tAUG Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Är det någon som har kolla på hur en peavey classic 30:an låter som topp och låda jämfört med endast combon eller combon genom en låda?
jesus Postat 9 maj 2009 Postat 9 maj 2009 (redigerat) För er om är lite sugna och nyfikna på Peavey's 5150 så har jag en "demonstration" som kanske kan vara intressant Redigerat 9 maj 2009 av jesus
Fertan Postat 17 maj 2009 Postat 17 maj 2009 Någon som har koll på hur stor skillnaden är mellan Vox AD50VT's 112 och 212? Ska väl mest ha den för att repa med och antagligen spela in en del, eventuellt mindre gig också. Har lite problem att höras alls bland trummor och bas som det är nu på en Peavey okänd modell á la 30 w 110. Är det värt de extra pengarna för att få en tvåtolva eller räcker enelementsversionen till och blir över?
Fertan Postat 18 maj 2009 Postat 18 maj 2009 Någon som har koll på hur stor skillnaden är mellan Vox AD50VT's 112 och 212? Ska väl mest ha den för att repa med och antagligen spela in en del, eventuellt mindre gig också. Har lite problem att höras alls bland trummor och bas som det är nu på en Peavey okänd modell á la 30 w 110. Är det värt de extra pengarna för att få en tvåtolva eller räcker enelementsversionen till och blir över? Ingen? Är i beställartagen just nu och har lite tidspress, så vore dunder ifall någon hade något att flika in med snarast möjligt 😏
minor (oregistrerad) Postat 19 maj 2009 Postat 19 maj 2009 (redigerat) Hej! Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av inspelning med en ENGL Fireball. Testade en i musikaffärn nämligen och tyckte den lät riktigt bra, clean och tight dist, men undrar lite hur den skulle fungera i studiosammanhang? Har hört lite delade meningar om detta nämligen, då vissa anser att den låter väldigt "kall" och har problem att tränga igenom i mixen. De ljudklipp jag hört har heller inte ingivit något förtroende direkt men de verkade också vara ganska slarviga inspelningar. Finns det något annat i samma prisklass jag borde kika på? Har kollat lite på Peavy 6505 och dylikt men är tveksam om den är tight nog för musiken vi spelar(tänk necrophagist, Obscura). Lite det soundet vi är ute efter. Är tacksam för alla svar! EDIT: Kanske ska tillägga att jag gillar mids i mitt metalljud, melodi kommer före brutalitet 😉 Redigerat 19 maj 2009 av minor
SAVAGE MAN Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Köp en ENGL !! Jag har letat länge efter en bra förstärkare och jag har ägt det mesta PEAVEY, MARSHALL, provat MESA TRIPLE RECTIFIER mm. Till sist köpte jag mig en ENGL SAVAGE och nu är letandet slut, äntligen! så här tycker jag.. ENGL - heavy metal, finner inga fel PEAVEY - OK MESA - klent och spräckligt ljud, överpris.. KRANK - hört mkt bra om den, dock aldrig provat sj Lycka till med köpet!
kahrstrom Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vilken basförstärkare ska jag köpa? Hej alla kunniga! Står i begrepp att köpa mitt livs första basförstärkare. Har tidigare mest spelat keyboard och lite gitarr men nu har jag "blivit" basist i ett band med andra 40-årskrisande föräldrar 😉 Det är skitkul kan tilläggas! Men nu behöver jag en förstärkare för att slippa köra ut basen direkt via mixerbord/PA hela tiden. Vi lirar rock/90-talsindie (ja vi är medelålders som sagt ) och stärkaren skall användas i replokal och på mindre gig. Har försökt sondera marknaden och hittade 2 möjliga alternativ på Thomann. En Ashdown: Alternativ 1 Och en Ampeg: Alternativ 2 Funkar dessa för mina behov? Andra alternativ för ungefär samma pengar?
