Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Japp, som topic lyder. Vad är det för typ av mikrofon jag behöver?

Är inte speciellt insatt i detta men har hört något om att en "kondensatormikrofon" är vad jag behöver.

Det skall användas för inspelning av endast tal och vill ha knivskarp kvalitet.

Priset skall helst ligga runt 500-1000:-. Vad finns det att tillgå?

För övrigt har jag testat att spela in med en DX50. Av någon dum anledning blir det väldigt mycket brus i soundforge.

Jag har kopplat miken direkt till minitele på datorn. Har detta påverkan för bruset?

Tack på förhand! 🙂

Mvh

Henke

Annons
Postat

Förutom en kondensatormikrofon så behöver du en mickförstärkare som kan ge ström (phantom-matning) till micken (eller kanske ett externt ljudkort med denna funktion).

Alexander J.D (oregistrerad)
Postat

Hej Henke!

Antingen kan du köpa ett enkelt mixerbord som ger fantomatning 48V eller en så kallad preamp (mikrofonförstärkare) som förser den med ström och förstärker utsignalen. Du kan koppla det sedan till ditt ljudkort. Så kör jag .

När det gäller mikrfon så förvänta dig inte så mkt av en kondensatormikrofon för 500 kr. Om du väljer att lägga runt 1000 kr på en mic så kan jag varmt rekkomendera ADK A51e som jag själv har....eller en Studio Projects B1 som också är omtalad mycket och som också är prisvärda och låter bra trots det låga priset (runt tusenlappen).

Du kan hitta schyssta grejer till bra priser på Musikbörsen www.musikborsen.se

Lycka till med dina köp, vad det än blir du väljer! 😮

//Alexander

Postat

Problemet är att totalt med en micpreamp (jag skulle tveklöst föredra en preamp i stället för en mixer - speciellt om man vill hålla bruset nere), så kommer man inte undan med en tusenlapp, utan man får räkna med ungefär minst det dubbla om man vill ha hygglig kvalitet.

Med tanke på hur det är kopplat nu (med en minitele in på ljudkortet), så kan jag ju säga att micingången på sådana ljudkort är den absolut sämsta delen i ljudkortet, så man vinner i så fall mycket på att skaffa en extern preamp, eftersom den kopplas in i lineingången på ljudkortet - och den ingången är som regel klart bättre än micingången. Bäst hade varit att skaffa ett annat ljudkort, som har inbyggd micpreamp också - men det springer snabbt iväg och kräver en större budget då... 😮

Postat
Japp, som topic lyder. Vad är det för typ av mikrofon jag behöver?

Är inte speciellt insatt i detta men har hört något om att en "kondensatormikrofon" är vad jag behöver.

Det skall användas för inspelning av endast tal och vill ha knivskarp kvalitet.

Priset skall helst ligga runt 500-1000:-. Vad finns det att tillgå?

För övrigt har jag testat att spela in med en DX50. Av någon dum anledning blir det väldigt mycket brus i soundforge.

Jag har kopplat miken direkt till minitele på datorn. Har detta påverkan för bruset?

Tack på förhand! 😮

Mvh

Henke

Jag vet inte om jag tolkar dig rätt, men med uttrycken "radioproduktion med hög kvalitet" och "kivskarp kvalitet" så verkar det som om du sätter ribban ganska högt.

Problemet är då att de 500-1000kr du pratar om då inte räcker till.

Jag tolkar det också som att du ska använda mikrofonen till voiceover. Och då är det inte alls säkert att du ska ha en kondensatormikrofon.

Kombinationen voiceover och bra kvalitet kan som ett exempel lätt sammanfattas med en mikrofon från Shure: SM7B.

Den är mycket lämplig för det användningsområde du beskriver. Tyvärr kostar den cirka 5000 kronor, men det är då en mycket mångsidig och bra mikrofon som är utmärkt till mycket annat också. Den här mikrofonen är ganska vanlig på radiostationer.

