Jump to content
Annons

Viljans frihet!


Leeroy (oregistrerad)

Recommended Posts

Leeroy (oregistrerad)

Tjena, satt och funderade på en sak igår när jag skulle hämta nått att dricka. Jag känner mig törstig och då väljer jag själv att jag vill dricka, men det är ju kroppen som behöver vatten för att funka. Så började jag googla lite om viljans frihet, inget vi gör är ju fria val. Allt är ju determinerat, förorsakat så att säga, allt är påverkat av våra tidigare handlingar.

Eller vad säger ni, annser ni att ni gör fria val?

Redigerat av Leeroy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Leeroy (oregistrerad)
Att agera efter våra behov kan ju vara att göra fria val eftersom att vi har behov som vi kan förhindras att agera efter.

Hur menar du då? typ att gå på toa? sex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Leeroy (oregistrerad)
Man har ju t.ex. ett fritt val i VAD man ska dricka när kroppen säger till att den är i behov av vätska, så visst har vi fortfarande valfrihet.

Du dricker ju de du tycker är gott eller nått som pasar dig. Tex jag dricker ju gärna cola eftersom jag tycker det är gott. Så mitt val av vad jag dricker är ju en reation mot en tidiagre handling i mitt liv där jag väljer att tycka om cola. S

Så när du dricker de du dricker så ere ju inte ditt val att du dricker det utan de handlingar och saker som har hänt dig och format dig under ditt liv!

Så det är ju inte heller ett fritt val, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Leeroy (oregistrerad)
Den viktigaste begränsningen/restriktionen är ekonomin.

Du menar att pengar håller oss från att vara fria?:/

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Den viktigaste begränsningen/restriktionen är ekonomin.

Du menar att pengar håller oss från att vara fria?:/

Självklart. Eftersom ingen, inte ens Kamprad eller Gates har obegränsat med pengar, så kan vi inte vara fria.

Våra kroppar är ett annat exempel. De åldras och blir sjuka eller är sjuka eller handikappade från början. Eftersom allas kroppar åldras så är vi inte fria.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ni får säga vad ni vill, jag gör fria val.

Exempelvis väljer jag här att skriva ett ord, oberoende av mitt livs tidigare val eller hur mycket pengar jag har på banken:

Nejlika.

Det är bara inbillning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leeroy (oregistrerad)
Ni får säga vad ni vill, jag gör fria val.

Exempelvis väljer jag här att skriva ett ord, oberoende av mitt livs tidigare val eller hur mycket pengar jag har på banken:

Nejlika.

Men dina tidigare handligar har gjort dig intresserad av musik som leder till att du blivit medlem här och sedan läser saker här och sedan svara på trådar!

allt är determinerat!

Människan är fri när hon kan följa varje ögonblick av sitt liv (Rudolf Stiner)

Redigerat av Leeroy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får säga vad ni vill, jag gör fria val.

Exempelvis väljer jag här att skriva ett ord, oberoende av mitt livs tidigare val eller hur mycket pengar jag har på banken:

Nejlika.

Men dina tidigare handligar har gjort dig intresserad av musik som leder till att du blivit medlem här och sedan läser saker här och sedan svara på trådar!

allt är determinerat!

Människan är fri när hon kan följa varje ögonblick av sitt liv (Rudolf Stiner)

Så det är inte VAD jag skriver som är förutbestämt utan bara ATT jag ska skriva. På vilket sätt är det allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den fria viljan existerar bara pga. att jag kan uppleva den, precis som jag kan uppleva en känsla. I alla andra fall råder "orsak och verkan".

Allt som händer styrs av regler, tex. kan man tycka att en tärning borde slumpmässigt slå fram vilket tal som helst (slumpens fria vilja), men så är inte fallet.

Tärningen styrs ju den också utav "orsak och verkan", hur hårt man kastar den, i vilken vinkel osv. osv. En tärning får alltså aldrig fram ett slumpmässigt tal och så fungerar allt (PUNKT!).

Även "valet" mellan tex. cola eller juice har regler.

Finns det bara cola eller juice kan du ju inte välja att dricka fanta. Man kan heller aldrig göra ett val som man inte vet om tex. välja något utanför sin fantasi, ganska logiskt kan tyckas men här sätter reglerna upp en gräns för våran vilja och om viljan har gränser så är den inte fri.

Filosofera fritt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Lithium kallar regler kallar jag restriktioner.

Den viktigaste restriktionen är att man inte valt att födas.

Att du inte har valt att födas är verkan av orsaken att dina föräldrar knullade, Restriktion, regel, förbehåll, begränsning kalla det vad du vill, vart vill du komma? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att musik har en poäng där...

Allt är redan förutbestämt vad vi ska göra. Det är bara så att vi människor är en lågtstående varelse som inte fattar det...

...för det sitter en massa rymdgubbar på en annan värld lååååååååååååååååångt borta och styr oss med fjärrkontroller..... och käkar popcorn och skrattar.

Japp! Så är det!

😕

...eller va? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det Lithium kallar regler kallar jag restriktioner.

Den viktigaste restriktionen är att man inte valt att födas.

Att du inte har valt att födas är verkan av orsaken att dina föräldrar knullade, Restriktion, regel, förbehåll, begränsning kalla det vad du vill, vart vill du komma? 😛

Att du tror att jag vill komma nånstans är en restriktion i din tankeförmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Lithium kallar regler kallar jag restriktioner.

Den viktigaste restriktionen är att man inte valt att födas.

Att du inte har valt att födas är verkan av orsaken att dina föräldrar knullade, Restriktion, regel, förbehåll, begränsning kalla det vad du vill, vart vill du komma? 😛

Att du tror att jag vill komma nånstans är en restriktion i din tankeförmåga.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...