überfuzz Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Vilken basförstärkare ska jag köpa?Hej alla kunniga! Står i begrepp att köpa mitt livs första basförstärkare. Har tidigare mest spelat keyboard och lite gitarr men nu har jag "blivit" basist i ett band med andra 40-årskrisande föräldrar 😳 Det är skitkul kan tilläggas! Men nu behöver jag en förstärkare för att slippa köra ut basen direkt via mixerbord/PA hela tiden. Vi lirar rock/90-talsindie (ja vi är medelålders som sagt 😳 ) och stärkaren skall användas i replokal och på mindre gig. Har försökt sondera marknaden och hittade 2 möjliga alternativ på Thomann. En Ashdown: Alternativ 1 Och en Ampeg: Alternativ 2 Funkar dessa för mina behov? Andra alternativ för ungefär samma pengar? TESTA!!! Gå ner till musikaffären i din stad och se om du hittar de modeller du nosat fram på nätet. Plugga in basen och låt transen infinna sig. Känns någon rätt säger du bara som det är. Jag har fått bud på att beställa stärkaren för pris+frakt. Vill de göra affärer kommer de att ge dig ett reko erbjudande.
Carle Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Har man stora spenderarbyxan på sig tycker jag att Vox Ac-30 och Fender Twin Reverb är det i särklass bästa. Voxen kostar drygt 10.000 och Fender 15.000. Själv har jag nyligen köpt en vox ac-30 som låter som sjutusen vackra fåglar som gråter tårar av äkta diamant i mina händer.
überfuzz Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Har man stora spenderarbyxan på sig tycker jag att Vox Ac-30 och Fender Twin Reverb är det i särklass bästa. Voxen kostar drygt 10.000 och Fender 15.000. Själv har jag nyligen köpt en vox ac-30 som låter som sjutusen vackra fåglar som gråter tårar av äkta diamant i mina händer. Du bör kanske nämna att man inte ska köpa första bästa Twin man hittar. Reissue-varianterna påminner om originalen, men mja jag vet inte... Originalen 135 Watt - Förstärkaren är den lägst värderade Twinnen. Okej men bland finsmakare är det inte riktigt det man söker. 100 Watt - Förstärkaren alla drömmer om. Inte helt omöjligt att nosa fram en riktigt fin. 85 Watt - Den heliga gralen!
kahrstrom Postat 22 oktober 2009 Postat 22 oktober 2009 TESTA!!! Gå ner till musikaffären i din stad och se om du hittar de modeller du nosat fram på nätet. Plugga in basen och låt transen infinna sig. Känns någon rätt säger du bara som det är. Jag har fått bud på att beställa stärkaren för pris+frakt. Vill de göra affärer kommer de att ge dig ett reko erbjudande Jo, det är ju alltid det bästa. Och jag brukar var väldigt lojal mot mina lokala handlare. Betalar gärna lite mer för att de ska kunna leva vidare och bidra med kunskap, åsikter och (inte minst) provspelningsmöjligheter. När det gäller stärkarna jag tittat på är ju dock prisskillnaden helt enkelt enorm! Ampegen listar 4sound för 10000:-, Thomann ska ha ca 4000:- med frakt... Och jag känner mig helt enkelt lite taskig om jag åker ner till lokale 4sound-handlaren och provspelar, bara för att sedan åka hem och beställa från Tyskland. Å andra sidan kan det ju förstås hända att jag hittar något annat alternativ lokalt - så provspela ska jag självklart göra. Ett problem är dock att utbudet i min lilla stad inte är särskilt stort, skulle gissa att han har 2-3 möjliga alternativ hemma och förmodligen inga av de stärkare jag nämner ovan... Har man stora spenderarbyxan på sig tycker jag att Vox Ac-30 och Fender Twin Reverb är det i särklass bästa. Voxen kostar drygt 10.000 och Fender 15.000. Själv har jag nyligen köpt en vox ac-30 som låter som sjutusen vackra fåglar som gråter tårar av äkta diamant i mina händer. Vackra fåglar av välkänd art ja! Men menar du för bas??? Jag vet att det görs - men sabbar man inte stärkaren på sikt?
kahrstrom Postat 23 oktober 2009 Postat 23 oktober 2009 OK, som väntat fanns inte någon av de förstärkare jag spanat in att tillgå hos lokale handlaren. Utöver ett par maffiga Ampegriggar med prislappar långt över min budget, hade han hemma en Peavey Max 115, (50W - för klen tror jag), en JJLabs 150W som jag inte föll för och slutligen en Trace Elliot 715 som måste vara en utgången modell för den var på 150W, de nya jag hittar på nätet tycks vara på antingen 250 eller 500W. Den sistnämnda lät klart bäst i mina öron och utan att jag behövde jobba på det så prutade han snabbt ned priset till 5000:-. Någon som har några åsikter om Trace Elliots combos? Låter 5000:- rimligt?
