Marky Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 (redigerat) Jag sitter och kikar lite på begagnade Yamahamixerbord men jag blir inte riktigt klok på i vilken tidsordning och bra/dålighets-ordning de ligger. Hur ställer sig följade mixrar mot varandra. Är det någon man ska akta sig för? 01R 02R 02Rv2 (vilket jag antar bara är ny firmware) 02Rv96 02Rv96v2 (som jag också antar bara är firmware) 03D Redigerat 1 december 2007 av Marky
KillwithSkill Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Historiken har jag ingen koll på alls. Kört på alla dom här borden 01R och 02R är rena skiten. Riktigt dåliga preampar. Dom här var väl dom första som kom.. 02Rv2 är en uppdaterad version av 02R. 02R96 är riktigt bra. Ett helt annat bord. Med bra preampar. Dyrt som fasen. 02Rv96v2 tror jag fick bättre pluggar. 03D vet jag inte så mkt om. En nyare variant av 01R typ
joachime Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 (redigerat) Yamaha 01 V96 V2 är nog det mest prisvärda av borden. 12 mickingångar, motoriserade reglar, samma FX som i DM-2000 och går att köra mot DAW via USB. Nästa steg upp är DM-1000. Fyra fler mickingångar och en oändlig massa routingmöjligheter. Men prismässigt går det drygt två 01 V96 på ett DM-1000. Redigerat 1 december 2007 av joachime
Marky Postat 1 december 2007 Trådstartare Postat 1 december 2007 Hur står sig 01R/02R med externa preamps? Jag är ute efter ett bord som ska arbeta för röstpåläggning, så vi snackar i princip 4 mickar och 10 monokanaler som ska paras ihop till 5 stereo. Dock är det viktigt att det kan gå och gå utan att bråka. Har även kikat på 01V96v2. Tyvärr är det såpass nytt att ingen vill sälja av sin gamla och budgeten ligger runt 10 000.
joachime Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Hur står sig 01R/02R med externa preamps? Jag är ute efter ett bord som ska arbeta för röstpåläggning, så vi snackar i princip 4 mickar och 10 monokanaler som ska paras ihop till 5 stereo. Dock är det viktigt att det kan gå och gå utan att bråka. Har även kikat på 01V96v2. Tyvärr är det såpass nytt att ingen vill sälja av sin gamla och budgeten ligger runt 10 000. 5 stereo-, alltså 10 separata utgångar? Då behöver du lägga till ett expansionskort.
Lilleman Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Hur står sig 01R/02R med externa preamps? Jag är ute efter ett bord som ska arbeta för röstpåläggning, så vi snackar i princip 4 mickar och 10 monokanaler som ska paras ihop till 5 stereo. Dock är det viktigt att det kan gå och gå utan att bråka. Har även kikat på 01V96v2. Tyvärr är det såpass nytt att ingen vill sälja av sin gamla och budgeten ligger runt 10 000. 5 stereo-, alltså 10 separata utgångar? Då behöver du lägga till ett expansionskort. Efter att ha rotat runt och testat (läs köpt och sålt igen 😕 ) flertalet bord, bland andra TL Audio, Neotek, Yamaha 01V så måste jag säja att 01V lät otroligt platt och tråkigt, även utan kompressorer... Den låter som om ljudet gick genom en selikon kompressor, smackar plastigt... Jag kan dock tänka mej att den kan vara helt ok live ändå, men i studion skulle jag inte vilja ha den ens som summering... 😎 /Lilleman
IDF Postat 7 december 2007 Postat 7 december 2007 de borden är jättebra om man vill ha en dyr kontrollyta med motoriserade reglar.. 01v:n går ju för dryga femtusingen.. jag säger såhär, ingen av dessa borden tycker jag låter bra. visst de är väldigt transparanta, men de har nästan ingen headroom alls. och som lilleman säger, låter de plastiga. nåväl, vill du ha ett 16tal motoriserade reglar, och köra externa preampar, kör på en 01v.
