Boras Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Tja, jag letar efter ett trummset i prisklassen, som titeln beskriver, under 7000:- lappen. Är det någon som kan tipsa om något bra. 😆 kan inte jätte mycket om trummor och just nu spelar jag på ett mycket billigt set som inte låter så jätte kul. Spelar mycket rock så dubbel pedal skulle sitta fint! 😛
MagnusN Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Hej. Det finns nog bra trumset under 7 tusen, men vill du ha bra cymbaler också, så är det nog kört med de pengarna. Köper man nytt och billigt, så får man räkna med att byta skinn också och där försvinner 1 tusenlapp minst. Kolla in begagnat på blocket, vendolin m fl, men räkna med du måste byta skinn även där. Magnus
Tuckie Postat 29 januari 2008 Postat 29 januari 2008 (redigerat) - Redigerat 29 januari 2008 av Tuckie
Pazo Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Jag skulle också sökt efter begagnade trummor. Finns några trådar här i trummavdelningen som behandlar samma ämne. Så du kan ju gå in å kolla där cokså 😏
Ludgo-Pelle Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Hej! Två fabrikat och modeller som åtminståne jag tycker ger fantastiskt mycket trummor förr pengarna är Pearl Export och Tama Swingstar. Dessa trummor håller betydligt bättre kvalitet på alla dess sätt än vad priset ger sken av! Oftast gäller det samma sak även som begagnat, men naturligtvis beror det då även på det enskilda exemplarets skick. Men om det begagnade trumsetet är i normalt skick oavsett ålder så brukar begagnat inte vara något problem även om trumskinnen ofta är slitna. Men dem går ju att byta ut till nya så skinnen är inget problem. Cymbalerna som eventuellt följer med trumsetet (nytt som begagnat) får man räkna med att de inte är så många och/eller att de inte är i så bra skick då de oftast är av billigare sorten. Och bra cymbaler är dyrt! Samtidigt så kan man ju kanske börja med lite enklare och billigare kvalitet till en början och sedan komplettera med nytt och bättre under tidens gång. Efter ett tag så har man bytt ut alla sina cymbaler till några som är bra och då har man med Tama Swingstar/Pearl Export ett väldigt värdigt trumset som man kan behålla i många år innan man växer ur dem! Om jag hade varit i dina kläder så hade jag själv valt något av dessa trumset som nytt. Som begagnat hade det också varit mitt förstaval även om jag på begagnad-sidan hade hållt mig öppen för fler fabrikat och modeller. Men jag skulle då ha lagt mig på en nivå som då motsvarar ungefär just Tama Swingstar och Pearl Export. Du vill ha dubbelpedal säger du. Då får du räkna med att behöva lägga till extra pengar för en sådan eftersom det aldrig följer med dubbelpedal i nya trumset. Men köper du ett nytt trumset så kan du säkert räkna av summan för den pedal som ingår i priset för att bara behöva betala mellanskillnaden upp till en dubbelpedal. Hittar du ett begagnat trumset så får du även där räkna med att det bara är en enkelpedal som följer med, men då får du knappast räkna av enkelpedalen i priset. Men gör nu inte det misstaget att du låter dubbelpedalen styra ditt eventuella begagnatköp! Köp alltså inget trumset enbart för att det kanske innehåller en dubbelpedal!! Det är helt andra faktorer som styr om trumsetet är bra eller inte! Helhetsintrycket på trumsetet är betydligt viktigare att titta på än om det är en dubbel eller enkelpedal. Då är det i så fall mycket bättre att du väljer ett bra trumset med en enkelpedal men att du sedan köper till en dubbelpedal vid ett senare tillfälle. Lycka till! Hälsningar: Ludgo-Pelle
Ramses Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 Jag tippsar verkligen om Pearl Export serien som kostar 7 eller 8 tusen sisst jag kollade, alla sådanna sett jag provat hitills har kännts och låtit helt suveränt. ofta bättre än dom man kan hitta för över 10 000 sträcket.. Sen vill man ju kanske ha cymbaler till och så.. där kan jag starkt tippsa om Istanbuls samatya serie.. svinbilligt och bra! Då går ju tyvär priset på nästan 10 lakan ändå, men det är helt klart värt att slänga ut några tusen extra och få något man kan ha i några år!
eastdrummer Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Kolla in east. Finns på http://musikshopen.com Billigt men bra märke! spelar själv på 100% east, både trummor och cymbaler. http://eastdrummer.bloggplatsen.se
hefu Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Eftersom det verkar som jag alltid svarar efter East-killen säger jag som vanligt: Nej, köp inte East! Köp ett "riktigt" märke. East är ett OEM-märke, alltså nåt asien-tillverkat noname-set, som sen fått ett namn av en svensk importör. Andrahandsvärdet är riktigt dåligt. Trummorna är... ja, inte min grej, om man säger så. Pearl Export eller Vision; eller Tama Swingstar eller Rockstar; eller nåt PDP, eller nåt Yamaha, det kan typ inte bli fel. Begagnat finns hur mycket som helst, ofta med cymbaler. Men som vanligt, ju bättre grejer, desto dyrare.
JohnRick Postat 1 maj 2011 Postat 1 maj 2011 Ett av Gretsch budget-set funkar också. Catalina är välrenommerat. Dock är bifogad länk bara shellpack som synes. Du kanske kan köpa hårdvara beggat... http://www.thomann.de/se/gretsch_catalina_club_jazz_walnut.htm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.