Fertan Postat 29 oktober 2009 Postat 29 oktober 2009 Är det inte dags att skrota den här tråden och skapa en helt ny? Uppenbarligen ingen som ägnar den någon som helst uppmärksamhet, frågor står obesvarade i månader och när någon gör en egen tråd blir de hänvisade hit där ingen svarar... Bara en idé.
slejnard Postat 29 oktober 2009 Postat 29 oktober 2009 Är det inte dags att skrota den här tråden och skapa en helt ny? Uppenbarligen ingen som ägnar den någon som helst uppmärksamhet, frågor står obesvarade i månader och när någon gör en egen tråd blir de hänvisade hit där ingen svarar... Bara en idé. Bra idé! Lite som en bilpark som behöver förnyas. Gillar själv Fender över Toyota å Les Paul över Gene Simmons 😮
Fertan Postat 30 oktober 2009 Postat 30 oktober 2009 (redigerat) Bra idé! Lite som en bilpark som behöver förnyas. Gillar själv Fender över Toyota å Les Paul över Gene Simmons 😄 Äntligen någon som förstår mig. Redigerat 30 oktober 2009 av Fertan
Fertan Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 (redigerat) Gör ett försök i hopp om svar på bön, hoho. Är i köpartagen igen, ska ha en rörcombo för rep och inspelning. Vill ha något med en grym clean kanal för ett countryaktigt sound, men som ändå kan köra viss dist för pop/rock, ingen brutal metaldist den här gången alltså. Så, de jag står mellan nu är Fender Hot Rod Deluxe 112 40w och Peavy Valveking, antingen 112 50w eller 212 100w. Har försökt leta reda på lite vettiga exempel på valvekingen på dutuben, men har gått sådär, har dock hört att den ska vara helt okej! Fendern har antagligen allt jag kan önska vad det gäller det cleana, frågan är hur den står sig mot trummor, bas? Hur är det med headroomet på den cleana kanalen, en del säger att den klarar sig fint hela vägen upp medan en del säger att den börjar spricka upp lite redan vid 4-5. Kollat lite på Devillen också, men den verkar ha lite mer jazzaktigt cleant ljud istället, plus att den går en skvätt över min budget. Vad tror ni? Är bra sugen på Fendern, men vill inte gärna upptäcka att den inte räcker till fullt ut för rep, även om jag tycker att den borde göra det? Edit: Hur står sig Peavy Classic 30? Tillräcklig för replokal? Redigerat 7 november 2009 av Fertan
slejnard Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 Fertan: Väldigt svårt att säga. Har provat bägge dina inköpsidéer och bägge är bra till rena ljud. Det jag däremot upplever är att det är svårt att få ett bra crunchljud innan volymen går upp. De klarar garanterat matchen i både replokal och live men är lokalen liten så vill man ju kunna spela med bra ljud på låg volym också? Kolla in Fender Blues Junior! Mycket billigare och det räcker långt. Kommer bli min nästa trotjänare när min Marshall Valvestate tar slut (vilket den aldrig verkar göra, bra allroundljud). Har även kört med blackheart live och det är också bra men lite svårstyrt. Bäst är att prova själv! Lycka till!
