Lakeshore Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Hej! Jag har en gammal Powerbook G4 (1,3Ghz CPU, 756MB RAM) och spelar in i 24bitar 96Khz i Cubase. Det flyter på riktigt bra, men vid enstaka tillfällen får jag dropouts och då knäpper det till. Går det att undvika detta helt och hållet? Jag har 4 Disk Buffers och en Buffer storlek på 128KB inställt. Ska jag höja nånting där? Har funderat på att köpa en extern hårddisk som jag kan spela in på, kan det lösa detta problem? Tack på förhand //Jocke
Gilbert Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Måste du köra 96 KHz? Skulle kört 44,1, framförallt om du har en äldre burk.
Lakeshore Postat 5 december 2007 Trådstartare Postat 5 december 2007 Nej det måste jag väl inte, men det är ju alltid kul att spela i så hög upplösning som möjligt. Däremot kommer jag inte modulera denna demo särskilt hårt med effekter så om du tror att 44,1Khz sampling skulle hjälpa så kör jag på det. 🙂
Gilbert Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Fördelarna med 96 KHz är omdiskuterade ( http://www.lavryengineering.com/documents/...ling_Theory.pdf ), dock är 24 bitar försvarbart. I teorin borde belastningen på din dator mer än halveras om du går ner till 44,1.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.