Jump to content
Annons

Guitar Rig

Enforcer

Recommended Posts

Hej allesammans,

Jag har lite funderingar kring detta plugin. Alla pratar så gott om det och att man kan få i princip ett lika bra gitarrljud ut ifrån det som ut ifrån en vanlig förstärkare. Det har tillochmed använts till moderna produktioner utav kommersiella rockalbum. Är det alla som har fel eller misslyckas jag trots mina tappra försök? Jag är egentligen ute efter ett hyffsat cleant distljud med rörkänsla. Har någon några tips? Har det mycket att göra med ingångsgainen?

//O

Redigerat av Enforcer
Dela på andra sajter

Annons

ha lagom involym, kör en plexistärkare med volym 1 på hög och volym 2 på låg. på så sätt får du lite förstegsdist.

därefter plockar du fram wahwah:n i programmet och ställer den på 75%. dvs "framlutad" till 75%.

använd lite fjäderreverb (springreverb..)

ska du ha ett lite fylligare ljud skulle nog jag iaf sätta dit en flanger eller en phaser svagt inmixad.

glöm inte att inte dista för mkt, och trycka upp mellanregistret för tydlighet och snyggare ljud!!!

dubba kanalen och panorera lite åt varsitt håll. för leadljudet kan ddu köra med ett delay och lite mer mellanregister.

Dela på andra sajter

ha lagom involym, kör en plexistärkare med volym 1 på hög och volym 2 på låg. på så sätt får du lite förstegsdist.

därefter plockar du fram wahwah:n i programmet och ställer den på 75%. dvs "framlutad" till 75%.

ska du ha ett lite fylligare ljud skulle nog jag iaf sätta dit en flanger eller en phaser svagt inmixad.

glöm inte att inte dista för mkt, och trycka upp mellanregistret för tydlighet och snyggare ljud!!!

dubba kanalen och panorera lite åt varsitt håll. för leadljudet kan ddu köra med ett delay och lite mer mellanregister.

Tack för ett snabbt svar!

Jag har försökt det mesta när det gäller förstegsdisten och standardinställningar på plexi-toppen. Men wahwah:n? Är det för att få en topp i mellanhöga frekvenserna eller? Jag får ljudet lätt till att bli för "spretigt" och sakna riktig karaktär. Kör alltid med MID-reglaget i bott på vanliga förstärkare. Är ute efter en lite fylligare men fortfarande klar dist

Dela på andra sajter

Jag har försökt det mesta när det gäller förstegsdisten och standardinställningar på plexi-toppen. Men wahwah:n? Är det för att få en topp i mellanhöga frekvenserna eller? Jag får ljudet lätt till att bli för "spretigt" och sakna riktig karaktär. Kör alltid med MID-reglaget i bott på vanliga förstärkare. Är ute efter en lite fylligare men fortfarande klar dist

ja använder wahwah på samma sätt när jag rattar fysiska stärkare med.

wahwah är helt enkelt för att få lite mer sammanhållande ljud och färga det efter min smak.

om man nollar mellanregistret försvinner mkt av tonaliteten i stärkaren.

om du kör me plexi, kör bas på kl 9, mid på kl 2-3, och diskant på 3-4. (tänk klockslag!)

kasta på en stnehård kompressor, och se ifall du får mindre spretigt.

Dela på andra sajter

ja använder wahwah på samma sätt när jag rattar fysiska stärkare med.

wahwah är helt enkelt för att få lite mer sammanhållande ljud och färga det efter min smak.

om man nollar mellanregistret försvinner mkt av tonaliteten i stärkaren.

om du kör me plexi, kör bas på kl 9, mid på kl 2-3, och diskant på 3-4. (tänk klockslag!)

kasta på en stnehård kompressor, och se ifall du får mindre spretigt.

Oh, ska testa det med wahwah!

Jag nollar alltså inte mid-knappen utan jag brukar köra ut max mellanregister. Jag föredrar att riff sticker ut framför att ha ett basigt och tungt gitarrljud som många verkar föredra.

/O

Det verkar som man måste modda ljudet rejält för att få det att likna en vanlig stärkare.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Nej, det går inte att få till ett lika bra ljud som inspelat från en riktig förstärkare. De som sagt det har dåliga öron.

Jag hört mycket med Guitar Rig, jag hör hört klipp med GR från folk som säger "fan vad bra det låter", och nej jag tycker inte det låter bra. Det låter inte verkligt. Det låter Guitar Rig om det.

Det enda Guitar Rig duger till, enligt mig, är isåfall rena ljud och en del sololjud.

GR3 låter en aning bättre än GR2 dock.

Dela på andra sajter

Nej, det går inte att få till ett lika bra ljud som inspelat från en riktig förstärkare. De som sagt det har dåliga öron.

Jag hört mycket med Guitar Rig, jag hör hört klipp med GR från folk som säger "fan vad bra det låter", och nej jag tycker inte det låter bra. Det låter inte verkligt. Det låter Guitar Rig om det.

Det enda Guitar Rig duger till, enligt mig, är isåfall rena ljud och en del sololjud.

det handlar HELT och hållet om vem som rattar.. om det är ngn nisse som sitter hemma i vardagsrummet eller om det är ngn som rattat gitarrljud konstant i flera år.

jag har hört riktigt bra exempel gjorde helt i guitarrig.

vad jag vet har jag inte dåliga öron. och jag r säker på att många på forumet inte heller har det.

Dela på andra sajter

Det är ju lite orättvist att jämföra GR med riktiga förstärkare även om det är oundvikligt. Man gör ju sällan tvärtom. Precis som med riktiga trummor och digitala så konkurrerar de ju egentligen inte utan fyller två olika syften.

Redigerat av Emil
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

det handlar HELT och hållet om vem som rattar.. om det är ngn nisse som sitter hemma i vardagsrummet eller om det är ngn som rattat gitarrljud konstant i flera år.

jag har hört riktigt bra exempel gjorde helt i guitarrig.

vad jag vet har jag inte dåliga öron. och jag r säker på att många på forumet inte heller har det.

Nej, det spelar ingen roll vem som rattar. Det låter ändå digitalt. Du kommer inte bort från det där att det faktiskt inte är en riktig förstärkare, som mickats upp osv. Det är grejen att det inte flyttas någon luft, kan man säga, det låter livlöst om gitarrljudet från GR.

Allt är ju relativt, det finns ju sånt man hört som låter helt okej (skitbra jämfört mot sämre digitala grejer), men det låter fortfarande inte äkta vara. Speciellt om vi snackar om distkomp.

Det går att mixa så att GR-gitarrerna ligger lite blygsamt i mixen, då tänker man inte på det alls.

Det är inte att det låter dåligt, det gör det inte, men det låter inte alls lika bra som "the real shit".

Länka gärna till något du tycker låter jättebra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.