Anders F Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 (redigerat) Hejsan Jag är ingen gitarrist men vill ha gitarr på många av mina produktioner. Jag har tillräcklig teknik för att kunna lägga acceptabla kompgitarrer och det har jag klarat mig långt med. Men ibland händer det ju att man vill ha någon snabb räka någonstans och tills nu har jag varit tvungen att kalla in en gitarrist för dessa ändamål. Idag så testade jag att spela in en elgitarr i halvtempo för att sedan använda mig av elastic audio för att få upp tempot. Det funkar riktigt bra alltså och detta är nått som jag har saknat, visst säger många, öva mer, men jag har inte den tiden då gitarr bara är ett hobbyinstrument. I alla fall, Alla ni som inte har testat elastic audio ännu, gör det!!! Så här kunde jag få till det på tio minuter (får tilläggas). Ljuden är ingen tid nedlagd på, och basen är gjord med en elgitarr. Men lyssna mer på gitarren. Jag spelade in gitarren i 100 bpm och nu går den i 200 bpm. OBS!!! Inget ljud är mixat över huvudtaget. Bara lite nivåer och gitarrbasen som jag lagt en eq och kompressor på. För att tråden inte skall bli helt meningslös så får gärna folk fylla på med varför/varför inte de älskar nya PT 7.4 och det som följer med och gärna komma med tips som tillhör just version 7.4 då tråden skall inrikta sig dit. Detta är gjort med elgitarren: Spelades in i 100 bpm, gjordes till elastic audio, gick in på elastic properties och valde time 50%, kvantiserade sedan i 32-delar. OBS!!! betänk att jag inte ens spelar gitarr vanligtvis när ni lyssnar. MVH Anders Redigerat 1 december 2007 av Gizmozis
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Smått bisarrt att det fortfarande inte finns plugin delay compensation i Protools LE. Snart är det år 2008…
Anders F Postat 1 december 2007 Trådstartare Postat 1 december 2007 Smått bisarrt att det fortfarande inte finns plugin delay compensation i Protools LE. Snart är det år 2008… ja, håller med, finns väll till PT-HD va? Tycker att de kan slänga in det i LE också.
4Trax Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Ja, precis! eller offline bounce och.....och...och 2008! Väldigt OT. sorry
Anders F Postat 1 december 2007 Trådstartare Postat 1 december 2007 Ja, precis! eller offline bounce och.....och...och2008! Väldigt OT. sorry Lugnt, håller med er. Är mycket man fortfarande önskar som man hoppas komma skall, men jag måste ändå säga att elastic audio är guld värt enligt mig, så det är en uppdatering som jag känner kommer hjälpa min kreativitet, vilket är den bästa soretns av uppdateringar När jag hörde om elastic audio så tänkte jag, äh...är väll inget, men där fick jag så jag teg.
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Kan ha helt fel nu men har inte liknande funktion funnits ett tag i andra sequensers t ex Cubase?
Anders F Postat 1 december 2007 Trådstartare Postat 1 december 2007 (redigerat) Kan ha helt fel nu men har inte liknande funktion funnits ett tag i andra sequensers t ex Cubase? Antar du menar elastic audio. Det vet jag inte. Du har ju haft timestretch i pro tools och många andra DAW:s, men det är ju inte riktigt samma sak. Här får du ju en markör vid varje transient och kan bearbeta som en midinot i princip, samt kvantisera som midinoter. Alla samplingar kan du provlyssna i tempot din låt är direkt från workspace, och när du drar in dem i ditt daw så är de i rätt tempo. Du kan ändra tempo på hela låten och alla midi, samt all audio följer med. Redigerat 1 december 2007 av Gizmozis
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Kan ha helt fel nu men har inte liknande funktion funnits ett tag i andra sequensers t ex Cubase? Antar du menar elastic audio. Det vet jag inte. Du har ju haft timestretch i pro tools och många andra DAW:s, men det är ju inte riktigt samma sak. Här får du ju en markör vid varje transient och kan bearbeta som en midinot i princip, samt kvantisera som midinoter. Alla samplingar kan du provlyssna i tempot din låt är direkt från workspace, och när du drar in dem i ditt daw så är de i rätt tempo. Du kan ändra tempo på hela låten och alla midi, samt all audio följer med. http://www.soundonsound.com/sos/nov07/arti...setech_1107.htm
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Sorry, länken kan endast läsas av prenumeranter tror jag. Verkar dock som Cubase 4 har dessa funktioner. Någon som kan bekräfta/dementera?
Anders F Postat 1 december 2007 Trådstartare Postat 1 december 2007 Där ser man Men hursomhelst så har det ju underlättat enormt för PT-användare denna nya funktion, vilket tråden skapades för. Sen om det är några skillnader mellan DAW:s när det gäller audio warp och elastic audio är inte jag mannen att svara på utan jobbar enbart i PT och utgår från 7.3 till 7.4 uppgraderingen.
Gilbert Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Logic 8 verkar dock sakna liknande funktion; "I think this is a super important... must have for Logic next! I have asked for it here before.. being a Cubase-switcher." källa: http://logicprohelp.com/viewtopic.php?t=16973
4Trax Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Kul grej, har inte uppdaterat än men provat. Vet inte om jag har så stor användning av det, kanske? Hade varit kanon för typ 10 år sen då samplings cds var heta för att strecha dom hur som helst. Men i ärlighetens namn skulle jag klara mig med en analog inspelnings studio! 😎
Limpan Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 Jag har uppgraderat, I love elastic time! 'nuff said 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.