Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fungerar det att lajna MIDI-klaviaturen till en vanlig liten gitarrförstärkare? Jag har problem med att få ordentligt ljud, och letar efter en hyffsad utkälla så att jag kan spela live utan hörlurar. Vad rekommenderas? jag har som sagt en förstärkare därav frågan.

Famntag!

Redigerat av gurka
Annons
Postat

Det funkar men blir inte särskilt bra. Gitarrförstärkare är liksom en del av elgitarren och tillför en hel del till ljudet. Färgade och med mycket distorsion kan man kalla det. Just det som gör ett gött gitarrljud.

Passar tyvärr inte alls bra ihop med klaviaturen. Där vill man ha rak frekvensgång från låga till höga frekvens och inget dist. Vanligt är i stället antingen de stärkare som är gjorda för klaviatur. Alternativt kan man ta en eller två aktiva PA-högtalare, minst med 12 tums bas. JBL Eon är ett exempel som funkar, men det finns betydligt billigare att hitta på marknaden. Ibland kan lågt pris och kvalitet gå ihop, men ibland får man precis vad man betalar för.

Men har du en gitarr-stärkare, prova. Dra inte på fullt bara, det är risk att du spräcker högtalaren med bastoner.

Gunnar

Postat

För att klargöra så hade jag tänkt spela mjukvarusynthar på MIDI-klaviaturen kopplad till förstärkaren. På musikaffären fick jag dock informationen att det inte var möjligt, utan att jag måste koppla högtalarna via datorn. Det som konfunderar mig ifall det stämmer är vad MIDI-utgången isåfall är till för. Blir glad om någon redde ut det här. Vem har rätt?

Postat

MIDI-utgången används bara för att skicka styrsignaler till andra synthar eller dator/sequencer. Du kan alltså koppla din gitarrförstärkare till ljudutgången på datorn som du kör mjukvarusyntharna på. Det finns dock inget ljud i sig i själva MIDI-signalen, så om du försöker koppla MIDI-utgången till förstärkaren får du på sin höjd lite klick och knaster...

Postat
Fungerar det att lajna MIDI-klaviaturen till en vanlig liten gitarrförstärkare? Jag har problem med att få ordentligt ljud, och letar efter en hyffsad utkälla så att jag kan spela live utan hörlurar. Vad rekommenderas? jag har som sagt en förstärkare därav frågan.

har du inga högtalare kopplat till ljudkortet?

om inte: du har säker en stereo hemma! koppla den till ljudkortet och lira

(eller köp dyra monitorer)

jag är säker på att det blir bättre ljud än att koppla in gitarrförstärkaren...

fast det kan vara kul att experimentera med ljudet i gitarrförtärkaren om du vill spela in det du spelar tillbaka till datorn igen

må väl

Postat

Om inget annat så kan det vara ett enkelt sätt att komma ifrån latency när man spelar in. Om man spelar in och har ljudet från VSTi, så kommer man ju inte ifrån den latency som krävs för att det ska bli stabilt - men om man struntar i att lyssna på VSTi-ljudet och i stället lyssnar på syntens eget ljud, så slipper man bli irriterad av denna latency - men man får å andra sidan stå ut med att ha ett annat ljud under inspelning än man kommer att ha från sina VSTi - och bara för medhörning medan man spelar, behöver man ingen superkvalitet på ljudet, utan klarar sig nog bra med en gitarrstärkare...

Som redn har sagts, så kan det vara bra att understryka att midi inte är samma sak som ljud, utan det är helt skiljda delar i synten. Med Local Off kan man t o m koppla isär klaviaturet från ljuddelen i synten - men man kan ju då fortfarande spela på andra midistyrda ljudkällor (t ex VSTi i datorn) med klaviaturet. Med Local On kommer man att få ljud från syntens interna ljud OCH skicka kontrollsignaler för att spela ljud från ett VSTi i datorn samtidigt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.