databoxen (oregistrerad) Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Hej på Er alla. Om man lyssnar på t.ex intro-riffet i Ozzy's "shot in the dark" som jag tror Zakk Wylde står för, så hör man det som alla hårdrocksgitarrister gör, nämligen övertoner. Gör man dessa övertoner helt enkelt genom att "ta en lös överton" på en av de nedre strängarna, eller kan man lyckas få till detta på t.ex de översta E och A strängarna? Jag hoppas verkligen att mitt klumpiga sätt att formulera min fråga, går att förstå. 😉
DrHans Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Hej på Er alla.Om man lyssnar på t.ex intro-riffet i Ozzy's "shot in the dark" som jag tror Zakk Wylde står för, så hör man det som alla hårdrocksgitarrister gör, nämligen övertoner. Gör man dessa övertoner helt enkelt genom att "ta en lös överton" på en av de nedre strängarna, eller kan man lyckas få till detta på t.ex de översta E och A strängarna? Jag hoppas verkligen att mitt klumpiga sätt att formulera min fråga, går att förstå. 😉 Tror jag fattar vad du menar. Det är en fråga om hur man slår till på strängen. Man kan få fram dem överallt. Jag håller långt ner på plektrummet och slår på ett sätt så att tummen snuddar till på strängen precis efter anslaget. Testa och öva så sitter det. Funkar lika bra på akustiskt.
Magpie Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Se till att vinkla plektrumet så att det skär mot strängen lite mer, samt att tummens sida kommer åt vid anslaget. Lycka till!
bettygoesagogo Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 (redigerat) Funkar lika bra på akustiskt. I och för sig, men jag skulle rekommendera dig att öva med så mycket dist som möjligt. Ju mer dist, desto lättare är det. Träna dessutom på g-strängen (alternativt b ). Det är nog den som "fungerar" bäst till att börja med. Redigerat 4 december 2007 av bettygoesagogo
robber666 Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Tror att det främst är två faktorer som spelar roll gällande övertoner och det är anslag plus övning:). Har man fått till rätt teknik på anslagen så går det att få till även på en akustisk gura. Finns olika tekniker att tillämpa och själv låter jag pekfingernagelns topp slå an alldeles före plektrumet som jag håller i långt ner så att bara toppen sticker ut just. Sen gäller det att attackera strängen väldigt bestämt, inget mesplink. Som det redan sagts så har ljudinställningen betydelse. Det är lättare att få till med en distad gitarr men vid för mycket dist framkommer inte det skrikande övertonsljudet som du menar med Zakkens lir. Gitarristen som spela med Ozzy på "shot in the dark" heter Jake E Lee och han har ju inte så mycket dist på sitt ljud utan mer överdriv och sustain. Så alltså: få till en bra teknik, rätt ljud, och en massa övning så sitter det till slut. Och en sak till. När jag kör på min gamla häckrörtopp har jag inga problem att få till det men kör jag direkt i tex. POD:en till datorn blir det inte lika fint skrik.
4Trax Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Skriktoner i daglig gitarristtal alltså 😛 Ja, eftersom du sitter med en bas på din avatar så tror jag att du är ensam om de uttrycket! 😄 Aldrig hört!
Onlyone Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 (redigerat) Hej på Er alla.Om man lyssnar på t.ex intro-riffet i Ozzy's "shot in the dark" som jag tror Zakk Wylde står för, så hör man det som alla hårdrocksgitarrister gör, nämligen övertoner. Gör man dessa övertoner helt enkelt genom att "ta en lös överton" på en av de nedre strängarna, eller kan man lyckas få till detta på t.ex de översta E och A strängarna? Jag hoppas verkligen att mitt klumpiga sätt att formulera min fråga, går att förstå. 😛 Tror jag fattar vad du menar. Det är en fråga om hur man slår till på strängen. Man kan få fram dem överallt. Jag håller långt ner på plektrummet och slår på ett sätt så att tummen snuddar till på strängen precis efter anslaget. Testa och öva så sitter det. Funkar lika bra på akustiskt. Yes, man dämpar strängen lätt vid anslag, t.ex touchar med tummen. Lättast är det att få resultat om man slår an vid mitten av strängen. Så optimalt anslagställe varierar beroende på vilket band du trycker ner. Ett alternativ till touch med tumme är touch med långfinger. Om man håller plektrumet med tumme pekfinger vinklar man handen så att långfingret kan sträckas ut och snudda vid strängen samtidigt som du slår ann med plecktrumet. Vill minnas att Zakk Wylde själv har beskrivit sin teknik som den senare. Det går även att efter man slagit ann strängen snudda vid den med ett finger eller plektrum för att få tonen att övergå till överton. Korrekt muskiterm är flagiolett? hehe ser att jag va lite snabb med o svar, men lite komplimenterande info blev det i alla fall. Är helt säker på att det finns video som demonstrerar tekniken på youtube. Redigerat 4 december 2007 av Onlyone
