Whistler (oregistrerad) Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 När jag kom hem efter DreamHack kopplade jag ljudkortet (och allt annat) som det var innan jag åkte dit. Jag använder samma kablar och samma lurar. Skillnaden är dock att ljudet är jättedovt. Höjer jag på mixerbordet så låter det som om jag satt högsta på basen, men väldigt lite på mid och diskant. Inställningar som tidigare gav högt och fint ljud med klar signal ger nu dovt muller som måste höjas till väldigt höga inställningar för att man ska kunna lyssna. Jag har ett ESI Juli@ som är kopplat till mixerbordet Behringer UB1204-PRO. Line-In i ljudkortet går balancerat med teleplugg i ljudkortet och XLR i mixern, och Line-Out från ljudkortet går med teleplug till mixern. På DH hade jag lurarna kopplade till ljudkortet direkt, via obalanserade RCA-kablar och hade därför vänt på ljudkortet så som det ska vara. När jag kom hem vände jag kortet igen som sagt. Vad kan det vara? Jag har testat ett par andra lurar och det är likadant. Har även testat att ta bort ljudkortet och sätta i det igen, och då även skruvat isär det för att se så att kontakterna var schyssta. Resten av datorn funkar fint. Jag har även testat att byta kablar från mixerbordet till ljudkortet. Är det mixern eller ljudkortet det är fel på tror ni? Kan det vara någon form av ESD-skada? Hur kan man se det i sådana fall?
Whistler (oregistrerad) Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Har felsökt en del nu. Följande har gjorts: Satt ljudkortet i annan dator, fortfarande kopplat till mixern. Samma fel. Vändt på ljudkortet och använt obalancerade RCA-pluggar. Samma fel om kopplat till mixern, annars klart och fint ljud, så som på DreamHack. Detta leder mig att tro att det är mixern det är fel på. Hur ska jag gå vidare?
Gilbert Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Har ingen erfarenhet av vare sig Julia eller Behringer men gå igenom din ”gain structure” och kolla så du inte dämpar signalen någonstans för att sedan höja tillbaka senare i signalvägen (unity gain och allt det där …)
Whistler (oregistrerad) Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Gilbert: Har tyvärr ingen aning om vad du pratar om. Det finns inga knappar någonstans där jag kan dämpa något, så det känns inte troligt. Noggrannare undersökning visar att om jag vrider ner "CTRL R & Phones" som jag använder för att reglera ljudnivån till lurarna helt så hörs fortfarande ljudet väldigt väldigt lågt. Detta även om jag trycker bort alla "Source"-knappar, alltså Main Mix, Alt 3-4 och Tape. Vanligtvis har jag bara Alt 3-4 intryckt, då det är på de ingångarna jag kör signal från datorn. Jag kollade med Musikbörsen där jag köpte mixern och det visade sig finnas två månaders garanti kvar på varan. Ska lämna in den imorgon, men är ändå orolig för att det är någon form av handhavandefel och att jag kommer åka på en dryg felsökningsavgift.
Demonproducenten Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 har det råkat bli nått glapp eller fysiskt fel när du vänt på anslutningarna inne i kortet? pajat nån liten kontakt?
Whistler (oregistrerad) Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Demonproducenten: Troligtvis inte, eftersom kortet som sagt funkar fint utan mixern. Tror det är mixern det är fel på.
Whistler (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Nu är jag lite ledsen. Bytte mixerbordet idag, men samma jävla fel ändå! 🤪
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 (redigerat) Filter på mixern raka? Hur låter det när du lyssnar via hörlurar i mixern, fortfarande dovt? Kanske diskanterna på dina högtalare har gått? Har du kopplat in ljudkortet på en ljudutgång på mixern. Då brukar det höras men väldigt konstigt blir det. Beskriv exakt hur du kopplat och på vilka ingångar på mixern var ifrån på Julia kortet. Dubbelkolla att du har output och input från ljudkortet rätt satta till mixern. Redigerat 9 december 2007 av drloop
Whistler (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 (redigerat) 1. Filter på mixern raka? 2. Hur låter det när du lyssnar via hörlurar i mixern, fortfarande dovt? 3. Kanske diskanterna på dina högtalare har gått? 4. Har du kopplat in ljudkortet på en ljudutgång på mixern. Då brukar det höras men väldigt konstigt blir det. 5. Beskriv exakt hur du kopplat och på vilka ingångar på mixern var ifrån på Julia kortet. 6 . Dubbelkolla att du har output och input från ljudkortet rätt satta till mixern. 1. Filter? Jag vet inget om några filter... Förklara gärna närmare. 2 och 3. Använder enbart hörlurar, de funkar som sagt fint när jag kopplar dem direkt till ljudkortet, men blir dovt när jag kör genom mixern. 4 och 5. Jag har kopplat på följande vis: Ljudkortets Line Out -> "Alt 3-4" på mixerbordet Hörlurarna -> "Phones" på mixerbordet Jag har tryckt in knappen "Alt 3-4" på Source och reglerar volymen med "Ctrl R & Phones". Enda övriga kopplingen som finns är att jag kör Main Out balancerat till ljudkortets Line In. 6. Kvadrupelkollat. :::EDIT::: Så här ser mixerbordet ut: Redigerat 9 december 2007 av Whistler
