Mr.P Postat 29 november 2007 Dela Postat 29 november 2007 Hallå! Tänkte dela med mig lite av ett par grejer jag lyckats få ihop i Reason. Jag är ganska mycket nybörjare. Jag gjorde min första låt förra året och kunde inte mycket av programmet, men jag lyckades ändå få ihop en hel låt som jag blev nöjd med. Idag när jag hör den låten så hör jag att jag haft för mycket effekter på den, men den duger väl och jag tänkte fixa till den ordentligt snart. Jag kan absolut inte mycket av programmet men jag klarar i alla fall av att få ihop låtar. 🙂 Det skulle ändå vara kul att höra lite vad ni tycker och så. Kritik är ju det bästa som finns och jag vill fan kunna göra bra grejer i Reason en dag. Lite om hur jag slavar ihop låtarna då. Jag bor i en vanlig lägenhet i ett hyreshus och fick först klagomål på att jag gapade i micken, så jag byggde ett litet ljudisolerat bås i mitt sovrum som jag kunde gala i utan att grannarna stördes. Av vännerna kallas det "knullbåset" eftersom det ser ut som nån form av runkhytt eller nåt. Det är omålat och sabbar hela sovrummet, men det funkar skitbra. Det är isolerat ganska bra för att vara hobbystuk. Sen har jag en billig mick från Classe Olsson för en hundring, kopplad till ljudkortet på datorn som jag får kämpa mycket med för att få till sången. Jag ska skaffa en bättre snart, men jag skaffar den när jag känner att jag kan Reason bättre. Kör sen med en Kawai K1 som klaviatur och lirar allt på den. Sången spelar jag in via ett program som heter I-sound WMA MP3 Recorder i vilken man kan bestämma vad för sorts ljudkällor på datorn man vill spela in. Filen spars sen som MP3. Sen kör jag ett progg som heter MP3 Wav Converter för att göra filen till Wav och klipper sen till skiten i Windows vanliga "Ljudinspelare". Den använder jag sen som en sample som jag använder på klaviaturen för att lägga på den klippta versen, refrängen osv... Det är säkert värsta omvägen, men som nybörjare får man fan slava sönder sig innan man lär sig nya funktioner. Så det är på den vägen mina låtar är uppbyggda i alla fall. Jag tänkte länka ut första låten jag gjorde förra året och sen den jag för tillfället jobbar på. Det skulle vara jäkligt nice om ni gav lite åsikter om det hela. Det jag har enorma problem med är att mastra allt till en slutgiltig produkt. Första låten (2006) http://www.4shared.com/file/30701972/d4521...ldrig_bakt.html Den jag jobbar på just nu http://www.4shared.com/file/30701866/cbe68...rumental_2.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
expanded Postat 29 november 2007 Dela Postat 29 november 2007 Låter grymt! Bra å musikaliskt och ljudmässigt låter det också bra med tanke på hur lite du har pillat! Keep it up! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 30 november 2007 Dela Postat 30 november 2007 Känns som om Samplitude 9 SE är något för dig som komplement till reason istället för ljudinspelaren 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.P Postat 30 november 2007 Trådstartare Dela Postat 30 november 2007 expanded: Tackar! Ska kolla in det där Samplitude och se vad det är för nåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrix Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 expanded: Tackar! Ska kolla in det där Samplitude och se vad det är för nåt. Kom med senaste studio, numero 10, om du missade det 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.P Postat 1 december 2007 Trådstartare Dela Postat 1 december 2007 expanded: Tackar! Ska kolla in det där Samplitude och se vad det är för nåt. Kom med senaste studio, numero 10, om du missade det 🙂 Haha, jag hade ingen aning om att det fanns en sån tidning. 😉 Kollade lite i forumet om det fanns nån avdelning för tidningen och hittade. Såg också att det verkar ha varit en massa nyttiga artiklar om just Reason i den bland annat. Den där måste jag ju bara börja köpa. Hittar man den i en vanlig butik som har brett utbud av tidningar eller får man köpa den i speciella musikaffärer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 expanded: Tackar! Ska kolla in det där Samplitude och se vad det är för nåt. Kom med senaste studio, numero 10, om du missade det 🙂 Haha, jag hade ingen aning om att det fanns en sån tidning. 😉 Kollade lite i forumet om det fanns nån avdelning för tidningen och hittade. Såg också att det verkar ha varit en massa nyttiga artiklar om just Reason i den bland annat. Den där måste jag ju bara börja köpa. Hittar man den i en vanlig butik som har brett utbud av tidningar eller får man köpa den i speciella musikaffärer? pressbyrån funkar utmärkt.. finns en sökfunktion ngnstans där man kan se vart närmsta försäljare är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Näe men jädrar.. Det här låter bra.. hundrakronors Micken från Claes Olsson var en hit dessutom.. Mm.. Lyssnar på din första låt nu.. Skön sinusbas Låter faktiskt väldigt välmixat. 