorhögtalarna när jag har sladdarna inkopplade så här, vilket jag gjorde på min gamla dator med xp. Så jag tror inte att det är fel på sladden då jag har använt den förrut.

Har ni några tips på mitt problem eller alternativa lösningar på hur man kan spela in från kassette till dator i windows vista?

Annons
Postat
Hej

Jag har tänkt att lägga över lite konserter som jag har inspelade på kassett till min nyköpta laptop. Problemet är Vista. För det första tog det en evighet för mig att hitta mikrofon inställningarna nu när dom har tagit bort setreomixern.

Så här har jag gått till väga:

Jag har kopplat en kabel från Phones uttaget på stereon till Mic uttaget på datorn. Programmet jag använder är Soundforge 9 och där i ser jag volymändringar när jag ökar/sänker volymen på stereon och på mikrofoninställningarna i datorn. Resultatet blir nåt knaster med antydningar till musiken på kassetten.

Jag hör inte heller själva musiken i datorhögtalarna när jag har sladdarna inkopplade så här, vilket jag gjorde på min gamla dator med xp. Så jag tror inte att det är fel på sladden då jag har använt den förrut.

Har ni några tips på mitt problem eller alternativa lösningar på hur man kan spela in från kassette till dator i windows vista?

skulle nog va bättre om du drog utsignalen från nån line utgång på antingen kassettdecket direkt eller tape out eller liknande på stereon

sen in i datorn via line in

se också till att du har rätt ingång adresserad för inspelning så du inte plockar inljudet från mic eller cd eller nåt annat

nu vet jag inte alls hur mixerns ser ut i vista iofs

Postat

Problemet är att jag har bara hörlursutgång på stereon, inga bra grejer med andra ord, och på laptopen finns endast uttag för mic och hörlurar i det formatet. Men det gick bra i min förra dator när jag kopplade så här. Strereomixern är borttagen i Vista, det finns inga alternativ för inspelning vad jag sett eller läst mig till.

Sladden har jag kollat nu och den fungerar fint mellan Md och Stereo.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.