tbruce Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Skriktoner i daglig gitarristtal alltså 😛 Ja, eftersom du sitter med en bas på din avatar så tror jag att du är ensam om de uttrycket! 😄 Aldrig hört! Det är när vi andra musiker pratar om er gitarrister bakom er rygg som vi använder det uttrycket. 🙂
robber666 Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😮
alz Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Skriktoner i daglig gitarristtal alltså 😮 hehe, eller Pinch Harmonics... 😄
Demonproducenten Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 det är inte flaggeoletterna precis i början han menar då innan riffet kommer igång? och nej, flaggeoletter finns inte bara vid 12:e bandet http://www.youtube.com/watch?v=PdMFwzgUXD0 kan ju iofs göras med "pinch harmonics" oxå
4Trax Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Skriktoner i daglig gitarristtal alltså Ja, eftersom du sitter med en bas på din avatar så tror jag att du är ensam om de uttrycket! 😊 Aldrig hört! Det är när vi andra musiker pratar om er gitarrister bakom er rygg som vi använder det uttrycket. 😉 Du måste vara trummis eftersom du hävdar att du är musiker! (cirkusvirvel...splash) 😉
Micke H Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Jag har ett lite udda sätt att få till övertoner. Istället för att vidröra strängen lätt med tummen, så vidrör jag strängen lätt med lillfingret. Har lite att göra med mitt sätt att hålla plektrumet + det faktum att jag av någon anledning aldrig lyckats kunna använda tummen och få övertoner helt på kommando...ibland kommer det, ibland inte.
robber666 Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 det är inte flaggeoletterna precis i början han menar då innan riffet kommer igång?och nej, flaggeoletter finns inte bara vid 12:e bandet http://www.youtube.com/watch?v=PdMFwzgUXD0 kan ju iofs göras med "pinch harmonics" oxå Tex. vid tolfte bandet stod det visst. Enklaste placet och ta dom så det framgick vad som menas.
tAUG Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Funkar lika bra på akustiskt. I och för sig, men jag skulle rekommendera dig att öva med så mycket dist som möjligt. Ju mer dist, desto lättare är det. Träna dessutom på g-strängen (alternativt b ). Det är nog den som "fungerar" bäst till att börja med. Att det funkar "lika bra" är väl ändå att krydda. Det är ju 100x lättare att göra det på elgitarr med hög dist 🙂
Onlyone Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 🙂 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer?
tAUG Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 🙂 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner..
robber666 Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😲 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😛
Demonproducenten Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😛 fast det är jake e lee som lirar 😲och frågan är om det inte är flaggeoletter som används iaf i introt känns som att det är mer kontrollerade övertoner å inte bara "skrik"
robber666 Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😛 fast det är jake e lee som lirar 😛och frågan är om det inte är flaggeoletter som används iaf i introt känns som att det är mer kontrollerade övertoner å inte bara "skrik" Var ju tvungen att lyssna på låten för att fatta vad du mena. Jovisst är det flageoletter på lallandet innan huvudriffet går igång. Rätt av dig. Jag trodde att det var skriken senare som kommer som återfinns i ungefär alla låtar med Ozzy 😲 Undra om jag kan hålla mig borta ifrån den här disskutionen nu då,,,,. Skjut mig annars!
Onlyone Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😛 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😲 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge.
robber666 Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😛 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😲 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus.
Onlyone Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😲 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😛 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus. never mind... 😛
tAUG Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 😲 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😛 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus. never mind... 😛 Jag fattar vad du menar och jag tycker precis som dig. Jag kan väl tänka mig att om man trycker ner en sträng på femte bandet och tar plektrumhanden dit som "tolfte bandet" nu har förflyttats så är det exakt samma princip. Men man behöver ju inte ha precis det avståndet, speciellt inte med distat eller overdrive, utan det funkar ändå. Men jag tycker ändå att det är samma princip. Det är som att man skulle ha en extra hand - en som håller ner en sträng, en som håller fingret löst på strängen och en tredje som slår an strängen.
