andreatz Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Finns det triggmickar som man kopplar direkt till usb? Utan att behöva en modul eller interface emellan?
Polpotkin Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Du behöver ändå ingen modul mellan... Du kan ta vilken mic du vill.
andreatz Postat 28 november 2007 Trådstartare Postat 28 november 2007 Du behöver ändå ingen modul mellan... Du kan ta vilken mic du vill. Ok, hur går jag tillväga då, har frågat på två musikaffärer och de påstår att jag måste köpa en trummodul för en förmögenhet för att jag ska få det att funka Jag tycker att det borde va världens enklaste grej, en USB mic som talar om för t ex garageband att den ska spela upp ett ljud. Eller?
Polpotkin Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Enklaste, men kanske inte bästa sättet, principen är iaf densamma, är att ta en mic från claes ohlsson för 29:- och tejpa fast på din trumma och spela in den. Sen tankar du ner t.ex. KT drumtrigger som gör om skiten till midi. Det är vanligt som fan att man inte kör med någon modul. När du triggar trummor och använder program som drumagog eller apTrigga så spelar man ofta in triggmicken direkt och låter programmet ta hand om resten. En triggmick däremot är rätt bra isolerad mot slaskljud så det är enklare att avnända en sån, men inte på något sätt nödvändigt. Många triggar direkt från sin sm57 eller vad dom nu avnänder när dom mickar sitt set. Lycka till!
andreatz Postat 28 november 2007 Trådstartare Postat 28 november 2007 Enklaste, men kanske inte bästa sättet, principen är iaf densamma, är att ta en mic från claes ohlsson för 29:- och tejpa fast på din trumma och spela in den. Sen tankar du ner t.ex. KT drumtrigger som gör om skiten till midi. Det är vanligt som fan att man inte kör med någon modul. När du triggar trummor och använder program som drumagog eller apTrigga så spelar man ofta in triggmicken direkt och låter programmet ta hand om resten. En triggmick däremot är rätt bra isolerad mot slaskljud så det är enklare att avnända en sån, men inte på något sätt nödvändigt. Många triggar direkt från sin sm57 eller vad dom nu avnänder när dom mickar sitt set. Lycka till! Aha.. tack så mycket för svaret. Min plan är alltså att sätta ett nätskinn och en trigg på min ena virvel och koppla den till min laptop där jag har nåt enkelt program, och sedan kunna köra så live. Funkar detta med KT drumtrigger och en mic från claes ohlsson menar du? eller har du något annat förslag till detta?
Polpotkin Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Allt du kan spela in ett ljud med fungerar, och eftersom du inte är ute efter att det ljudet ska låta bra så kan man lika gärna ta en skitmick. En triggmick är ju i grund och botten bara en mikrofon som alla andra, och spelar du in en sån så kommer det bara bli en jättejättekort singal som ser ut som ett vertikalt streck. Kt trigger // Drumagog // ApTrigga - ser strecket och tänker "ojsan, här är visst ett trumslag som jag har i uppgift att byta ut". Skillnaden mellan programmen är att KT spottar ur sig en midinot som du kan säga åt garageband // EZ drummer // Battery (eller vad du nu vill använda) att spela upp sitt eget ljud istället. Drumagog och aptrigga spottar ur sig samplingar som du har laddat in i förväg.
andreatz Postat 29 november 2007 Trådstartare Postat 29 november 2007 Allt du kan spela in ett ljud med fungerar, och eftersom du inte är ute efter att det ljudet ska låta bra så kan man lika gärna ta en skitmick. En triggmick är ju i grund och botten bara en mikrofon som alla andra, och spelar du in en sån så kommer det bara bli en jättejättekort singal som ser ut som ett vertikalt streck. Kt trigger // Drumagog // ApTrigga - ser strecket och tänker "ojsan, här är visst ett trumslag som jag har i uppgift att byta ut". Skillnaden mellan programmen är att KT spottar ur sig en midinot som du kan säga åt garageband // EZ drummer // Battery (eller vad du nu vill använda) att spela upp sitt eget ljud istället. Drumagog och aptrigga spottar ur sig samplingar som du har laddat in i förväg. Det är ju helt perfekt. Då slipper jag kpa en massa dyra prylar i onödan. Tack så mycket för hjälpen! och ditt engagemang. /Andreas
Polpotkin Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Hehe, hoppas det går bra då. Det kan säkert vara lite omständigare och meckigare att göra påd et här sättet, och jag har ingen aning om hur mycekt slask som kommer komma med i skräpmicken, du får kanske täta den lite 🙂 men som sagt, principen är densamma, och det kommer kosta dig 29:- att testa 😛
JJRockford Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Fördelen med en triggmodul är ju att du kan spela in många trummor samtidigt; Kopplar du bara in en mick rätt in i datorn kan du ju bara spela in en trumma åt gången. Det går ju för all del att skaffa utrustning för att spela in på kanske 8 kanaler för en ganska billig peng, men inte billigare än de billigaste triggmodulerna. Alesis har ju t ex en för runt 2000 som inte har några egna ljud, utan just bara triggar och gör om signalen till midi.
Jonte88 Postat 11 mars 2012 Postat 11 mars 2012 Jag får inte riktigt till kt drumtrigger eller aptrigga. kt drumtrigger funkar bara till när man spelar in nya trummor eller? Kan man på nått sätt med nån av dom två eller nått annat liksom göra om ett inspelat baskagge spår till att bli ett midi spår så de ligger för sig sen??
Frekvensspektrumanalysator Postat 12 mars 2012 Postat 12 mars 2012 Om du kollar upp DrumTracker så hittar du vad du söker 😉
Jonte88 Postat 13 mars 2012 Postat 13 mars 2012 Fan de va ju kalas de programmet jöh! precis som jag tänkt mig 😉 Tack för tipset!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.