Jump to content
Annons

Yamaha GO46, Terratec x24, TC Electronics Konnekt 8

Recommended Posts

slowtrack (oregistrerad)
Postat

Nu har jag blivit med bärbar dator, och tänker därför skaffa ett ljudkort till bandet. Vi spelar i nuläget in på en digitalporta, men jag är lite sugen på att jobba i datorn istället och behöver hjälp att välja ett ljudkort.

Förutsättningar:

- Det räcker i nuläget med två spårs samtidig inspelning.

- Vi behöver programvara.

- Datorn har Vista.

- Datorn har firewireanslutning (via expresskort)

- Pris mellan 2-4tkr

- Vi spelar in bas, gitarr, trummor (via mixer), sång och synth

När jag har kollat runt efter kort som jag tror fungerar i Vista har jag landat på dessa tre alternativ:

- Yamaha GO46, inklusive Cubase LE, Groove Agent (som jag har förstått är ett trumprogram, det är bra) och Halion (som jag inte ens vet vad det gör...)

- Terratec Phase x24 FW, inklusive Cubase LE och andra program som jag inte heller vet vad de gör

- TC Electronics Konnekt 8, inklusive Cubase LE

Det verkar som Terratec har bra rykte, TC Electronics också tror jag, Yamaha verkar ingen ha några erfarenheter av.

Musikaffären tycker antagligen att alla kort de säljer är jättebra och kan ge svar angående Vista-kompabiliteten, men jag skulle behöva höra åsikter och erfarenheter från er som använder utrustningen.

Hoppas ni kan hjälpa till.

• 2 veckor senare...
Annons
slowtrack (oregistrerad)
Postat

Det blev ett Yamaha GO46. 😆

Och så småningom blir jag nog kung på Yamaha, fast just nu får det inte kontakt med min dator för att firewireexpresskortet störar sig... (Datakillen som sålde det till mig tittar nog på en lösning just nu)

• 4 veckor senare...
Postat
Det blev ett Yamaha GO46. :rolleyes:

Och så småningom blir jag nog kung på Yamaha, fast just nu får det inte kontakt med min dator för att firewireexpresskortet störar sig... (Datakillen som sålde det till mig tittar nog på en lösning just nu)

Dela gärna med dig av dina erfarenheter så fort du fått igång det! Hur är ljudkvalitén? Lättanvänt? Funkar drivrutiner och kontakt med datorn? Står nämligen i valet och kvalet om jag skall satsa på "Yamaha GO46" eller TC Electronics "Konnekt8" kort (som jag har hört skall ha väldigt bra ljudkvalité) men GO 46 har ju separat fantommatning vilket är gött om man vill spela in el-gitarr och sång på separata kanaler samtidigt ex.

//Andreas

Postat
Det blev ett Yamaha GO46. 😛

Sök i forumet på t ex "Texas Instrument"...

slowtrack (oregistrerad)
Postat

När jag väl fick mitt firewireexpresskort att fungera med hjälp av datakillen (kortet behövde visst både nya drivrutiner och uppdaterad bios...) gick installationen som den skulle. Inga problem med Yamaha och Vista ännu.

Hittills har jag bara snabbtestat med att spela in några spår med lite synth (line in) för att kunna börja lära mig Cubase. Men eftersom jag inte hade läst på tillräckligt, och inte heller klickat runt och testat, fick jag bara ljud i vänster kanal...

Men förutom det (!) tyckte jag att det lät som det skulle, jag upplevde inte heller att det var några fördröjningsproblem.

Jag håller framför allt på att lära mig Cubase just nu. Innan har jag ju jobbat med en digitalporta: plugga in, ställ in nivåer, rec/play, lite nivåer och eq, och så är man klar. Det är lite mer att pyssla med i Cubase, och kan nog därför bli intressantare.

Yamahakortet verkar bra, men jag återkommer när jag har spelat in lite mer och jag kan ha lite mer kvalificerade åsikter om ljudkvalitet och användande.

• 1 månad senare...
slowtrack (oregistrerad)
Postat

Jag skulle ju ge en åsikt, men det glömde jag visst bort.

Vi har spelat in lite mer nu (bas och gitarr), och ljudkortet fungerar precis som det ska. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att spela in på dator via ljudkort, men jämfört med att spela in på portan så är det lika lättanvänt, och dessutom tycker jag att det blir bättre ljud på de nya inspelningarna.

Man bör dock ansluta ljudkortet innan man sätter på datorn, jag fick ett hysterisk missljud när jag anslöt med datorn igång. Inte på själva inspelningarna, utan på utsignalen. Lite knäppt.

Och fortfarande inga problem med Vista, om inte missljudet var Microsofts fel.

• 2 veckor senare...
magnusson (oregistrerad)
Postat

slowtrack:

Hej, jag har precis köpt liknande. Hade du några problem med att få ut inspelat ljud i lurarna? Precis köpt samma, och kan inte styra ut ljudet i hörlurarna. Mysko..

//Magnusson

slowtrack (oregistrerad)
Postat

Nä, det var bara att stoppa i lurarna och justera volymerna. Jag kommer inte ihåg om man eventuellt behöver ha monitorknappen iklickad (i Cubase), men det tror jag inte.

magnusson (oregistrerad)
Postat

Okeey.. Vad hette din output i Cubase då? Har tre olika och testat alla. Mycket konstigt.

slowtrack (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte om det här hjälper så mycket, men jag har i Cubase:

ASIO Input: line 1/2 left GO46

ASIO output: Multichannel 1 GO46

På kontrollpanelen för GO46 har jag i Routing:

Digital mixer = Analog out 1/2

Och jag hör det jag ska.

Jag antar att du inte har råkat klicka på mute-knapparna på output i kontrollpanelen? Fast då skulle du väl inte kunna höra i lurarna under tiden du spelar in, men inte sedan när du ska lyssna på det?

Får du ut ljudet i högtalare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.