joachime Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Efter att ha rotat runt och testat (läs köpt och sålt igen 😕 ) flertalet bord, bland andra TL Audio, Neotek, Yamaha 01V så måste jag säja att 01V lät otroligt platt och tråkigt, även utan kompressorer... Den låter som om ljudet gick genom en selikon kompressor, smackar plastigt... Jag kan dock tänka mej att den kan vara helt ok live ändå, men i studion skulle jag inte vilja ha den ens som summering... 😉 /Lilleman Håller med om kompressorerna. Funkar för att jämna ut material om man kör låg ratio och medel attackrelease, men det är inge karaktärsverktyg. Är osäker på skillnaderna mellan de olika versionerna av 01'an. Jag körde 01V96 under en vecka i våras. Hade tidigare jobbat med ett DM-1000. Tycker att 01V96 stod sig bra mot det. Lite offtopic: Finns det några digitalbord i mellanprisklassen med riktigt bra preamps, kompressor och eq?
IDF Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Lite offtopic: Finns det några digitalbord i mellanprisklassen med riktigt bra preamps, kompressor och eq? jag vet att Lundin här på forumet säljer ett Ramsa WR-DA7, som iaf jag har hört att det låter bra. de e ju billigt ju med.. 😉 http://www.fatburen.org/doubblesixx/index.htm
trombonisten Postat 8 december 2007 Postat 8 december 2007 Robert har någar 03D och lite andra bord till salu till hyfsade priser http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed Gunnar
Analogfreak (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 (redigerat) Hej! Jag funderar på att sälja mitt DM1000 V2 ifall nån är intresserad. Jag har ingen mätarbrygga då jag använt det i studion tillsammans med Studiomanager. I bordet sitter det 2st MY16-AT (ADAT-kort). Tycker att preamparna är för sterila och kanalstripparna för kalla och opersonliga för studioaplikationer. Dock är routingmöjligheterna och automationen outstanding. Det har ju 16 mic in, 4 omni in och 12 omni out. 2ch S/PDIF I/O, 2ch AES/EBU I/O och 32 ch ADAT I/O med de 2 korten. Vidare finns GPI (General purpose interface) för att trigga externa enheter och för att låta externa enheter trigga funktioner i bordet. Regelstart är ett vanligt sätt att utnyttja det. Bordet är 1 år gammalt och i nyskick. Har bara stått i studion. Kartong och manual finns kvar 😆 Jag måste redigera om detta inlägg och säga att bordet inte längre är till salu... Det är för bra för mig för att säljas bort ... 😛 Redigerat 14 december 2008 av Analogfreak
studiosub Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 Tycker det är lite väl dålig kritik på Yamahaborden. Priset du betalar för en bra mixer inkl effekter är otroligt mycket lägre än om när man gör analog utrustning i samma kvalitet. Jag har prövat många märken på marknaden, och tycker prisvärdhet på de begagnade borden är myket hög. Att jag själv kör mest analogt, är för att jag tycker det är mer snabbjobbat i skarpa lägen, tyvärr mycket mer saker att bära på... Men skulle rekomendera en 01, eller en 03, till projektstudion, med låg budget. 02 är den stora workstationen lillebror 03D har inserts på de 2 första kanalerna+ större fönster. + separat regel till effektreturer, men samma effekter som storebror 01v har fler kanaler preamps, och rattar till eq, har masterregeln som effektretur, vilket kan vara förvirrande. en lillesyster till de andra två, som kom som en ekonomivariant av 03, men med fler preamps V96 versionerna på borden har kommit för några år sedan, och har massor av förbättringar i stort sett allt. programvaran och elektronik är uppdaterad, och de är nog de bord jag skulle välja idag, eftersom du fortfarande kan uppdatera dem. Men de kostar ju lite mer pengar än du tänkt dig. Skulle åvråda från Behringer, Mackie och Spirit digital. Hellre Rolands gamla digitalbord.
studiosub Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 Ang soundet på preamps, så håller jag med om att de inte har karaktär, men det kan ju vara positivt i de tillfällen man inte vill att preamps ska färga soundet. I den digitala världen kan man ju lägga på sound från olika preamps i en plugin (i din DAW). Det blir ju aldrig som orginalpreamp, men man kan få till ganska ok ljud.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 december 2008 Postat 14 december 2008 Jag är glad att ingen kom med ett vettigt bud på mitt DM1000... För jag har nu uppgraderat det till VCM och jag är så sjukt nöjd med bordet så jag kommer inte göra mig av med det. Det är ett fantastiskt interface och DAW-controller också. 🤪
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.