Jump to content
Annons

Att överföra 4-spårskassett till PC från Portastudio

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har åtminstone två låtar (på skivan som släpps i Januari 2008) som jag ska överföra från kassettband från en numera reparerad portastudio. Det är ju en sån där fyraspårsmaskin och den har tape out 1,2,3,4 och monitor out L,R samt stereo out L,R.

Låtarna har vad vi kan kalla ett komp på spår 3 och 4. På spår 1 och 2 återfinns sång och soloinstrument.

Jag har Cubase LE, där jag tänkte lägga på effekter. Mastring sker i Wavelab LE. Ljudkortet är ett externt E-mu 1616.

FRÅGAN: Ska jag föra över spår 3 och 4 tillsammans först till Cubase LE och därefter spår 2 och sist spår 1 och därefter synka/jämka ihop dem, eller ska jag föra över alla fyra spåren tillsammans via E-mu 1616 och tape out 1,2,3,4 på portan? Dvs. GÅR det senare alternativet att genomföra? De fysiska ingångar som finns på E-mu 1616 är Mic/line A och Mic/line B på fronten (dvs två valbara monoingångar). På baksidan hittar vi Line In 1 L, Line In 1 R, Line In 2 L och Line In 2 R. Utgångarna på det externa ljudkortet är Monitor Out 1 L, Monitor Out 1 R, Out 2 L, Out 2 R, Out 3 L och Out 3 R. Om jag kopplar enligt portastudion: tape out 1,2,3,4 till E-mu 1616: Line In 1 L, Line In 1 R, Line In 2 L och Line In 2 R - hur hamnar det i Cubase LE? Det är ju i CUBASE LE jag vill ha kanalerna separerade, inte bara att spåren är separerade på vägen till Cubase LE!!

Till saken hör att jag dessutom manuellt måste lägga på ett och annat spår ytterligare i Cubase på låtarna. Ursprungligen gjorde jag det via portans passiva kanaler 5 och 6, innan låtarna hamnade på DAT, men nu ska jag alltså av skäl vi inte behöver gå in på här, mastra om dem - och då finns ju inte de ljud på bandet som gick via portans kanalreglar 5 och 6. Kassettbanden är ju bara 4-spårs...

Vet inte om FRÅGAN är begriplig, säger därför: Kan jag få de fyra spåren jag pratar om ovan separerade i Cubase LE, så att de hamnar på spår 1, 2, 3 och 4 direkt i Cubase LE i samband med överföringen? För att därefter via Line In lägga på ett spår 5 och ett spår 6 också sedan.

:rolleyes:😉😉

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Om jag har förstått scenariot rätt så är svaret ja. Det går att spela in 4 kanaler samtidigt via 1616 in i LE på separata spår (LE klarar 8 separata simultant).

musik (oregistrerad)
Postat

Brilliant!!

Fabulous!!

Magnificent!!

Tremendous!!

Excellent!!

Fantastic!!

Splendid!!

:rolleyes: //:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.