Fertan Postat 7 november 2009 Postat 7 november 2009 Fertan:Väldigt svårt att säga. Har provat bägge dina inköpsidéer och bägge är bra till rena ljud. Det jag däremot upplever är att det är svårt att få ett bra crunchljud innan volymen går upp. De klarar garanterat matchen i både replokal och live men är lokalen liten så vill man ju kunna spela med bra ljud på låg volym också? Kolla in Fender Blues Junior! Mycket billigare och det räcker långt. Kommer bli min nästa trotjänare när min Marshall Valvestate tar slut (vilket den aldrig verkar göra, bra allroundljud). Har även kört med blackheart live och det är också bra men lite svårstyrt. Bäst är att prova själv! Lycka till! Det är i och för sig sant, men det borde gå att åtgärda med en tubescreamer eller liknande. Efter att DV klantade sig lite och skickade ett gammalt tracking nummer och inte meddelat att en del av ordern blev försenad klagade jag lite grand över att jag tappat förtroendet för dem, varpå jag genast blev lovad av min handläggare där att han skulle driva ner priserna så mycket han kunde ifall jag kontakade honom nästa gång jag behövde något. Och Deluxen där ligger redan på ca 6200 pix, så ska se vad jag kan få den för, kan han få ner priset en aning på den slår jag nog till direkt, blir nästan halva priset jämfört med exempelvis MB. Ska maila i veckan och se vad han säger! Annars får det bli någon av de andra två, frågan är vilken? Har hört mycket bra om båda.
adamin (oregistrerad) Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 (redigerat) Jag köpte en Marhsall 8080 valvestate 80v och jag kan ju säga att jag inte blev helt nöjd. den är ju stor och så och en bästsäljande marhsall men när jag väl vill spela högt utan effekter så blir de min lilla peavey 158 rage 15v. Den har inga effekter, plain som attan men den är så skön för att vara så liten. De är overkligt att se den lilla med de stora ljudet. Så jag rekomenderar en mindre till sovrummet, vettefan varför jag köpte en 80 v för XD. Jag har t.o.m gjort en liten gullig bänk i svart med matchande röd list att ha peavyn på. Peavyn är också lätt billig (500 på blocket) (1000 i butik) och den är rööööörr:) oj, såg tidigare inlägg och peavyn är inte bra för att spela distat på låg volym. phjuuff... 😳 tur att jag hann lägga till de. Redigerat 14 februari 2010 av adamin
jmysss Postat 20 mars 2010 Postat 20 mars 2010 Kom o köp min Hughes&Kettner Matrix 100 topp (100Watt) - 6500kr! 9000 med 4x12 lådan.
Jaker Postat 20 mars 2010 Postat 20 mars 2010 Finns bara en vettig stärkare i det läget en sån mesa boogie 100w 1x12" combo inte rectifier utan den serien med svart faceplate. Låter fantastiskt på alla volymer och ska man vara realistisk så finns det inget läge du inte klarar dig med bara en sån. Spelar starkt som fan. Gitarristen i mitt förra band hade en sån och den hade han överallt från sovrummet till tyska småklubbar till kb och mejeriet. Och han använde aldrig ens någon låda till den.
Jaker Postat 20 mars 2010 Postat 20 mars 2010 Finns bara en vettig stärkare i det läget en sån mesa boogie 100w 1x12" combo inte rectifier utan den serien med svart faceplate. Låter fantastiskt på alla volymer och ska man vara realistisk så finns det inget läge du inte klarar dig med bara en sån. Spelar starkt som fan. Gitarristen i mitt förra band hade en sån och den hade han överallt från sovrummet till tyska småklubbar till kb och mejeriet. Och han använde aldrig ens någon låda till den.
