robber666 Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Är det någon som kör eller vet något alternativ till Marshall Powerbrake? Kostar ju en slant som jag inte är riktigt villig att lägga ut.
4Trax Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Den är billig i förhållande till andra märken och kass enligt många (högt fläktljud)! THD Hot plate ska vara bra men dyra. Tycker för övrigt att det är över priser på dessa prylar i förhållande till vad det är!
robber666 Postat 5 december 2007 Trådstartare Postat 5 december 2007 Håller med om att det är överpriser på de här prylarna men jag är i ett kraftigt behov av en då min topp låter som bäst när den är i princip maxad. Nackdelen med gamla toppar utan Mastervolume. Har lånat en Powerbrake och tycker den har vart alldeles förträfflig. Tror inte att den låter mer än toppen som brummar som ett ånglok bara den:). Har hittat en beggad för 3200 och även en Hot plate för 2500. Är nypriset alltså högre på en Hot Plate?
4Trax Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 va, 3200:- för beg?? har de blivit ännu dyrare. Marshall har iaf varit en hel del billigare än hotplate!
bjorrra Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Ja de där är riktitgt dyra, men det finns ju billigare alternativ till de där två du nämner. Du har bland annat webers attenuators http://www.tedweber.com/atten.htm har dock aldrig prövat en sådan, men priset ligger betydligt under de andra, även om den nu måste skickas från staterna. Än billigare nu med tanke på dollarn....
negroj9 (oregistrerad) Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Ja de där är riktitgt dyra, men det finns ju billigare alternativ till de där två du nämner. Du har bland annat webers attenuators http://www.tedweber.com/atten.htm har dock aldrig prövat en sådan, men priset ligger betydligt under de andra, även om den nu måste skickas från staterna. Än billigare nu med tanke på dollarn.... Jag har en Weber Mass 100 och den låter grymt bra enligt mig. Iallafall om man inte behöver dämpa ljudet jättemycket. Den har nämligen 2 lägen där det ena läget dämpar 6db extra. Använder man detta läge hörs en tydlig försämring av ljudet som kommer ut ur högtalaren. Använder man normal-läget så kan man inte dämpa fullt så mycket men däremot hörs ingen skillnad i ljudkvalitet (jag hör ingen skillnad iallfall).
robber666 Postat 6 december 2007 Trådstartare Postat 6 december 2007 Ja de där är riktitgt dyra, men det finns ju billigare alternativ till de där två du nämner. Du har bland annat webers attenuators http://www.tedweber.com/atten.htm har dock aldrig prövat en sådan, men priset ligger betydligt under de andra, även om den nu måste skickas från staterna. Än billigare nu med tanke på dollarn.... Jag har en Weber Mass 100 och den låter grymt bra enligt mig. Iallafall om man inte behöver dämpa ljudet jättemycket. Den har nämligen 2 lägen där det ena läget dämpar 6db extra. Använder man detta läge hörs en tydlig försämring av ljudet som kommer ut ur högtalaren. Använder man normal-läget så kan man inte dämpa fullt så mycket men däremot hörs ingen skillnad i ljudkvalitet (jag hör ingen skillnad iallfall). Tack för infon. Den ser intressant ut. Har vi nån återförsäljare här i Schweden eller måste den beställas från Weber direkt, vet du det?
robber666 Postat 6 december 2007 Trådstartare Postat 6 december 2007 Ja de där är riktitgt dyra, men det finns ju billigare alternativ till de där två du nämner. Du har bland annat webers attenuators http://www.tedweber.com/atten.htm har dock aldrig prövat en sådan, men priset ligger betydligt under de andra, även om den nu måste skickas från staterna. Än billigare nu med tanke på dollarn.... Jag har en Weber Mass 100 och den låter grymt bra enligt mig. Iallafall om man inte behöver dämpa ljudet jättemycket. Den har nämligen 2 lägen där det ena läget dämpar 6db extra. Använder man detta läge hörs en tydlig försämring av ljudet som kommer ut ur högtalaren. Använder man normal-läget så kan man inte dämpa fullt så mycket men däremot hörs ingen skillnad i ljudkvalitet (jag hör ingen skillnad iallfall). Läste på ett forum att det kunde vara problem med dynamiken med såna här prylar. Typ om man har tex. en boostpedal, som jag i mitt fall, inte får upp mer volym då den bromsar vid en maxvolym? Nått du känner igen?
