FrancesTheMute Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 det här har jag plockat ihop hittils: Prisjakt datorpaket fattar inte mej på moderkort riktigt det jag har valt nu stöder DDR3 kostar lika mycket utan. finns det audio optimerade moderkort?
Lundin Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 (redigerat) det här har jag plockat ihop hittils: Prisjakt datorpaket fattar inte mej på moderkort riktigt det jag har valt nu stöder DDR3 kostar lika mycket utan. finns det audio optimerade moderkort? Det finns företag som säljer audio-optimerade datorer men då kostar de lite mer, typ Frost m.fl Det finns moderkort som är bättre än andra i audiosammanhang, men det hänger mer på enskilda detaljer på kortet och hur specarna ser ut för dessa än kortet i sig Generellt har det tidigare varit BIOS från VIA man skulle undvika då de varit likvärdigt med katastrof för ljudhantering. Processorn du valt kräver att moderkortet har stöd för den FSB'n Jag ska själv bygga en dator den närmaste veckan baserat på nästan samma spec du har där, men kommer satsa på en Core2Quad 6600 ( 1066) och Crucial ballistix PC8500 minnen.. ( komplett har faktiskt överkomliga priser på dessa ) kikade vidare efter ett mobo som hade stöd för dessa minnen och det var fasen inte lätt att hitta något som verkar ha bra överklockningspotential (= massa ställbara parametrar i BIOS ) och vettiga features som t.e.x RAID och som dessutom är förskonade från onödiga grejer som integrerat ljudkort e.t.c Men det är ju en massa andra grejer som måste matcha processorn och minnena för att få ut det där sista ur datorn, och framförallt få en stabil dator om du börjar överklocka / eller när den börjar stressas av tunga musikprojekt. Men lycka till och skriv gärna en rad när du byggt ihop datorn och säg hur det blev. Vilken musikmjukvara kommer du köra? Redigerat 29 november 2007 av Lundin
FrancesTheMute Postat 29 november 2007 Trådstartare Postat 29 november 2007 (redigerat) tackar för svar angående mjukvara lutar det åt cubase vad är fördelen med quad vid musikprojekt? läste att duo är bättre men det var på ett dataspelsforum. är samma pris på så jag kan ju byta i vilken prisklass ligger ditt bygge? ska kolla upp dom där minnena Redigerat 29 november 2007 av FrancesTheMute
Gilbert Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 tackar för svar angående mjukvara lutar det åt cubase vad är fördelen med quad vid musikprojekt? läste att duo är bättre men det var på ett dataspelsforum. är samma pris på så jag kan ju byta i vilken prisklass ligger ditt bygge? ska kolla upp dom där minnena Quad är definitivt bättre i musik (och 3D-animeringssammanhang) eftersom dessa program utnyttjar de extra processorerna vilket spel inte gör ännu. Att välja rätt moderkort är väldigt viktigt och jag skulle om jag var du kolla vilka setups som fungerar bra genom att kika på Universal Audios och RMEs forum.
FrancesTheMute Postat 29 november 2007 Trådstartare Postat 29 november 2007 tackar för svar angående mjukvara lutar det åt cubase vad är fördelen med quad vid musikprojekt? läste att duo är bättre men det var på ett dataspelsforum. är samma pris på så jag kan ju byta i vilken prisklass ligger ditt bygge? ska kolla upp dom där minnena Quad är definitivt bättre i musik (och 3D-animeringssammanhang) eftersom dessa program utnyttjar de extra processorerna vilket spel inte gör ännu. Att välja rätt moderkort är väldigt viktigt och jag skulle om jag var du kolla vilka setups som fungerar bra genom att kika på Universal Audios och RMEs forum. Tack! har letat efter ett bra forum
Lundin Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 (redigerat) Ok, att du nämner Cubase så kan jag ge dig en länk till en speciell testsida för just Cubase. Cubase / datorprestanda, testsida ( Klicka på view results för att se listan ) På sidan ligger det ett specifikt testprojekt som folk får ladda in och sedan ange hur systemet klarar detta och vilken prestanda datorn levererar. Som du ser så ligger Core 2 Extreme i topp med otroligt låg processorbelastning vid arbete ..men.. Jag har suttit i flera timmar och letat tester på nätet där det jämfört Core2 Xtreme 6800 och Quadprocessorn 6600 i standardläge och överklockat, BIOS'ar, minnen och kommit fram till vad jag vill ha i mitt nya bygge och hur specen ser ut.. för det intressanta i det här är att man med små medel, och "rätt" komponenter kan få en vanlig Core2Quad 6600 att prestera långt bättre än en standard Core2Extreme... En relativt enkel överklockning som gör att du får en grym prestanda utan att komponenterna stressar ihjäl sig och inte heller kräver nån extrem kylning då matningsspänningarna fortfarande är väldigt låga. Kommer börja beställa grejer veckan som kommer och budgeten ligger runt c:a 10.000:- som jag ska försöka hålla mig inom. EDIT: Glömde tillägga att Cubase utnyttjar alla kärnorna i Quadprocessorn EDIT 2: Har hittat alla delar till datorn nu.. skicka ett PM om du vill ha specen. Den blev snarlik de delarna du hittat, men som sagt så lade jag tonvikten på överklockning. Redigerat 2 december 2007 av Lundin
Lundin Postat 2 december 2007 Postat 2 december 2007 (redigerat) - Specen bortredigerad - Redigerat 2 december 2007 av Lundin
FrancesTheMute Postat 5 december 2007 Trådstartare Postat 5 december 2007 sorry missade specen du har PM Lundin! eller dumpa den här igen om du vill/orkar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.