Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag satt nyss och spelade in och la armen mot min sp b1 mic och fick mig en stöt.

Alltså ingen riktig stöt ändå, mer som om den leder ström eller något.

Fick för mig att kolla med tungan som man kan göra med en 9 voltare,

och fick precis samma känsla som med batteriet.

Leder kondensator micar sin 48volts ström eller spänning ända ut i höljet, och har jag bara missat att man inte får slicka på sin mic?

Sångaren i Kizz kan inte haft det lätt i så fall...

tack på förhand

/elektrifierad

Annons
Postat
Hej!

Jag satt nyss och spelade in och la armen mot min sp b1 mic och fick mig en stöt.

Alltså ingen riktig stöt ändå, mer som om den leder ström eller något.

Fick för mig att kolla med tungan som man kan göra med en 9 voltare,

och fick precis samma känsla som med batteriet.

Leder kondensator micar sin 48volts ström eller spänning ända ut i höljet, och har jag bara missat att man inte får slicka på sin mic?

Sångaren i Kizz kan inte haft det lätt i så fall...

tack på förhand

/elektrifierad

Det tyder på att du KAN ha ett allvarligt fel i dina prylar som gör att de kan vara farliga.

Har du alla prylarna (dator, preamp etc) anslutna till jordade uttag?

Om du inte har det så bör du snarast se till att ordna detta.

Kolla i vilket fall som helst upp om chassit i någon av prylarna är strömförande. (mät med ett universalinstrument, inställt på minst 400 volt, mot jord.

Postat

Troligtvis var det väl phantom-matningen du ”smakade” på. Med tanke på vad en SP B1 kostar så är det kanske inte den hårdaste kvalitetskontroll i branschen på dessa innan de lämnar fabriken.

Postat

Det tyder på att du KAN ha ett allvarligt fel i dina prylar som gör att de kan vara farliga.

Har du alla prylarna (dator, preamp etc) anslutna till jordade uttag?

Om du inte har det så bör du snarast se till att ordna detta.

Kolla i vilket fall som helst upp om chassit i någon av prylarna är strömförande. (mät med ett universalinstrument, inställt på minst 400 volt, mot jord.

hej!

bytte till ett jordat uttag nu och det var som du sa:)

Dock vekar min joemeek tagit lite stryk, glappar väldigt mycket just nu..

Tack för räddningen, jag kunde blivit grillad;)!

bye

Postat

När vi spelade i Eslöv för något år sedan där en riktig elektriker gick runt och drog ordentligt med kablar så man tycker allt skulle vara i ordning. Jag rörde mikrofonen jag skulle köra i vilket var en SM58 eller Beta 58 och det var som en tjock, svällande våg gick genom hela mig. Jag höll på att falla ihop medans de andra i bandet inte fick någon som helst känsla av ström när de rörde den. En stund sedan tänkte jag att jag snabbt med fingret skulle slå til mikrofonen för att se om det var fixat och då blev det som fingret klistrades fast på mikrfongrillen och ännu en strömvåg fick jag.

Då skulle du sedan veta hur rädd jag var att ta i strängarna på min gitarr lite senare. Som tur var fick jag ingen ström av dem. Fanken vad det skulle kännas om jag satte munnen istället för fingrarna mot mikrofonen. Då hade jag fått en rejäl KYSS. MvH

Postat

Källarrep+odjordade uttag+råka ha på fantomen= ajajaja :/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.