Jump to content
Annons

Yamaha GO46, Terratec x24, TC Electronics Konnekt 8

Recommended Posts

slowtrack (oregistrerad)
Postat

Nu har jag blivit med bÀrbar dator, och tÀnker dÀrför skaffa ett ljudkort till bandet. Vi spelar i nulÀget in pÄ en digitalporta, men jag Àr lite sugen pÄ att jobba i datorn istÀllet och behöver hjÀlp att vÀlja ett ljudkort.

FörutsÀttningar:

- Det rÀcker i nulÀget med tvÄ spÄrs samtidig inspelning.

- Vi behöver programvara.

- Datorn har Vista.

- Datorn har firewireanslutning (via expresskort)

- Pris mellan 2-4tkr

- Vi spelar in bas, gitarr, trummor (via mixer), sÄng och synth

NÀr jag har kollat runt efter kort som jag tror fungerar i Vista har jag landat pÄ dessa tre alternativ:

- Yamaha GO46, inklusive Cubase LE, Groove Agent (som jag har förstÄtt Àr ett trumprogram, det Àr bra) och Halion (som jag inte ens vet vad det gör...)

- Terratec Phase x24 FW, inklusive Cubase LE och andra program som jag inte heller vet vad de gör

- TC Electronics Konnekt 8, inklusive Cubase LE

Det verkar som Terratec har bra rykte, TC Electronics ocksÄ tror jag, Yamaha verkar ingen ha nÄgra erfarenheter av.

MusikaffÀren tycker antagligen att alla kort de sÀljer Àr jÀttebra och kan ge svar angÄende Vista-kompabiliteten, men jag skulle behöva höra Äsikter och erfarenheter frÄn er som anvÀnder utrustningen.

Hoppas ni kan hjÀlpa till.

• 2 veckor senare...
Annons
slowtrack (oregistrerad)
Postat

Det blev ett Yamaha GO46. 😆

Och sÄ smÄningom blir jag nog kung pÄ Yamaha, fast just nu fÄr det inte kontakt med min dator för att firewireexpresskortet störar sig... (Datakillen som sÄlde det till mig tittar nog pÄ en lösning just nu)

• 4 veckor senare...
Postat
Det blev ett Yamaha GO46. :rolleyes:

Och sÄ smÄningom blir jag nog kung pÄ Yamaha, fast just nu fÄr det inte kontakt med min dator för att firewireexpresskortet störar sig... (Datakillen som sÄlde det till mig tittar nog pÄ en lösning just nu)

Dela gÀrna med dig av dina erfarenheter sÄ fort du fÄtt igÄng det! Hur Àr ljudkvalitén? LÀttanvÀnt? Funkar drivrutiner och kontakt med datorn? StÄr nÀmligen i valet och kvalet om jag skall satsa pÄ "Yamaha GO46" eller TC Electronics "Konnekt8" kort (som jag har hört skall ha vÀldigt bra ljudkvalité) men GO 46 har ju separat fantommatning vilket Àr gött om man vill spela in el-gitarr och sÄng pÄ separata kanaler samtidigt ex.

//Andreas

Postat
Det blev ett Yamaha GO46. 😛

Sök i forumet pÄ t ex "Texas Instrument"...

slowtrack (oregistrerad)
Postat

NÀr jag vÀl fick mitt firewireexpresskort att fungera med hjÀlp av datakillen (kortet behövde visst bÄde nya drivrutiner och uppdaterad bios...) gick installationen som den skulle. Inga problem med Yamaha och Vista Ànnu.

Hittills har jag bara snabbtestat med att spela in nÄgra spÄr med lite synth (line in) för att kunna börja lÀra mig Cubase. Men eftersom jag inte hade lÀst pÄ tillrÀckligt, och inte heller klickat runt och testat, fick jag bara ljud i vÀnster kanal...

Men förutom det (!) tyckte jag att det lÀt som det skulle, jag upplevde inte heller att det var nÄgra fördröjningsproblem.

Jag hÄller framför allt pÄ att lÀra mig Cubase just nu. Innan har jag ju jobbat med en digitalporta: plugga in, stÀll in nivÄer, rec/play, lite nivÄer och eq, och sÄ Àr man klar. Det Àr lite mer att pyssla med i Cubase, och kan nog dÀrför bli intressantare.

Yamahakortet verkar bra, men jag Äterkommer nÀr jag har spelat in lite mer och jag kan ha lite mer kvalificerade Äsikter om ljudkvalitet och anvÀndande.

• 1 mĂ„nad senare...
slowtrack (oregistrerad)
Postat

Jag skulle ju ge en Äsikt, men det glömde jag visst bort.

Vi har spelat in lite mer nu (bas och gitarr), och ljudkortet fungerar precis som det ska. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att spela in pÄ dator via ljudkort, men jÀmfört med att spela in pÄ portan sÄ Àr det lika lÀttanvÀnt, och dessutom tycker jag att det blir bÀttre ljud pÄ de nya inspelningarna.

Man bör dock ansluta ljudkortet innan man sÀtter pÄ datorn, jag fick ett hysterisk missljud nÀr jag anslöt med datorn igÄng. Inte pÄ sjÀlva inspelningarna, utan pÄ utsignalen. Lite knÀppt.

Och fortfarande inga problem med Vista, om inte missljudet var Microsofts fel.

• 2 veckor senare...
magnusson (oregistrerad)
Postat

slowtrack:

Hej, jag har precis köpt liknande. Hade du nÄgra problem med att fÄ ut inspelat ljud i lurarna? Precis köpt samma, och kan inte styra ut ljudet i hörlurarna. Mysko..

//Magnusson

slowtrack (oregistrerad)
Postat

NÀ, det var bara att stoppa i lurarna och justera volymerna. Jag kommer inte ihÄg om man eventuellt behöver ha monitorknappen iklickad (i Cubase), men det tror jag inte.

magnusson (oregistrerad)
Postat

Okeey.. Vad hette din output i Cubase dÄ? Har tre olika och testat alla. Mycket konstigt.

slowtrack (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte om det hÀr hjÀlper sÄ mycket, men jag har i Cubase:

ASIO Input: line 1/2 left GO46

ASIO output: Multichannel 1 GO46

PÄ kontrollpanelen för GO46 har jag i Routing:

Digital mixer = Analog out 1/2

Och jag hör det jag ska.

Jag antar att du inte har rÄkat klicka pÄ mute-knapparna pÄ output i kontrollpanelen? Fast dÄ skulle du vÀl inte kunna höra i lurarna under tiden du spelar in, men inte sedan nÀr du ska lyssna pÄ det?

FÄr du ut ljudet i högtalare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.