Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag brukar sitta och jamma med gitarren och få fram riktigt sköna grejer, men så fort jag sätter mig framför datorn för att spela in så kommer det inget.

Ännu värre med sången, sjunger mycket då jag har en ensamt jobb, men så fort jag har en mikrofon framför mig så kommer det ut små viskningar som att man vore en blyg 10-åring som inte vågar prata.

Texter kommer jag på när jag jobbar också, men sen när man kommer hem och skall skriva ner dem så kommer man på sig själv med att "det där funkar ju inte, det låter ju jätteknäppt".

Sen det sista är ju att jag bor i lägenhet och känner att jag inte vågar sjunga här för att jag är rädd att grannarna skall tycka jag är kass.

Gitarrspelandet brukar jag lösa med en lång sladd ut i vardagsrummet och bara sätta på en inspelning och sen sitta nån timme och lira, men det är lite jobbigt, för man känner hela tiden att man vill göra något av det man kommer på och då blir det ett jävla spring fram och tillbaka.

De egna låtarna jag har gjort är verkligen skitdåliga allt låter så stelt och jag kan inte sjunga så bra heller, hemma. 😄

Vad gör man?

Annons
Postat

ja grannar är ju något man får ta hänsyn till när man spelar in hemma..

men du kan ju sätta låt ideerna lite hafsigt under veckorna, & spela in dem ordentligt dagtid under helgerna

då brukar det ju vara mer ok att väsnas lite..

angående sången, så tror jag att det är en vanesak

dvs ju mer du gör det,ju vanare kommer du bli vid din egen röst & hantera hur du reagerar såfort rec & play är intryckt!

jag känner igen mig i det du beskriver,men som sagt ju mer man gör något ju bättre blir man!!

😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Sång är inte lätt.

Ett trick som jag brukar använda mig av när jag skall spela in är att inte sjunga efter texten i början.

Jobba mer med hur man låter och fraserar melodin. Efter ett tag släpper hämningarna och man har en ett bra uttryck som man sedan kan "kopiera" med den riktiga texten.

Postat
Är det så lyhört i din kåk att det hörs om någon sjunger bra eller dåligt? 🙂

🙂😛

on topic:

ja känner igen det även jag...jag åker mycket bil inom jobbet o brukar "nynna" rätt mycket då..

för att ja ska kunna kommaihåg vers snuttar sång mellodier osv så brukar telefonen åka fram fort och

så sparar jag det som röstanteckningar...sen näär ja kommer hem brukar ja lägga ihop "delarna"

och recca..

för annars är det precis som du säger..

jag gör nå halv bra musik mässigt sen kommer frågorna...va ska ja sjunga om ?

osv..

prova det det funkar för mig! 😕

Postat

Jag har ett ganska bra system för sången. Jag förvandlar min dush till sångbås!

dusch.jpg

Detta fungerar helt strålande. Jag brukar dock hänga upp mer handukar än på bilden, för att slippa den något burkiga akustiken samt för att inte slita för mycket på mina tåliga grannars humör och tålamod.

Först stänger jag av fläkten, om låten inte går i G#, då kan den få sjunga med. Sen tänder jag ett par ljus som jag ställer längst inne i duschen, för att få en spirituell stämmning samt lite eld i baken. Fattar någon inredningsdetalj eld är det bara att släcka med duschmunstycket (se bild).

Skämt å sido, det funkar väldigt bra.

Mycke nöje!

PS. Undertecknad står inte för ersättning för eventuella halkolyckor vid discofalsett. DS.

Postat

Klart man får sjunga! Tycker det är synd att alla är så rädda, blyga och självmedvetna. Den svenska hänsynsfullheten har två sidor.

Skulle det inte vara jävligt tråkigt om du inte vågade och bara struntade i allt det för att du trodde att nån hörde? Liksom, vilket liv att se tillbaka på. Nä jag vågade aldrig göra något om nån hade tyckt jag var dålig. Om det nu är så att de inte klarar av att höra när du sjunger får de väl säga till.

Sluta mesa!

Alltså man ska ju vara hänsynsfull och tolerant men lagom mycket. Typ inte sjunga på natten eller spela trumpet med öppet fönster mittemot ett höghus och se om man får fem tända fönster i rad osv.

Postat

Hehe! 😎

Det kan nog vara att jag är ovan med sången, har inga problem att jamma med elgitarr+förstärkare på någorlunda hög volym.

Kanske ändrar mig om jag lyckas spela in en låt där det låter ok när jag sjunger.

Postat
Först stänger jag av fläkten, om låten inte går i G#, då kan den få sjunga med. Sen tänder jag ett par ljus som jag ställer längst inne i duschen, för att få en spirituell stämmning samt lite eld i baken. Fattar någon inredningsdetalj eld är det bara att släcka med duschmunstycket (se bild).

😎😕😄

Se bara till att du & micken är ordentligt jordad innan du tar ton...

(annars kan det oavsiktiligt lätt bli en electric boogie production)

//KG

Postat (redigerat)

😏😠🙂

Se bara till att du & micken är ordentligt jordad innan du tar ton...

(annars kan det oavsiktiligt lätt bli en electric boogie production)

//KG

Hahahaha Kapten! Ja jävlar, det har jag fan inte tänkt på, men är inte det om jag till äventyrs skulle duscha i samband med sångpålägg? Det har jag inte som vana men tack för varningen! Jag ska erkänna att jag faktiskt tänkt på att dra igång duschen ibland för att få en skön ljudeffekt, samt för att få ett och annat höjt ögonbryn hos lyssnaren, "hmm, duschar tokfan i sångkanalen?" Men det är ingen bra ide kanske 😄

EDIT: off topic absolut, men det jag menade från början är att om man har en liknande toalett/dusch som jag har så funkar det väldigt bra att använda den som sångbås. Lägger man sången på ett speciellt ställe varje gång så vet kroppen inuitivt att det är dags att sjunga och du blir inställd på att leverera med rösten. Samma sak som att du ska försöka att BARA sova i sovrummet. Då vet kroppen att det är dags att sova när du lägger dej i sängen. Funkar för mej 🙂

Till ditt problem som verkar vara att du är blyg inför dej själv. Det handlar nog om att du får sakta vänja dej vid din röst och ditt skapande. Spelar det någon roll att någon granne tycker du är ett falsksjungande pucko som är lika musikalisk som en full kantor? Ta i som fan och "sing your heart out", sjung som ditt liv stog på spel, skit i texten, bara yla och lev dej in i musiken. Stäng sedan av allt och kolla om din värld, lägenhet och grannar är likadant som innan? Svaret på det är förmodligen ja. Inget händer om du gör bort dej, ingen bryr sej. De flesta bryr sej inte heller om du sjunger bäst i världen. Skit i alla andra, koppla bort den biten och skapa och ha roligt! För att kunna skapa måste man vara ödmjuk, man är inte så viktig som man tror. Världen snurrar inte runt dej. Gör du sen nåt DU är nöjd med så är väl det tillräckligt? Skapa för din egen skull.

Redigerat av BigStef

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.