Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har varit medlem på forumet ett tag men bara läst trådar mest..

det är så att jag har en micpreamp (Jomeek VC1QS) och min mixer är en behringer mx-8000(gamla bra modellen)

nu har jag kopplat preampen genom mixern och sedan till ljudkortet men tycker att det inte låter nå vidare.... skullle det funka bättre om jag kopplade preamp out direkt till ljudkortet och sen en extra ugång till mixern för lyssning när inspelning sker?? ...har ganska mycket prylar men måste strukturera nåt bra sätt att koppla in allt på ..

tacksam för ev. hjälp 😉

Annons
Postat
Hej!

Jag har varit medlem på forumet ett tag men bara läst trådar mest..

det är så att jag har en micpreamp (Jomeek VC1QS) och min mixer är en behringer mx-8000(gamla bra modellen)

nu har jag kopplat preampen genom mixern och sedan till ljudkortet men tycker att det inte låter nå vidare.... skullle det funka bättre om jag kopplade preamp out direkt till ljudkortet och sen en extra ugång till mixern för lyssning när inspelning sker?? ...har ganska mycket prylar men måste strukturera nåt bra sätt att koppla in allt på ..

tacksam för ev. hjälp 😛

VC1QCS är ju en riktigt trevlig preamp. Däremot är jag i alla fall personlign inte lika imponerad av Behringers signalvägar.

Ja, jag är helt övertygad om att du blir betydligt mera nöjd med ljudet om du kopplar direkt...

Postat

Javisst!... preampen låter riktigt bra! är väldigt nöjd med den!..

kopplade direkt till ljudkortet och det lät mycket bättre!..

använder mixern för lyssning & inkoppling av resten av utrustning (synthar,racksynthar osv)

Nu när vi ändå pratar mikpreampar tänkte jag fråga om ni har något tips på en bra mikrofon för max 3.000 begagnad. Har nu en studioprojects b1 men tycker den är lite för vass i diskanten!

Mvh Filip 🥰

Postat
Javisst!... preampen låter riktigt bra! är väldigt nöjd med den!..

kopplade direkt till ljudkortet och det lät mycket bättre!..

använder mixern för lyssning & inkoppling av resten av utrustning (synthar,racksynthar osv)

Nu när vi ändå pratar mikpreampar tänkte jag fråga om ni har något tips på en bra mikrofon för max 3.000 begagnad. Har nu en studioprojects b1 men tycker den är lite för vass i diskanten!

Mvh Filip 😉

Själv är jag tveksam till begagnade mikrofoner om man inte vet vad de har varit med om och har en chans att prova dem ordentligt och kolla så membranet är "snusfritt". Så det är nog den viktigaste biten.

Vad gäller mikrofoner i övrigt så är ju det en av de mest ställda frågorna på forumet, så en sökning på forumet torde ge dig en lång rad svar. Både från Claes och mig och många andra...

Oavsett det så gäller väl även vid nyinköp att: Prova, så du vet att mikrofonen är vad du vill ha. Mikrofoner är väldigt individuellt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.