ChrioN Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Jag snubblade över denna sidan, och det verkar ju helt otroligt vad balancerad ström kan göra för sin utrustning. Lite citat: "Balanced power often increases the dynamic range of a recording system by 16db or more." "By using balanced power and balancing sampler and synth connections, the noise floor of a keyboard setup can in many cases be reduced by 20 db or more." Dom säljer rackmonterbara strömbalancerare, men det känns lite som att köpa "speciella strömkablar" som ger ett "mycket klarare ljud i din hifiutrustning"...
Claes Holmerup Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 https://www.studio.se/index.php?showtopic=3433
ChrioN Postat 28 september 2004 Trådstartare Postat 28 september 2004 jo, men detta är ju en helt annan sak...
Fredster Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 jo, men detta är ju en helt annan sak... En fråga som dyker upp hos mig är hur man kan få balanserad ström? En balanserad kabel bygger på att samma signal skickar på två ledare (+ en skärm) och den ena fasvänds 180 grader för att släcka ut alla störningar när signalen slås ihop igen. Så hur skulle det fungera i en ström kabel där polariteten skiftar 50 gånger per sekund och fasen skickas ju egentligen då bara i en ledare hela tiden?
denton (oregistrerad) Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Jag har kanske en vad du kallar strömbalancerare det är en låta som man kopplar in i väggutaget och sätter i sin utrustning i den andra änden, det den gör är att leverera endast 230 v inte som det är i väggutaget allt mellan 100 v - 300 v. Den kan vara ganska bra till gamla rörförstärkare mm men till dagens utrustning tror jag knappast att det behövs.
Claes Holmerup Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 jo, men detta är ju en helt annan sak... Det låter väldigt likt - så därför antog jag att det var samma... Var hittade du texten - en länk dit kunde vara bra. Det är alltid trevligt att få ett gott skratt... 😆
captain nemo (oregistrerad) Postat 29 september 2004 Postat 29 september 2004 Är det inte glättad spänning från transformator som avses? Det kan bli en del nätbrum om strömmen till t ex stompboxar är glättad m h a elektronik eller en stoooor elektrolytkondensator. Skillnaden mellan glättad likspänning och icke glättad spänning är att den glättade är jämn i kurvan medan den råa likspänningen svänger - emellertid bara åt ena hållet så att säga. Vissa billiga nätagg glättar inte ut spänningen helt utan spänningen svänger lite. Detta kan vara tillräckligt för att få en Fender Strata att bli galen... //Nemo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.