Demonproducenten Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 http://www.youtube.com/profile_videos?user...ustin+harmonics
Onlyone Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 🙂 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😉 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus. never mind... 😏 Jag fattar vad du menar och jag tycker precis som dig. Jag kan väl tänka mig att om man trycker ner en sträng på femte bandet och tar plektrumhanden dit som "tolfte bandet" nu har förflyttats så är det exakt samma princip. Men man behöver ju inte ha precis det avståndet, speciellt inte med distat eller overdrive, utan det funkar ändå. Men jag tycker ändå att det är samma princip. Det är som att man skulle ha en extra hand - en som håller ner en sträng, en som håller fingret löst på strängen och en tredje som slår an strängen. Ja precis. 🙂 Och det jag kanske missade att nämna va att jag tycker det är lite konstigt att kalla samma teknik för olika saker beroende på vilket band den apliceras. Men jag lägger ner här för så viktigt är det inte med petitesser =) Och jag hoppas att du som startade tråden fick svar på din fråga 😛
robber666 Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Flageolett är inte rätt musikterm för dessa övertoner som diskuteras. Det är den ton som man får genom att lätt vidröra strängen utan att trycka ned den på tex. 12:e bandet. Ursäkta mitt viktigpetteriande 😛 Men det man gör då är ju att halvera vibrerande del av strängen och skapar övertoner. Vilket är precis vad man gör i de andra fallen med? Så varför olika termer? Det är väl egentligen samma sak som du sa? I alla fall har jag fått för mig att det är det. Jag menar man kan ju få flageoletter ovanför alla band, med hjälp av lite dist. Och det är väl egentligen samma sak man gör med övertoner.. Flageoletter är mycket riktigt en typ av överton. Men den skapas som sagt av en lätt vidrörning av strängen vid tex. 12:e bandet(eller varsomhelst egentligen). Men det är inte den typ av överton som diskuteras antar jag eftersom Zakk nämdes. Nu restar ja mitt case i frågan 🙂 Ok Inte för att jag vill bråka 😛 Men förklara gärna skillnaden på följande, så jag vet om vi menar samma sak 😛 : 1. Lös sträng, lätt touch vid 12:e bandet och anslag = Flageolett? 2. Nedtryckt band, t.ex 5:e, lätt touch (med tumme, långfinger eller annat tillhygge av valfri karaktär) mitt emelan 5:e och stallet + anslag = inte flageolett? Båda ger övertoner, det är inte specielt svårt och ingen dist behövs även om de ringer betydligt mer med dist eller overdrive. Dessutom är det exact samma princip bakom bägge. Nedtryckt sträng precis som vanligt och anslag med plektrum. Tekniken ligger i plektrum näven, inget annat hokuspokus. never mind... 😏 Jag fattar vad du menar och jag tycker precis som dig. Jag kan väl tänka mig att om man trycker ner en sträng på femte bandet och tar plektrumhanden dit som "tolfte bandet" nu har förflyttats så är det exakt samma princip. Men man behöver ju inte ha precis det avståndet, speciellt inte med distat eller overdrive, utan det funkar ändå. Men jag tycker ändå att det är samma princip. Det är som att man skulle ha en extra hand - en som håller ner en sträng, en som håller fingret löst på strängen och en tredje som slår an strängen. Ja precis. 🙂 Och det jag kanske missade att nämna va att jag tycker det är lite konstigt att kalla samma teknik för olika saker beroende på vilket band den apliceras. Men jag lägger ner här för så viktigt är det inte med petitesser =) Och jag hoppas att du som startade tråden fick svar på din fråga 🙂 Jag var tvungen att lämna ett till avtryck 😉 . Det som ni menar är en flageolett fast jag hajar inte riktigt vitsen med metod "2" men visst, sitter med ackegura just och tjuter. Men den typ av överton som menas är INTE en ren flageolett. Har försökt hitta ett bra ord någonstans och diskuterat med min gitarrkollega men det bästa vi kunde komma på var att säga en grundton+flageolett i ett. Alltså om du skickar på en sträng ett anslag så tar tex. huden först i strängen före plektrumet och en överton bildas, ett biljud från grundtonen. Nu då? Det skulle inte förvåna mig att vi alla menar lika fast vi missförstått varann. Hyfsat överanalyserat blev det i alla fall 😛
DrHans Postat 5 december 2007 Postat 5 december 2007 Funkar lika bra på akustiskt. I och för sig, men jag skulle rekommendera dig att öva med så mycket dist som möjligt. Ju mer dist, desto lättare är det. Träna dessutom på g-strängen (alternativt b ). Det är nog den som "fungerar" bäst till att börja med. Att det funkar "lika bra" är väl ändå att krydda. Det är ju 100x lättare att göra det på elgitarr med hög dist 😏 Fast jag tycker inte det är svårare på akustiskt. Det är ju precis samma teknik. Klart du inte får samma svar som med distat men tekniken är ju detsamma.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.