Den skall inte ha fantommatning, så du behöver inte bekymra dig om det om du väljer den. Men däremot behöver du ändå en bra preamp för att du skall kunna dra nytta av mikrofonen. Och kanske även ett bättre ljudkort, eftersom du pratar om miniteleingång på det ljudkort du har idag.

En mixer är nog i vilket fall inte det första du behöver. Framför allt inte om vi pratar budgetmixer.

Postat

Eftersom kriterierna var "knivskarp kvalitet" och lågt brus, så är det nog svårt att hamna lägre i pris.

Line Audio Design 2MP skriver jag under på - men jag har inte har testat NT2A, så mitt micförslag blir en Violet Designs Black Knight, som ligger i samma prisläge, men har ännu något lägre brus; 5.5dB jämfört med Rödens 7dB - som dock också är väldigt lågt... 😮

Om man däremot mer är ute efter typ "bästa budgetval" eller liknande, så är ett Studio Projects-paket med B1 och VTB1 det som ligger närmast till hands att rekommendera. 😛

• 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Postat

Kondensatormikrofoner är verkligen inte det man normalt använder i radiosammanhang utan snarare dynamiska mikrofoner av rätt hög kvalitet. Shure SM7B har nämnts och det är verkligen en bra studiomikrofon.

Men du nämner inte hur du ska arbeta med mikrofonen. Är det bara i studion eller behöver du ha den med dig ut på intervjuer också?

Själv använder jag en Sennheiser MD-21 som är varje reporters käraste vän. Låter fantastiskt och tål nog det mesta. Med ett puffskydd och rätt preamp kommer nog denna mikrofon låta bra i studion också.

MD-21 kostar dock lite mer än din budget, men jag har köpt flera från Tyskaland via eBay inom din budget. Mikrofonen har inte ändrat sig nämnvärt de senaste åren förutom att man bytt kontaktdonet på dom (började som en Grundig-modell och har haft olika tuschel-kontakter). Det är inte svårt att göra en tuschel till XLR adapter (material finns hos ELFA).

Såg också att flera säljer SM7B för runt 3500:- på eBay. Kanske värt att kolla in?

Postat
Ni som kommer ihåg tv-serien, En röst i natten, känner igen denna mick 🙂

http://www.thomann.de/se/ev_re20_microphon...6ecb33a68de8cee

Kan ju vara skönt att slippa å fippla med en mickpreamp, mera som plug'n talk med en bra dynamisk mick..

Du behöver en preamp till alla mikrofoner, stormembraniga dynamiska mikrofoner behöver dessutom ofta väldigt mycket gain. Som Shure SM7 och EV RE-20 som du länkar till. Bra till röster är dom hursomhelst, har själv en SM7 som jag spelat in en del speaker och radioinslag med.

Postat

Hej!

Ja, det är som sagt skillnad på radio och radio. Exempelvis så kan det bero på om du ska ha micken i ett sk. "självkör" eller om du vill ha den t.ex. i ett separat studiorum med ett bord med plats för en gäst på andra sidan micken/bordet. I en sådan situation bör man ha en mick som går att ställa in upptagningskaraktäristiken som en 8:a. Då kan intervjuaren sitta på ena sidan av micken och gästen på den andra. En inte alltför ovanlig situation i enklare radiostudiosammanhang även om en mick till varje person är en bättre lösning. En sådan mick kan fungera bra även i ett självkör om man ställer om karaktäristiken på den.

Vad som är ett "knivskarpt ljud" är ju naturligtvis väldigt subjektivt. Många tycker att man får ett kanonljud med så pass billiga mickar som med t.ex. en Studio Projects B1. Den går att få för under 1000 kr men kräver fantommatning. Å andra sidan så är ljudkvaliteten betydligt bättre än vad priset säger! Förvånar mig inte om även du/ni skulle bli nöjd med en B1, men det är ju ingenting som går att lova. Man måste själv prova.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.