Lars XLN Audio Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 1. Filter på mixern raka? 2. Hur låter det när du lyssnar via hörlurar i mixern, fortfarande dovt? 3. Kanske diskanterna på dina högtalare har gått? 4. Har du kopplat in ljudkortet på en ljudutgång på mixern. Då brukar det höras men väldigt konstigt blir det. 5. Beskriv exakt hur du kopplat och på vilka ingångar på mixern var ifrån på Julia kortet. 6 . Dubbelkolla att du har output och input från ljudkortet rätt satta till mixern. 1. Filter? Jag vet inget om några filter... Förklara gärna närmare. 2 och 3. Använder enbart hörlurar, de funkar som sagt fint när jag kopplar dem direkt till ljudkortet, men blir dovt när jag kör genom mixern. 4 och 5. Jag har kopplat på följande vis: Ljudkortets Line Out -> "Alt 3-4" på mixerbordet Hörlurarna -> "Phones" på mixerbordet Jag har tryckt in knappen "Alt 3-4" på Source och reglerar volymen med "Ctrl R & Phones". Enda övriga kopplingen som finns är att jag kör Main Out balancerat till ljudkortets Line In. 6. Kvadrupelkollat. :::EDIT::: - Låter det likadant om du kopplar ur sladden som går från Main Out på mixern och in i Line in på ljudkortet? (Tänkte om det kan bli nån rundgång där) - Kan du koppla in mixern i nån förstärkare med högtalare, och sen jämföra med hur det låter om du kopplar ljudkortet rakt in i förstärkare i stället för via mixern?
Whistler (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 (redigerat) - Låter det likadant om du kopplar ur sladden som går från Main Out på mixern och in i Line in på ljudkortet? (Tänkte om det kan bli nån rundgång där) - Kan du koppla in mixern i nån förstärkare med högtalare, och sen jämföra med hur det låter om du kopplar ljudkortet rakt in i förstärkare i stället för via mixern? 1. Jag testade att koppla XLR-Tele-kabeln från mixerbordets Main Out till ljudkortets Line Out och bytte Source till Main Mix. Det blir samma fenomen. Att koppla till ljudkortets Line In ger ju ingenting, för den är väl för att skicka en signal som jag spelar i t ex Cubase? Line In använder jag för att ge en signal från exempelvis mina gitarrer till datorn. Jag kan dock ha missuppfattat din fråga, menar du bara om jag testat att dra ur kabeln som går mellan Main Out och Line In medan Alt 3-4 fortfarande är i så ja, det har jag gjort, det blir ingen skillnad. 2. Jag har testat att koppla lurarna direkt till ljudkortet som sagt, och då är det fint ljud. Borde inte vara någon skillnad att koppla till en förstärkare (vilket jag dock inte har möjlighet till just nu). Jag testade dessutom att byta signalkälla och koppla min Mp3-spelare till Alt 3-4 och får samma fenomen. :::EDIT::: För att förtydliga lite... Jag har alltså bytt kablar, bytt mixerbord och bytt signalkälla. Felet kvarstår. Redigerat 9 december 2007 av Whistler
Lars XLN Audio Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 - Låter det likadant om du kopplar ur sladden som går från Main Out på mixern och in i Line in på ljudkortet? (Tänkte om det kan bli nån rundgång där) - Kan du koppla in mixern i nån förstärkare med högtalare, och sen jämföra med hur det låter om du kopplar ljudkortet rakt in i förstärkare i stället för via mixern? 1. Jag testade att koppla XLR-Tele-kabeln från mixerbordets Main Out till ljudkortets Line Out och bytte Source till Main Mix. Det blir samma fenomen. Att koppla till ljudkortets Line In ger ju ingenting, för den är väl för att skicka en signal som jag spelar i t ex Cubase? Line In använder jag för att ge en signal från exempelvis mina gitarrer till datorn. Jag kan dock ha missuppfattat din fråga, menar du bara om jag testat att dra ur kabeln som går mellan Main Out och Line In medan Alt 3-4 fortfarande är i så ja, det har jag gjort, det blir ingen skillnad. 2. Jag har testat att koppla lurarna direkt till ljudkortet som sagt, och då är det fint ljud. Borde inte vara någon skillnad att koppla till en förstärkare (vilket jag dock inte har möjlighet till just nu). Jag testade dessutom att byta signalkälla och koppla min Mp3-spelare till Alt 3-4 och får samma fenomen. :::EDIT::: För att förtydliga lite... Jag har alltså bytt kablar, bytt mixerbord och bytt signalkälla. Felet kvarstår. För att förtydliga, du skrev: "Enda övriga kopplingen som finns är att jag kör Main Out balancerat till ljudkortets Line In." Så jag skrev att du skuille ta bort den kopplingen och testa.
