moax Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 (redigerat) Hej! Kapitulerar nu inför min bristande kunskap så jag får slänga ut frågan här. Funderar på köpa mig en porta 8-16 kanaler och har förstått att det finns vissa mixerbord som passar sig bättre för inspelning och andra för mixning, så jag antar att detsamma gäller digitalportor. Jag vill ha en så bra inspelningsporta som möjligt, men är helt lost på sånt här. Jag kommer mixa grejerna i cubase alt. skicka till mixstudio. Det ska gå snabbt och stabilt att spela in och jag antar att portan måste ha shysst preamp och fantommatning. Mixning på portan är underordnad (egentligen inte alls nödvändig). Några idéer, tips eller reflektioner? Ska jag överhuvudtaget satsa på en porta med dom här kraven eller finns det bättre dedikerade inspelningslösningar som passar sig bättre? Lösningen måste dock vara hyfsat portabel och ge möjligheter till många tagningar (inga komprimerade lösningar på kort eller liknande alltså) och på olika spår samt överföring till/från dator. Jaja, ni fattar. Det viktiga är alltså att råmaterialet blir bra och att inte det tar massa tid från den "skapande processen". En annan fråga: ska köpa en kondensator/studio-mick för sång och jag sitter på en ovanligt mörk röst. Finns det någon mick som passar sig bättre då min erfarenhet är att den blir lite grumlig och dov i vissa dynamiska mickar (exempelvis i shure sm58) Hälsningar David Redigerat 28 september 2004 av moax
Claes Holmerup Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Portan vet jag inget om, så det får andra svara på... Du kanske ska titta på en lite ljusare mic, som t ex Studio Projects C1, som somliga (inklusive undertecknad) tycker har lite för mycket topp. Lyssna gärna på mina inspelningar på testsiten, så kan du kanske lyssna dig fram till någon mic som kan vara lämplig...
denton (oregistrerad) Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Jag använder mig av en Roland porta som heter VS-1824 CD http://www.roland.co.uk/prodcatdetail.asp?ID=vs-1824 Jag tycker att den är helt suverän den har 18 kanaler vid inspelning o 24 vid mix så titta på länken o se vad du tycker
Henrik Andersson Vogel Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Om du vill mixa i datorn är det förstås viktigt att du LÄTT kan överföra ljudfilerna till ditt musikprogram. Min kompis har en Yamaha AW4416, och det visade sig att det var ett betydande arbete att föra över filer. Det finns säkert portor som klarar detta smidigt, men annars skulle jag nog antingen satsa på att skaffa en bärbar dator med något FireWire-interface, eller en rackmonterad hårddisk-"bandare". Jag vet att Alesis och Mackie kom ut med några sådana för ett par år sedan, borde ha sjunkit rejält i pris. Dessa måste då kompletteras med mickpreampar, ett tips är LineAudio OMP, åtta preampar för cirka 5000 kr. HÄlsningar /Henrik
Fredster Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Hej!Kapitulerar nu inför min bristande kunskap så jag får slänga ut frågan här. Funderar på köpa mig en porta 8-16 kanaler och har förstått att det finns vissa mixerbord som passar sig bättre för inspelning och andra för mixning, så jag antar att detsamma gäller digitalportor. Jag vill ha en så bra inspelningsporta som möjligt, men är helt lost på sånt här. Jag kommer mixa grejerna i cubase alt. skicka till mixstudio. Det ska gå snabbt och stabilt att spela in och jag antar att portan måste ha shysst preamp och fantommatning. Mixning på portan är underordnad (egentligen inte alls nödvändig). Några idéer, tips eller reflektioner? Ska jag överhuvudtaget satsa på en porta med dom här kraven eller finns det bättre dedikerade inspelningslösningar som passar sig bättre? Lösningen måste dock vara hyfsat portabel och ge möjligheter till många tagningar (inga komprimerade lösningar på kort eller liknande