😉 Ps.. kul och nytänkande gitarrsound. ds. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Värsta schyssta ju! Antar att du har nån musikalisk utbildning/tidigare erfarenhet i bakgrunden? För första låten är ju skitgrym för en första produktion. Den blir liiite enformig i längden kanske. För mycket effekter tycker jag inte, skön ljudbild ju. Andra låten kändes lite mindre färdig på nåt sätt. Ja men du har ju grym känsla för detta. Liiite bättre än alla horder av trancekids som visar upp sina första låtar här. Jävla talang... 😉🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Haha, jag hade ingen aning om att det fanns en sån tidning. 😉 🙂Börja med att gå till studio.se istället för forum.studio.se 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Sången spelar jag in via ett program som heter I-sound WMA MP3 Recorder i vilken man kan bestämma vad för sorts ljudkällor på datorn man vill spela in. Filen spars sen som MP3. Sen kör jag ett progg som heter MP3 Wav Converter för att göra filen till Wav och klipper sen till skiten i Windows vanliga "Ljudinspelare".Fruktansvärd omväg! Har du helt missat att det finns gratisprogram som Audacity eller Kristal där du kan spela in din sång direkt? Nåja, skaffa senaste exemplar av tidningen och kör i gång Samplitude. Vilket lyft det kommer att bli för dig att köra ett seriöst inspelningsprogram som kan länkas ihop med Reason. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
P-O Postat 1 december 2007 Dela Postat 1 december 2007 Låter ju riktigt bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.P Postat 1 december 2007 Trådstartare Dela Postat 1 december 2007 Näe men jädrar.. Det här låter bra.. hundrakronors Micken från Claes Olsson var en hit dessutom.. Mm.. Lyssnar på din första låt nu.. Skön sinusbas Låter faktiskt väldigt välmixat. Ps.. kul och nytänkande gitarrsound. ds. Tackar! Jag har inte lärt mig att slutmixa ljudet med EQ'n som finns där. Finns säkert andra grejer man kan använda till det också, men det är lie överkurs för mig just nu. Så jag får sitta och ställa in instrument för instrument tills jag tycker det blir en duglig helhet. Jobbigt kanske men på nåt sätt gillar jag det där pillet. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.P Postat 1 december 2007 Trådstartare Dela Postat 1 december 2007 Värsta schyssta ju! Antar att du har nån musikalisk utbildning/tidigare erfarenhet i bakgrunden? För första låten är ju skitgrym för en första produktion. Den blir liiite enformig i längden kanske. För mycket effekter tycker jag inte, skön ljudbild ju. Andra låten kändes lite mindre färdig på nåt sätt. Ja men du har ju grym känsla för detta. Liiite bättre än alla horder av trancekids som visar upp sina första låtar här. Jävla talang... 😳 Skoj att du gillade det. Jag har ingen musikalisk utbildning bakom mig. Jag kan inte ens lira riktig gura, men däremot har jag mycket lättare för att spela grejer via klaviatur. Är bara ljuden riktigt bra så att känslan finns i dom så tycker jag det går bra att spela komp, solos och så vidare. Är ljuden dåliga så går det inte alls lika bra. Vad det gäller den första låten så kan jag hålla med om att den är lite enformig. Det är nog basgången som är enformig för jag har inte ändrat den ett dugg, den går likadant hela tiden. Men jag tänkte jag skulle fixa till den lite senare så att det blir lite variation i den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr.P Postat 1 december 2007 Trådstartare Dela Postat 1 december 2007 Sången spelar jag in via ett program som heter I-sound WMA MP3 Recorder i vilken man kan bestämma vad för sorts ljudkällor på datorn man vill spela in. Filen spars sen som MP3. Sen kör jag ett progg som heter MP3 Wav Converter för att göra filen till Wav och klipper sen till skiten i Windows vanliga "Ljudinspelare".Fruktansvärd omväg! Har du helt missat att det finns gratisprogram som Audacity eller Kristal där du kan spela in din sång direkt? Nåja, skaffa senaste exemplar av tidningen och kör i gång Samplitude. Vilket lyft det kommer att bli för dig att köra ett seriöst inspelningsprogram som kan länkas ihop med Reason. Jag ska kila iväg och skaffa den redan ikväll! Jag har testat Audacity lite grann förut, men jag trasslade bort mig helt och hållet i det. Har hört att många rekommenderar det, men jag hade lite problem med det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.