Zokra Postat 1 juli 2010 Postat 1 juli 2010 (redigerat) Tjena Efter en tids sökande har jag nu vänt mig till studios forum för att hjälpa min beslutsångest. 😉 Har planerat att införskaffa min första "riktiga" rörstärkare då transistorer och multiprocessorer inte gett det gitarrljud jag är ute efter; jag söker nu efter ett varmare, naturligare ljud. Jag är gitarrist i ett band som spelar en slags progressiv alternativrock 😛 , där jag dels behöver ett tungt, lagom distat riffljud med klar botten, nånstans mellan Nickelback och Breaking Benjamin, samtidigt som jag vill ha ett varmt, drömskt clean och leadljud a la Dream Theater. Jag är ute efter en stack i prissklassen 5000-12000, ny eller beg. Har funderat på Peavey Valveking 100 head med någon shysst cab, då jag fastnat för dess breda ljud och det lockande priset. Frågan är om det är värt att mer än dubbla priset för en beggad Marshall eller Mesa stärkare? 😄 Vore tacksam om jag fick tips och råd av Studio forums alla erfarna musiker ☺️ Redigerat 1 juli 2010 av Zokra
Cabron Postat 2 juli 2010 Postat 2 juli 2010 Tjena Efter en tids sökande har jag nu vänt mig till studios forum för att hjälpa min beslutsångest. 😉 Har planerat att införskaffa min första "riktiga" rörstärkare då transistorer och multiprocessorer inte gett det gitarrljud jag är ute efter; jag söker nu efter ett varmare, naturligare ljud. Jag är gitarrist i ett band som spelar en slags progressiv alternativrock 😛 , där jag dels behöver ett tungt, lagom distat riffljud med klar botten, nånstans mellan Nickelback och Breaking Benjamin, samtidigt som jag vill ha ett varmt, drömskt clean och leadljud a la Dream Theater. Jag är ute efter en stack i prissklassen 5000-12000, ny eller beg. Har funderat på Peavey Valveking 100 head med någon shysst cab, då jag fastnat för dess breda ljud och det lockande priset. Frågan är om det är värt att mer än dubbla priset för en beggad Marshall eller Mesa stärkare? 😄 Vore tacksam om jag fick tips och råd av Studio forums alla erfarna musiker ☺️ Om du är sugen på en beggad Marshall så kan jag tipsa dig om att priserna på dem är mycket bättre i England. Kolla exempelvis ebay.co.uk. Du kan få en JCM 2000 DSL eller TSL 100w topp där för ca 5.000:- eller en halvstack för ca 8-9.000:-. Men det är nog smidigare att köpa en topp i England och en låda här. Marshall-lådorna går ofta att få tag i väldigt billigt begagnat.
Daniel H Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Är det nån som har testat nya förstärkarna från Vox, AC15VR och AC30VR? Och vad tycker ni i så fall om dem?
Stonerbox Postat 28 augusti 2010 Postat 28 augusti 2010 (redigerat) Jag har kollat in det gamla märket Sound City från Storbritannien. Deras 120 topp har grym botten och är tydligen riktigt högljud. Tyvärr är dom ju mer eller mindre omöjliga att hitta här i Sverige och dom verkar inte tillverkas längre heller? Har någon info om dom eller något om liknande mastodont förstärkare från förr i tiden? Jag letar alltså efter en riktigt högljud rörtopp som ska ha mycket botten (Orange undanbedes). Redigerat 28 augusti 2010 av Stonerbox
Terror Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Tröttnat på min vox, den ger inte de ljud jag vill ha. Jag är ute efter Mesa Boogie eller Baghera ljud. Kanske jättedum fråga, men räcker det med att bara köpa en topp om man tänkte line-a in den direkt i ljudkortet för inspelning? Jag ser ingen anledning till att köpa låda om man bara ska spela in. Eller va säger ni? För i så fall kan man ju hitta en Baghera (stavning?) topp eller en mesa boogie topp relativt billigt 🙂
AnthonyS Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Tröttnat på min vox, den ger inte de ljud jag vill ha. Jag är ute efter Mesa Boogie eller Baghera ljud. Kanske jättedum fråga, men räcker det med att bara köpa en topp om man tänkte line-a in den direkt i ljudkortet för inspelning? Jag ser ingen anledning till att köpa låda om man bara ska spela in. Eller va säger ni? För i så fall kan man ju hitta en Baghera (stavning?) topp eller en mesa boogie topp relativt billigt 🙂 Om toppen har Line Out/Recording Out går det bra, men du kan absolut inte koppla en kabel mellan Speaker Out (eller motsvarande) och Line In på ditt ljudkort. Kom dock ihåg att med en Line Out/Recording Out från stärkaren får du, beroende på fabrikat, ofta en färdig kabinett- och micksimulering (oftast i form av en enkel färgande analog krets).
Terror Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Om toppen har Line Out/Recording Out går det bra, men du kan absolut inte koppla en kabel mellan Speaker Out (eller motsvarande) och Line In på ditt ljudkort. Kom dock ihåg att med en Line Out/Recording Out från stärkaren får du, beroende på fabrikat, ofta en färdig kabinett- och micksimulering (oftast i form av en enkel färgande analog krets). så de är som att slänga pengarna i sjön med andra ord?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.