Jump to content
Annons

Fördröjning i pluggarna


Elite

Recommended Posts

Tänkte bara kolla hur folk jobbar med fördröjning av ljudet när det går genom pluggar eftersom det inte finns någon delay-kompensation i PT LE.

Lägger ni samma pluggar på alla kanaler så fördröjningen blir lika, jobbar ni med delay pluggar för kompensera eller skiter ni helt enkelt i det.

Finns det något enkelt värde man kan gå efter hur mycket pluggarna fördröjer eller är det helt olika, det är ju jobbigt att gissa.

Det här problemet blir ju extra jobbigt när man ska komprimera additivt, eller rättare sagt helt omöjligt att leva med då så det är därför jag undrar.

Skriv skriv skriv

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte bara kolla hur folk jobbar med fördröjning av ljudet när det går genom pluggar eftersom det inte finns någon delay-kompensation i PT LE.

Lägger ni samma pluggar på alla kanaler så fördröjningen blir lika, jobbar ni med delay pluggar för kompensera eller skiter ni helt enkelt i det.

Finns det något enkelt värde man kan gå efter hur mycket pluggarna fördröjer eller är det helt olika, det är ju jobbigt att gissa.

Det här problemet blir ju extra jobbigt när man ska komprimera additivt, eller rättare sagt helt omöjligt att leva med då så det är därför jag undrar.

Skriv skriv skriv

precis de strategier du nämner använder jag mig av, men det som gör det hela lättare är ju att man kan se genom att klicka längst ner på kanalstrippen plus alt eller ctrl (kommer inte ihåg vilket) och där se hur många millisek dly man är uppe i. När jag jobbar med liquid mix lägger jag ofta en instans av pluggen även på spår som inte behöver effekten av ren lathet.

Japp, detta är det sämsta med Pro Tools LE måste jag säga. Ge oss delaykompensation nu! ...please

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har endast lidit av bristen på delaykompensation en gång, när jag spelade in sång med pitch på direkt.

annars inga problem. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu minns jag inte kommandot i huvudet, men på MAC är det antingen att du håller ned shift + apple, eller alt + apple och sedan klickar med musen på siffrorna under reglarna i mixfönstret. Klicka två gånger tror jag det är för att se hur många samples kanalen är fördröjd, sedan kan du flytta spåret manuelt dessa samples i edit-window. Inte smidigt, så det är nått digidesign borde åtgärda tycker man.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara kolla hur folk jobbar med fördröjning av ljudet när det går genom pluggar eftersom det inte finns någon delay-kompensation i PT LE.

Lägger ni samma pluggar på alla kanaler så fördröjningen blir lika, jobbar ni med delay pluggar för kompensera eller skiter ni helt enkelt i det.

Finns det något enkelt värde man kan gå efter hur mycket pluggarna fördröjer eller är det helt olika, det är ju jobbigt att gissa.

Det här problemet blir ju extra jobbigt när man ska komprimera additivt, eller rättare sagt helt omöjligt att leva med då så det är därför jag undrar.

Skriv skriv skriv

precis de strategier du nämner använder jag mig av, men det som gör det hela lättare är ju att man kan se genom att klicka längst ner på kanalstrippen plus alt eller ctrl (kommer inte ihåg vilket) och där se hur många millisek dly man är uppe i. När jag jobbar med liquid mix lägger jag ofta en instans av pluggen även på spår som inte behöver effekten av ren lathet.

Japp, detta är det sämsta med Pro Tools LE måste jag säga. Ge oss delaykompensation nu! ...please

Tro att PT LE användare väntar förgäves på delaykompensation. Digidesign är nog rädda för att göra LE för kraftigt så det konkurrerar med HD.

Link to comment
Dela på andra sajter

"time adjuster" funkar ju superbra.

ctrl-klicka på "volymsiffran" på kanalen och få fram antalet samples har fördröjts, lägg time adjuster på spår du vill delaya lika mycket...

jobbar man smart med mycket bussningar till auxar brukar det inte vara många timeadjusters som behövs...

alternativt flyttar du regionerna exakt antal samples precis som sagts innan...

självklart kan du ju "audiosuita" regioner du vill ha åtgärdade, destruktivt, och för säkerhets skull spara de obearbetade i en annan playlist så du kan hämta fram när du vill...

om vi vänder på det...

det är BRA att PTLE inte har delay compensation, då lär sig folk tänka och förstå signalvägar och agera lösningsfokuserat. 🙂

hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena grabben!

Lita inte blint på siffrorna som du klickar fram i mixfönstret. De stämmer nämligen inte alltid heller. Ibland visar det för lite och ibland för mycket. Jag lägger ner mycket mer tid på att kolla fasen på inspelat material innan jag börjar mixa, därefter ser jag till att det är juste. Framför allt när det gäller trummor. Om gitarrspår får lite mer latency så bryr jag mig inte så mycket mellan olika tagningar, men olika mickar i samma tagning är ju rätt viktigt att vara tight med.

Mycket norrsken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa, jag har varit dålig på att delta i min egen tråd. Jag har nämligen varit upptagen med att jobba på ett system där detta problem bara är ett knapptryck bort (PTHD3). Å gud va skönt att inte behöva bry sig om det.

Men det känns som jag fått ett par matnyttiga tips från er.

Finns Latency kompensation i någon av PT LE uppgraderingarna, production kit ellerDv-tool kit? Eller är detta en sak som bara finns i HD.

Jorå Kryckan det var norrsken igår och jag hoppas på det idag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa, jag har varit dålig på att delta i min egen tråd. Jag har nämligen varit upptagen med att jobba på ett system där detta problem bara är ett knapptryck bort (PTHD3). Å gud va skönt att inte behöva bry sig om det.

Men det känns som jag fått ett par matnyttiga tips från er.

Finns Latency kompensation i någon av PT LE uppgraderingarna, production kit ellerDv-tool kit? Eller är detta en sak som bara finns i HD.

Jorå Kryckan det var norrsken igår och jag hoppas på det idag också.

Hej! Delay Compensation finns bara i HD! Men dar sa du natt som jag trott lange! d.v.s att delay compensation kommer finnas som ett tillagg i typ Music Production toolkit 2...

Vore ju fint ifall de kunde fixa det bums da!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...