alltså) och på olika spår samt överföring till/från dator. Jaja, ni fattar. Det viktiga är alltså att råmaterialet blir bra och att inte det tar massa tid från den "skapande processen". En annan fråga: ska köpa en kondensator/studio-mick för sång och jag sitter på en ovanligt mörk röst. Finns det någon mick som passar sig bättre då min erfarenhet är att den blir lite grumlig och dov i vissa dynamiska mickar (exempelvis i shure sm58) Hälsningar David sm58:an har njure karaktäristik och därför om du sjunger när den så får du en sk närbashöjning. Sen att den inte är världens bästa mikrofon till sång spelar ju in lite också. Men om du i framtiden väljer en mikrofon med njure karaktäristik så är ett tips att backa en liten bit (testa att stå tex 20-25 cm från mik) så kommer du o märka att basen inte blir lika dov och grumlig som du beskriver. Bästa är att köpa en stormembrans kondensatormikrofon med ställbar karaktäristik faktiskt. (brukar gå o växla mellan omni,njure och åtta) Lycka till! 🙂
moax Postat 28 september 2004 Trådstartare Postat 28 september 2004 (redigerat) Claes: Tackar för tipset och tack så hemskt mycket för din sida! Vilket arbete! Ska tanka hem zip-filen och lyssna igenom! Denton: Jo, det börjar onekligen klia lite i fingrarna när man ser den där, men kollade runt lite och den ligger nog för tillfället en bit ovanför budgeten, men helt klart värd att kolla på i framtiden. Vad jag förstår så har den ganska avancerade mixnings-funktioner och dom pengarna skulle jag för tillället hellre lägga på bra inspelning-prylar. Vogel: Jo, har funderat på det där med bärbar också, men som sagt det är en kostnadsfråga. Iofs kanske man inte behöver dra till med en värstingburk direkt? Jag kommer nog inte använda mer än 8-10 kanaler, vad kan krävas av en dator att mixa det i 24 bitar utan alltför mycket effekter (ev. lite eq och kompressor). Eftersträvar ju ett så bra grundljud som möjligt så att man ska slippa sitta och ratta så mycket. Ska leta efter "bandarna" lite också. Lät helt klart intressant och som om det erbjuder bra utbyggnadsmöjligheter. Med en porta blir man kanske lite låst, eller? Fredster: Jo, det hjälpte definitiv att placera sig en bit bort (då lät jag dock inte så ovanligt mörk 🙂 , det bästa vore om jag kunde få närheten som fanns tidigare, men med högre tydlighet, jaja ska plöja igenom Claes exempelfiler och det blir nog en stormembransmikrofon ändå). Tackar allihopa! Posta gärna fler tips om ni kommer på något! /David Redigerat 28 september 2004 av moax
Henrik Andersson Vogel Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Vogel: Jo, har funderat på det där med bärbar också, men som sagt det är en kostnadsfråga. Iofs kanske man inte behöver dra till med en värstingburk direkt? Jag kommer nog inte använda mer än 8-10 kanaler, vad kan krävas av en dator att mixa det i 24 bitar utan alltför mycket effekter (ev. lite eq och kompressor). Eftersträvar ju ett så bra grundljud som möjligt så att man ska slippa sitta och ratta så mycket. Ska leta efter "bandarna" lite också. Lät helt klart intressant och som om det erbjuder bra utbyggnadsmöjligheter. Med en porta blir man kanske lite låst, eller? Jag har tills nyligen kört på en Mac G3/300 Mhz, och har aldrig slagit i taket vad gäller antal spår jag kan spela in (har aldrig behövt mer än 32). Däremot saggar den rejält om jag använder mycket effekter, men rimliga mängder funkar. Jag delar helt din attityd att det är bättre att få till ett bra grundljud. Det viktigaste verktyget vid mixen är volymreglarna, och de drar ju ingen extra processorkraft. Vet inte om du blir mer låst av en porta jämfört med en hårddiskbandare. Med en hårddiskbandare kan du förstås välja vilken kringutrustning du vill ha, t.ex vad gäller preampar. Har du sagt vad din budget är? HÄlsningar /Henrik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.