funky monk Postat 3 december 2007 Postat 3 december 2007 Personligen tycker jag att "Equal power" som introducerades i Cubase SX3 funkar bra. Egentligen borde den ju vara standard eftersom den kompenserar helt och förenklar en jäkla massa. Själv har jag dock aldrig använt de andra inställningarna. Men ni som t.ex. använder -3 eller -6, gör ni det av gammal vana och/eller för känslans skull?
Demonproducenten Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Personligen tycker jag att "Equal power" som introducerades i Cubase SX3 funkar bra. Egentligen borde den ju vara standard eftersom den kompenserar helt och förenklar en jäkla massa. Själv har jag dock aldrig använt de andra inställningarna. Men ni som t.ex. använder -3 eller -6, gör ni det av gammal vana och/eller för känslans skull? en bra fråga å ingen svarar... equal power verkar ju vid första anblicken vara det man borde föredra men sen har vi ju den lilla egenheten att utpanorering kan få ett ljud att klättra ur en mix på ett helt annat sätt än om det ligger placerat i mitten så ibland kan jag uppleva att jag sänker något jämfört med mittenplacering - ibland inte jag byter miljö så ofta så jag får helt enkelt lyssna mig fram varje gång tror förresten inte equal power såg dagens ljus i cubase
Hemluth Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 För oss som inte vet; Vad innebär "Equal Power", "-3" och "-6"?
Larsson Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 För oss som inte vet; Vad innebär "Equal Power", "-3" och "-6"? jag antar att equal power betyder att man panorerar 2 ljud ifrån varandra lika mycket dvs typ 12Left/12Right ..-3 & -6 borde därmed vara unequal power! 😛 själv siktar jag på att det ska ligga jämt..men av ren lathet panorerar jag på ett ungefär istället.. svårt blir det när man tlx. har en uppsättning med trummor,bas & gitarr samt sång basen ska ligga i mitten sången likaså,men hur hanterar man gitarren om man nu inte vill göra flera pålägg?
Hemluth Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Innebär Equal Power att du panorerer samma instrument (dvs en dubbning) lika långt åt bägge hållen eller att du panorerar två instrument som klingar i ungefär samma register lika långt?
Onlyone Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 För oss som inte vet; Vad innebär "Equal Power", "-3" och "-6"? jag antar att equal power betyder att man panorerar 2 ljud ifrån varandra lika mycket dvs typ 12Left/12Right ..-3 & -6 borde därmed vara unequal power! 😉 själv siktar jag på att det ska ligga jämt..men av ren lathet panorerar jag på ett ungefär istället.. svårt blir det när man tlx. har en uppsättning med trummor,bas & gitarr samt sång basen ska ligga i mitten sången likaså,men hur hanterar man gitarren om man nu inte vill göra flera pålägg? Såvitt jag förstår har det med faktumet att när ljudet är centrerat låter det ur bägge högtalarna vilket borde ge +3dB, efter som ljudet spelas upp ur två källor, d.v.s dubbel energi. Så när du pannar ut L eller R blir det 3dB svagare om man jämför med mitten panorering. "Equal power" är en lösning på det problemet. Rätta mig gärna ifall jag har förstått det fel.
Larsson Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 För oss som inte vet; Vad innebär "Equal Power", "-3" och "-6"? jag antar att equal power betyder att man panorerar 2 ljud ifrån varandra lika mycket dvs typ 12Left/12Right ..-3 & -6 borde därmed vara unequal power! 😉 själv siktar jag på att det ska ligga jämt..men av ren lathet panorerar jag på ett ungefär istället.. svårt blir det när man tlx. har en uppsättning med trummor,bas & gitarr samt sång basen ska ligga i mitten sången likaså,men hur hanterar man gitarren om man nu inte vill göra flera pålägg? Såvitt jag förstår har det med faktumet att när ljudet är centrerat låter det ur bägge högtalarna vilket borde ge +3dB, efter som ljudet spelas upp ur två källor, d.v.s dubbel energi. Så när du pannar ut L eller R blir det 3dB svagare om man jämför med mitten panorering. "Equal power" är en lösning på det problemet. Rätta mig gärna ifall jag har förstått det fel. nu när du säger det tror jag mer på din spekulation en min egen den verkar mer logiskt 🙂
Hemluth Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Va, är det så? Jag trodde själva panoreringen kompenserade för sånt. Alltså, att ifall du har ett ljud på 0db och spelar upp det i L så spelas det ett ljud på 0db i L. Lägger du den i C så spelas det upp ett ljud i C på 0 db etc. Är det inte så?
Onlyone Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 (redigerat) Va, är det så? Jag trodde själva panoreringen kompenserade för sånt. Alltså, att ifall du har ett ljud på 0db och spelar upp det i L så spelas det ett ljud på 0db i L. Lägger du den i C så spelas det upp ett ljud i C på 0 db etc. Är det inte så? Jo det är det som är "problemet". Visade sig att jag hade nästan rätt och bara rört ihop det lite, hehe. Men i länken nedan kan ni läsa mer om ämnet och anledningen till att valet finns. http://www.harmony-central.com/articles/tips/panning_laws/ Redigerat 4 december 2007 av Onlyone
funky monk Postat 4 december 2007 Trådstartare Postat 4 december 2007 För oss som inte vet; Vad innebär "Equal Power", "-3" och "-6"? Fysikens lagar gör att ett ljud upplevs högre om det är centrerat jämfört med om det är utpanorerat. Vet inte om det är linjärt eller logaritmiskt eller whatever... iaf kompenserar man för detta genom att DAWn sänker volymen med X db, när signalen är centrerad och sänkningen blir proportionell allteftersom den panas. -3 db är standard men vissa föredrar -6. Det blir då en ökar volymdynamik vid paning. vid 0 db sker ingen sänkning alls. Equal power innebär att signalen är lika stark oavsett var i panoramat den befinner sig.
Demonproducenten Postat 6 december 2007 Postat 6 december 2007 Va, är det så? Jag trodde själva panoreringen kompenserade för sånt. Alltså, att ifall du har ett ljud på 0db och spelar upp det i L så spelas det ett ljud på 0db i L. Lägger du den i C så spelas det upp ett ljud i C på 0 db etc. Är det inte så? så funkar det om du använder L C & R högtalare - alltså flyttar ljudet från vänster högtalare till enbart center högtalaren men i vanlig stereo placerar du ju istället mittenljud lika högt i L & R om du från början har ett monoljud pannat 0dB i vänster (L) å sen flyttar det till mitten med 0dB i bägge (L + R) så får du ju två högtalare som spelar upp samma ljud i 0dB jämfört med tidigare bara en det kommer förstås upplevas som högre ljud
Dingbats Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Oj, vad mycket teoretiskt snack. Jag brukar bara lyssna och höra vad som blir bra 🙂
Mr Keys Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 ....så kort sagt, om man allt som oftast känner att man måste höja ljuden man panorerar ut hela tiden, så kan det vara läge att se över dessa inställningar........annars skiter man i det. 😆
joachime Postat 10 december 2007 Postat 10 december 2007 Jag kör default i varje program och lyssnar mig fram.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.