negroj9 (oregistrerad) Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Ja de där är riktitgt dyra, men det finns ju billigare alternativ till de där två du nämner. Du har bland annat webers attenuators http://www.tedweber.com/atten.htm har dock aldrig prövat en sådan, men priset ligger betydligt under de andra, även om den nu måste skickas från staterna. Än billigare nu med tanke på dollarn.... Jag har en Weber Mass 100 och den låter grymt bra enligt mig. Iallafall om man inte behöver dämpa ljudet jättemycket. Den har nämligen 2 lägen där det ena läget dämpar 6db extra. Använder man detta läge hörs en tydlig försämring av ljudet som kommer ut ur högtalaren. Använder man normal-läget så kan man inte dämpa fullt så mycket men däremot hörs ingen skillnad i ljudkvalitet (jag hör ingen skillnad iallfall). Läste på ett forum att det kunde vara problem med dynamiken med såna här prylar. Typ om man har tex. en boostpedal, som jag i mitt fall, inte får upp mer volym då den bromsar vid en maxvolym? Nått du känner igen? Det ska inte vara något problem p.g a attenuatorn (så länge du använder 'måttlig' dämpning). Pedalen arbetar ju innan förstegsrören, och klipper eller förstärker signalen innan förstegen förstärker ytterligare. Attenuatorn ligger efter OT:n och 'tar hand om' en viss del av utsignalen. Däremot kan väl pedalen förstärka så mycket så att det inte spelar någon roll hur hårt eller löst du slår an strängen.
robber666 Postat 6 december 2007 Trådstartare Postat 6 december 2007 Ja de där är riktitgt dyra, men det finns ju billigare alternativ till de där två du nämner. Du har bland annat webers attenuators http://www.tedweber.com/atten.htm har dock aldrig prövat en sådan, men priset ligger betydligt under de andra, även om den nu måste skickas från staterna. Än billigare nu med tanke på dollarn.... Jag har en Weber Mass 100 och den låter grymt bra enligt mig. Iallafall om man inte behöver dämpa ljudet jättemycket. Den har nämligen 2 lägen där det ena läget dämpar 6db extra. Använder man detta läge hörs en tydlig försämring av ljudet som kommer ut ur högtalaren. Använder man normal-läget så kan man inte dämpa fullt så mycket men däremot hörs ingen skillnad i ljudkvalitet (jag hör ingen skillnad iallfall). Läste på ett forum att det kunde vara problem med dynamiken med såna här prylar. Typ om man har tex. en boostpedal, som jag i mitt fall, inte får upp mer volym då den bromsar vid en maxvolym? Nått du känner igen? Det ska inte vara något problem p.g a attenuatorn (så länge du använder 'måttlig' dämpning). Pedalen arbetar ju innan förstegsrören, och klipper eller förstärker signalen innan förstegen förstärker ytterligare. Attenuatorn ligger efter OT:n och 'tar hand om' en viss del av utsignalen. Däremot kan väl pedalen förstärka så mycket så att det inte spelar någon roll hur hårt eller löst du slår an strängen. Okej. Tyckte att det lät konstigt det där men då kanske det kan vara så att de haft för mycket dämpning på Webern alltså? Verkar luta mot en Mass 100 i alla fall.
bozar Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Hur blev det, köpte du en Mass 100? Har själv en som ej är resistor baserad och påverkar ljudet väldigt lite, rekomenderas starkt.
robber666 Postat 10 december 2007 Trådstartare Postat 10 december 2007 Hur blev det, köpte du en Mass 100? Har själv en som ej är resistor baserad och påverkar ljudet väldigt lite, rekomenderas starkt. Har inte införskaffat mig än men det lutar ditåt iaf. Just den här månaden så blir det ungarnas julklappar först och främst så jag får vänta. Verkar som att de flesta är nöjd med den så det låter ju lovande.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.