Jump to content
Annons

Trådlös el, eller fins det redan?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons

Det är ju nästa steg för bärbara datorer (dvs oändligt batteri typ). Idag finns trådlöst internet, bluetooth-musar och tangentbord mm. Läste en artikel nånstans om att trådlös el inte är något företagen har prioriterat hittills, kommer dock inte ihåg varför, eller ens var jag såg artikeln... 🙂

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle nog medföra en massa miljöproblem i form av strålning och vad jag vet så är det svårt att skydda sig mot den typen av magnetfält om man inte har en typ en blyoverall eller nåt.. Jag hoppas iaf att man är väldigt försiktig med den här typen av utveckling eftersom strålningsforskningen inte verkar ligga riktigt i fas med det vi utsätts för i verkligheten, och givetvis den mardröm det medför för de som är överkänsliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Företag i Japan har börjat utveckal en mobilladdare som man kan ladda mobilen med trådlöst.

Det är en platta som man ska lägga mobilen på, så överförs energi från den till batteriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo kanske inte var helt genomtänk av mig det där med trådlös el, som ovan nämt så kan det bli lite shocker lite här o var:s

Men det borde jue ändå vara möjligt att skapa någon annan form av källa som kan alstra ström utan att behöva vara bunden till fasta kontakter / stationer.?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det borde jue ändå vara möjligt att skapa någon annan form av källa som kan alstra ström utan att behöva vara bunden till fasta kontakter / stationer.?!

miraklet heter.....

batterier.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så farligt egentligen som ni säger egentligen.

Har ni inte tänkt på sändaren i trådlösa tangentbord? Fjärkontroller? Mobiltelephoner?

Alla dessa är former av signaler genom luften, vilket el genom luften isf också kommer vara. Det är bara att det är mer komplicerat att få ut signaler som faktiskt kan driva en apparat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller synd om alla elallergiker 🥰

Existerar verkligen den sjukdomen någon annanstans än i påstådda elalergikers hjärnor?

Hörde på aktuellt att dom forskat om detta i 30 år och kommit fram till "0"! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så farligt egentligen som ni säger egentligen.

Har ni inte tänkt på sändaren i trådlösa tangentbord? Fjärkontroller? Mobiltelephoner?

Alla dessa är former av signaler genom luften, vilket el genom luften isf också kommer vara. Det är bara att det är mer komplicerat att få ut signaler som faktiskt kan driva en apparat. 😳

Nu är jag ingen ingenjör på något sätt, men signalerna du nämner är väl relativt svaga och med liten energi? Att driva en dator på 400W trådlöst känns för mig lika säkert som att köra microvågsugnen på 400W med dörren öppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller synd om alla elallergiker 🙁

Existerar verkligen den sjukdomen någon annanstans än i påstådda elalergikers hjärnor?

Hörde på aktuellt att dom forskat om detta i 30 år och kommit fram till "0"! 😳

Förr, liksom nu, finns det flera mätbara symtom som man inte kan finna en förklaring till.

Men att alla påstådda elallergiker skulle vara hypokondriker etc har jag svårt att tro.

Det kan säkert vara så att något i vissa människors hjärnor är överkänsligt mot t.ex el.

Som med mycket annat så förfinas hela tiden mätmetoder mm så jag blir inte förvånad om de lyckas förklara denna överkänslighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så farligt egentligen som ni säger egentligen.

Har ni inte tänkt på sändaren i trådlösa tangentbord? Fjärkontroller? Mobiltelephoner?

Alla dessa är former av signaler genom luften, vilket el genom luften isf också kommer vara. Det är bara att det är mer komplicerat att få ut signaler som faktiskt kan driva en apparat. 😛

Nu är jag ingen ingenjör på något sätt, men signalerna du nämner är väl relativt svaga och med liten energi? Att driva en dator på 400W trådlöst känns för mig lika säkert som att köra microvågsugnen på 400W med dörren öppen.

Kan inte heller det där bra, men det är väl snarare kraftfält än exempelvis ljussignaler det handlar om så det är en bra poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...