evilrocker Postat 5 december 2007 Dela Postat 5 december 2007 Har en liten fundering kring hur känsliga mickar är. Det här kanske låter dumt men... kan tex en kondensatormick typ Röde Nt2a gå sönder om man mickar tex gitarrförstärkare och vräker på svinhögt? Vi mickar ju trummorna med dom men dom är ju då en bit ifrån. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 5 december 2007 Dela Postat 5 december 2007 Har en liten fundering kring hur känsliga mickar är. Det här kanske låter dumt men...kan tex en kondensatormick typ Röde Nt2a gå sönder om man mickar tex gitarrförstärkare och vräker på svinhögt? Vi mickar ju trummorna med dom men dom är ju då en bit ifrån. 😏 kan inte svara på just nt2a:n men visst kan du köra sönder en kondensatormik med för högt ljud men det finns också dom som är riktigt tåliga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 5 december 2007 Dela Postat 5 december 2007 Antar att en kondensatormikrofon är känsligare för höga ljudtryck beroende på ett större och känsligare membran jämfört med en vanlig dynamisk mikrofon. Hittade specifikationerna för din mikrofon med hjälp av google och den säger "Maximum SPL: 147 dB (@ 1% THD into 1 kΩ), 157 dB (@ 1% THD into 1 kΩ) - pad at maximum". SPL står för Sound Pressure Level om jag fattat det rätt. Detta betyder, om jag förstått det rätt, att din mikrofon skall klara av ett ljudtryck på 147dB 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 5 december 2007 Dela Postat 5 december 2007 Tror inte du kan spela sönder din mick, känns långsökt att du skulle kunna komma upp i sådant tryck. Kankse kan du få den att dista men sönder det trör jag inte. Bandmick kanske man kan spela sönder men då ska man nog dra på riktigt duktigt ( men jag vet inte, har inte testat att spela sönder min. Dock har jag testat micka stärkare med den ). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 5 december 2007 Dela Postat 5 december 2007 (redigerat) Det finns nog inte många micar som inte klarar ett ljudtryck på runt 130dB - och det motsvarar ljudet om man står vid ett jetplan som startar. Smärttröskeln är lägre, så om det börjar göra ont i öronen av ljudtrycket, så börjar du närma dig och ska kanske dra ner volymen lite - men då inte bara för att skydda micen... 🙂🙂 Risken är alltså troligen mikroskopisk för att man ska ta ihjäl en kondensatormic på det sättet... Inte ens bandmicar dör av ljudtrycket - utan det är luftströmmar de inte tål. Ljudtrycket är inte samma sak, eftersom det är en vågrörelse, medan luftströmmen är en kontinuerlig rörelse (typ: om man blåser mot membranet). En bandmic på gitarrstärkare kan låta magiskt bra. 😎 Redigerat 5 december 2007 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 5 december 2007 Dela Postat 5 december 2007 Maximum SPL anger vilken ljudnivå en mikrofon kan hantera med en viss rad av distorsion. Oftast anger man SPL vid 1 % THD (total harmonisk distortion). Är ljudtrycket över det värdet är distorsionen mer märkbar. Membranen i sig klarar mycket större ljudtryck än så. Tänk dig t ex att mick-chassit får en kraftig stöt. Den kraften är långt större än ljudtrycket inuti en bastrumma. Ändå håller membranet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 december 2007 Dela Postat 6 december 2007 Det finns nog inte många micar som inte klarar ett ljudtryck på runt 130dB - och det motsvarar ljudet om man står vid ett jetplan som startar. ja på ett visst avstånd man mickar oftast mycket närmare än så mot en förstärkare har själv bränt nån mick vid nåt livesammanhang för längesen så visst går det 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 6 december 2007 Dela Postat 6 december 2007 Har en liten fundering kring hur känsliga mickar är. Det här kanske låter dumt men...kan tex en kondensatormick typ Röde Nt2a gå sönder om man mickar tex gitarrförstärkare och vräker på svinhögt? Vi mickar ju trummorna med dom men dom är ju då en bit ifrån. 😱 Det är bara att smacka dit den, det gjorde när jag hade NT2-A. Du kan räkna med en väldig massa bas dock, om du har den nära. Jag tar inget ansvar och lovar inget, men det fungerade för mig, utan några skador på micken. I regel så klarar mikrofoner betydligt mer än man tror. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 7 december 2007 Trådstartare Dela Postat 7 december 2007 Oj fasen vad massa svar, tack alla! Men då ska jag prova lite olika grejer. Vet att jag fick till ett jäkligt schysst rockgitarrljud när jag närmickade med md421 och sen körde nt2a några meter ifrån... men ska prova att närmicka med nt2an också. Så får vi väl se vad som händer. 😆 Hade ju även tänkt köpa en TLM49 men den kanske inte e bra för gitarr... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 Oj fasen vad massa svar, tack alla! Men då ska jag prova lite olika grejer. Vet att jag fick till ett jäkligt schysst rockgitarrljud när jag närmickade med md421 och sen körde nt2a några meter ifrån... men ska prova att närmicka med nt2an också. Så får vi väl se vad som händer. 😆 Hade ju även tänkt köpa en TLM49 men den kanske inte e bra för gitarr... TLM49 har ett väldigt "stort" nedre mellanregister och en fet bas, det kan nog blir rejält bumligt om du närmickar en stärkare med den. Men pröva ska man alltid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 10 december 2007 Trådstartare Dela Postat 10 december 2007 Men för sång funkar väl TLM49 väldigt bra? Tycker att NT2A är rätt bra för sång men TLMen borde väl ha något varmare ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
David Björklund Postat 29 april 2018 Dela Postat 29 april 2018 (redigerat) Förlåt om jag lånar tråden och en gammal sådan dessutom. Men min fråga gäller microfon. Har själv haft miccar som bara brummat. Nu har en vän en karaokemaskin och orginalmicken bara brummar. En microfon bara rasslar. Den rasslande micken har förut fungerat i samma maskin. Tänkte först på kabelbrott. Men inget på kablage då dom fungerar i en annan mick. Vad är det som gör dessa problem? Vad är mickar känsliga för? Det enda jag hittar microfonväg när man googlar är problem i digitala saker datorer mobiler etc. Men det här är 100% analoga grejor och inget problem i mixern. Redigerat 29 april 2018 av David Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.