Lars XLN Audio Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 du måste nog gå systematiskt til väga för att reda ut var felet uppstår, med uteslutningsmetoden. - lyssna direkt på ljudkortet med lurar - låter det bra? - koppla in ljudkortet i olika lyssningar: mixer, hemmastereo med högtalare etc - bra/dåligt? om det låter bra i lurar och hemmastereon så är nog ljudkortet ok. kolla mixern, kör in olika ljudkällor, typ cd, mp3spelare etc etc. låter allting dåligt då? antagligen fel på mixern. generellt måste du testa med grejer du VET fungerar (hemmastereon, mp3spelare etc) och testa en del i din ljudkedja i taget. hoppas du får ordning på det.
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Alt 3-4 är inte den fysiska ingången. Vart någonstans kopplar du in ljudkortet exakt?
Whistler (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 du måste nog gå systematiskt til väga för att reda ut var felet uppstår, med uteslutningsmetoden. - lyssna direkt på ljudkortet med lurar - låter det bra? - koppla in ljudkortet i olika lyssningar: mixer, hemmastereo med högtalare etc - bra/dåligt? om det låter bra i lurar och hemmastereon så är nog ljudkortet ok. kolla mixern, kör in olika ljudkällor, typ cd, mp3spelare etc etc. låter allting dåligt då? antagligen fel på mixern. generellt måste du testa med grejer du VET fungerar (hemmastereon, mp3spelare etc) och testa en del i din ljudkedja i taget. hoppas du får ordning på det. Har som skrivet i tråden redan lyssnat med lurarna direkt mot ljudkortet. Låter bra. Har också som jag skrev kopplat en fullt fungerande Mp3-spelare som låter bra med bara lurarna till mixern. Oavsett ljudkälla blir det dovt. Och mixern är bytt till en sprillans ny. Alt 3-4 är inte den fysiska ingången.Vart någonstans kopplar du in ljudkortet exakt? Visst är den det. Så här ser den ut:
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Alt 3/4 är outputs inte inputs... Koppla in ljudkortet på en ingång så löser det sig 😕
Whistler (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 Alt 3/4 är outputs inte inputs...Koppla in ljudkortet på en ingång så löser det sig 😕 Jag har haft dem kopplade där i ett år, det har fungerat helt utan problem. Förstår inte varför det inte fungerar nu bara. Och det finns inga andra ställen att sätta dem på för Alt 3-4. 😊
drloop (oregistrerad) Postat 9 december 2007 Postat 9 december 2007 (redigerat) Alt 3/4 är outputs inte inputs...Koppla in ljudkortet på en ingång så löser det sig 😕 Jag har haft dem kopplade där i ett år, det har fungerat helt utan problem. Förstår inte varför det inte fungerar nu bara. Och det finns inga andra ställen att sätta dem på för Alt 3-4. 😊 Så alla andra ingångar på ovansidan är upptagna? När du mutar en ingångskanal så routas dessa till utgång Alt 3/4. Detta är till för att man skall få flexiblare lyssning. Det är inte till för att användas som ingång. Trust me on this one. Redigerat 9 december 2007 av drloop
Whistler (oregistrerad) Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Så alla andra ingångar på ovansidan är upptagna?När du mutar en ingångskanal så routas dessa till utgång Alt 3/4. Detta är till för att man skall få flexiblare lyssning. Det är inte till för att användas som ingång. Trust me on this one. Det var så jag blev lärd att koppla när jag köpte mixern för ett år sedan, och det har funkat hela tiden. Har haft perfekt ljud och gjort alla mina inspelningar med kopplingarna på det viset. Har haft en fantommatad mic på Line In 1 och en telekabel jag kopplat mellan mina olika gitarrinstrument på Line In 2. Jag har aldrig mutat några kanaler. Jag kan inte förstå varför det helt plötsligt skulle vara jättefel och inte alls konstigt om det inte funkar, när det är just det det har gjort så länge. Jag misstror inte det ni säger, tycker bara det är så konstigt att det som funkade för två veckor sedan inte funkar nu. 🙂 Hur är det lämpligt att jag kopplar om jag vill ha så jag kan spela in från kondensatormicken kopplad till Line In 1 och t ex en gitarr som är kopplad till Line In 2? Alla inputs till datorn ska gå balancerat. Jag vill att lurarna ska vara kopplade så jag hör det datorn har som output, alltså bara så att säga "färdigt material", men jag vill kunna reglera lyssningsvolymen med hjälp av mixerbordet. Här är en högupplöst bild på mitt mixerbord: http://static.pici.se/pictures/JsHLaCXlE.jpg
Demonproducenten Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Här är en högupplöst bild på mitt mixerbord: http://static.pici.se/pictures/JsHLaCXlE.jpg du ska koppla line out från ljudkortet till Tape In på mixern
Whistler (oregistrerad) Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Här är en högupplöst bild på mitt mixerbord: http://static.pici.se/pictures/JsHLaCXlE.jpg du ska koppla line out från ljudkortet till Tape In på mixern Ja, du hade ju rätt. Funkar precis som det ska, så som det förut gjorde när jag hade kopplat till Alt 3-4. Varför det var så är för mig ett mysterium, men funkar det så funkar det. Stort tack till alla som svarat i tråden. Tack för hjälpen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.