Jump to content
Annons

frågor om platt tv


suprapappa

Recommended Posts

Hallå

Jag har ett batteri med platt-tv frågor (vet att det finns t.ex. minhembio-forum men folk e så sansade här : )

Jag bor i hus och har en antenn på taket som nu går till min digitalbox för marksänd tv (undrar varför det heter marksänd när antennen sitter på taket?). Jag har endast grundutbudet och eftersom jag inte tittar så mycket på tv kommer jag nog aldrig att abonnera på några hd-kanaler. Däremot är jag intresserad av att kunna visa filmer och bild från datorn….vet inte om detta kommer att ske genom en mediastreamer, dedikerad htpc eller ett chippat xbox och har inte satt mig in i dessa lösningar ännu.

Hd-tv apparaterna ser ju inte bättre ut än det man matar dom med och jag har kliat mig i huvudet mycket på OnOff, Elgiganten och dyl. och undrat hur det kan se så jävla illa ut….på sistone har tv bilden (när dom inte visar en hd-demo) dock sett mkt bättre ut och tydligen har dom gått över till att mata apparaterna med digital signal istället som förut analog.

Jag var precis på Elgiganten och pratade med en ovanligt vettig försäljare. Deras TV var kopplade från digitalbox via komponent och det såg bra ut MEN för mig tycks det inte finnas ngn annan lösning än att få in tv-signalen via scart från min digitalbox vilket väl är det sämsta alternativet.

- men om tvn har inbyggd digitalbox slipper jag väl det problemet? Då får väl tvn en digital signal även om den inte är högupplöst?

- Dom inbyggda digitalboxarna tycks inte kunna ta emot hd-tv. Stämmer det? (det känns jävligt jobbigt om jag redan har köpt en box och måste köpa en till inbyggd för att just nu få digital signal och sedan när det till slut kommer att sändas hd-tv i svt behöva köpa en 3:e box för att kunna ta emot signalen)

- Finns det ngn annan lösning att få in tv-signal via komponent eller hdmi?

- Överdriver jag skillnaden mellan kvaliteten på scart signalen och komponent?

- Behöver jag ha en vga ingång för att koppla datorn till tvn?

- Visst behöver jag väl inte full hd? Eller?

- Några andra tips om vad man ska tänka på

Plånboken är som vanligt inte så stor. Egentligen tycker jag att redan 10.000:- är galet mkt för en jävla tv (det är ju inte ett ssl-bord vi snackar om) så däromkring ligger det och man kommer ju inte långt.

Helst vill jag ha en 42†för storlekens skull men försäljaren på Elgiganten visade en 37†LG som var 100hz och hängde med bättre i bilden…själva apparaten såg mer widescreen ut för den hade högtalare på sidorna och jag upplevde bilden som större än på andra 37†http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP....iUAAAEO8VxZtSy_

Tusen tack för svar

Petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- men om tvn har inbyggd digitalbox slipper jag väl det problemet? Då får väl tvn en digital signal även om den inte är högupplöst?

Svar: Ja, om den är inbyggd får den bästa möjliga signal.

- Dom inbyggda digitalboxarna tycks inte kunna ta emot hd-tv. Stämmer det?

Svar: Det finns märken som har inbyggd box som klarar full hd, t.ex. Loewe, men då är också priset därefter.

- Finns det ngn annan lösning att få in tv-signal via komponent eller hdmi?

Svar: Det finns digiboxar med hdmi, t.ex. Topfield.

- Överdriver jag skillnaden mellan kvaliteten på scart signalen och komponent?

Svar: Nja, det är rätt stor skillnad men detta beror också på källmaterialet som visas.

- Behöver jag ha en vga ingång för att koppla datorn till tvn?

Svar: Nej, går även med s-video, hdmi, scart m.m. Men jag TROR inte att äldre anslutningar stöder full-hd.

- Visst behöver jag väl inte full hd? Eller?

Svar: Om du syftar på en 42" och skall använda den även för surfning och sånt så är full hd att rekommendera men för film, nej.

- Några andra tips om vad man ska tänka på

Svar: Testa den ordentligt, t.ex. byter den kanal på ½sek eller tar det 5sek. Full-hd behöver inte betyda bra bild. Flera märken använder sig av Samsungs LCD:n så därför anser jag Samsung vara ett rätt pålitligt märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När vi flyttade till huset vi nu bor i så fick vi byta ut takantennen eftersom signalstyrkan var för dålig...

Så jag hyrde lift och bytte ut eländet.... *Förbaskat att antennen skulle vara 7 meter upp*

Sedan köpte jag en digitalbox... Jag har flera hemma och det skiljer en hel del i bildkvalitet mellan dom olika boxarna... Även signalmottagningen skiljer sig åt. Jag tycker det går bra att köra scart... Men välj en lite dyrare... typ 250-300 krs klassen.. Sedan blev det en tur till biltema där jag köpte en splitter för att få en signal även till övervåningen där tv nr 2 skulle vara...

Vi Köpte en Panasonic 42" plasma som jag är jättenöjd med... Bilden är bra och man tröttar inte ut

ögonen efter flera timmars tittande 😛 Deras plasmor är bra för bilden bränner inte in..

Har en kompis som köpte LG.. Kontrasten är sämre i den och den bränner in spökbilder. Visserligen försvinner inbränningen med tiden... Men lite oroande ändå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...