Jump to content
Annons

Hjälp med mic neumann?

Recommended Posts

bigkane (oregistrerad)
Postat

tjena

ska gå från min gamla "studio projects c1" mic till någon nyare mer professionell.

Har använt micken i hemmastudion nu i ett år nu men har tröttnat och vill gå till något mer professionellt.

Jag har kollat lite på nätet och hittat en del mickar som jag hoppas funkar bra men jag vet inte vilken av dom jag ska köpa.

Här är mina exempel men vilken ?

-Neuman TLM 49

-Neumann TLM 103

-SE-Electronics Gemini

-Neumann tlm 49

Har ni andra tips så kom gärna med dom 😠

Min utrustning (ifall till någon hjälp) är:

Focusrite Trakmaster Platinum

EMU-1820 Sound Card (Asus)

Annons
Postat

Mycket hänger ju på vad du skall spela in, i min värld finns det inga universalmickar, bara mickar som funkar mer eller mindre bra... I prisklassen mellan 5 och 20 tusen borde du oxå kolla in :

Brauner Phanthera

Brauner Phantom

Mojave Audio MA 200

Røde K2

En riktig sleeper på röster är

BeyerDynamic M160

/ptr

bigkane (oregistrerad)
Postat

Micken ska användas för att spela in röst.

Fick idén att köpa en Neumann efter ett nöjd resultat i en studio, också hört att deras mickar är inget köp man ångrar.

Ska kolla in mickarna du tipsade om, men vilken av dom jag nämnt är bäst anpassad för att ge en hemmastudio ett professionellt sound?

Postat (redigerat)
Micken ska användas för att spela in röst.

Fick idén att köpa en Neumann efter ett nöjd resultat i en studio, också hört att deras mickar är inget köp man ångrar.

Ska kolla in mickarna du tipsade om, men vilken av dom jag nämnt är bäst anpassad för att ge en hemmastudio ett professionellt sound?

Det funkar inte så. Mikrofontillverkarna gör inte olika modeller för "hemmastudios" och "proffsstudios". De gör mikrofoner som låter olika och ger olika karaktär på det som spelas in. Beroende på vad man gillar för ljud, vad man har för inspelningsrum, preamp o.s.v. tycker man också olika bra om olika mikrofoner.

De tips du kan få här baseras då på hur folk använder mikrofonerna i sina egna rum och med sina egna instrument/röster. Om du vill vara säker på att få en "bra" mikrofon som passar dig och dina behov måste du alltså prova den själv.

Om du provade en mikrofon i en studio och gillade resultatet, varför inte köpa den modellen då? Var den för dyr? Isåfall kanske du kan ta dig till en musikaffär och be att få prova lite olika mickar.

EDIT: Om du inte är nöjd med dina inspelningar är det inte säkert att det är din mikrofon som är boven i dramat. Rummets akustik spelar väldigt stor roll för hur slutresultatet blir. Kanske du ska lägga upp en inspelning här och låta folk lyssna innan du slänger ut massa pengar på en mikrofon...? Det kan ju vara så att du kan få till det ljud du vill ha med din nuvarande mik, bara du akustikbehandlar ditt inspelningsrum på ett bättre sätt...

Redigerat av jarlo
bigkane (oregistrerad)
Postat

Det funkar inte så. Mikrofontillverkarna gör inte olika modeller för "hemmastudios" och "proffsstudios". De gör mikrofoner som låter olika och ger olika karaktär på det som spelas in. Beroende på vad man gillar för ljud, vad man har för inspelningsrum, preamp o.s.v. tycker man också olika bra om olika mikrofoner.

De tips du kan få här baseras då på hur folk använder mikrofonerna i sina egna rum och med sina egna instrument/röster. Om du vill vara säker på att få en "bra" mikrofon som passar dig och dina behov måste du alltså prova den själv.

Om du provade en mikrofon i en studio och gillade resultatet, varför inte köpa den modellen då? Var den för dyr? Isåfall kanske du kan ta dig till en musikaffär och be att få prova lite olika mickar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att tillverkarna inte anpassar sig efter hemmastudios eller proffsstudios men det finns mickar som funkar bättre i hemmastudiomiljö o andra som funkar bättre i proffsstudiomiljö.

Eftersom nu jag spelar in i ett stort rum med "studio projects reflection filter" som isolering, så kan jag inte köpa en mick är bäst anpassad för ett bra isolerat mickbås.

Har inte köpt micken än det är mycket pengar det handlar om så jag vill vara säker på mitt köp.

Det jag vet är att jag vill ha en bra mick i prisklassen 6- till 13000

Postat
men det finns mickar som funkar bättre i hemmastudiomiljö o andra som funkar bättre i proffsstudiomiljö.

Och vilka mickar skulle det vara isåfall ?

Är nöjd med min TLM 103 , dock kan den ibland vara lite för skarp på vissa röster.

Postat (redigerat)

Lite tråkigt svar kanske men: Röde nt2:a helt klart om du inte vill slänga ut en förmögenhet. Enligt mig (och många andra) är detta den bästa micen under 10000 kr. Varmt ljud, och jämn upptagning i alla frekvenser. Fungerar utmärkt på sång och akustiska instrument.

Du skriver att du vill ha en mic i prisklassen 6-13000 kr. Varför hänger du upp dig på priset, det är väl endå kvalitén som avgör? Röden kostar tex bara 3500 kr, men kickar som sagt allt under 10000 kr. TLM 103 kan jag inte uttala mig om, men en sak vet jag, och det är att den är mycket dyrare 🙂

Redigerat av Yllet
bigkane (oregistrerad)
Postat
Lite tråkigt svar kanske men: Röde nt2:a helt klart om du inte vill slänga ut en förmögenhet. Enligt mig (och många andra) är detta den bästa micen under 10000 kr. Varmt ljud, och jämn upptagning i alla frekvenser. Fungerar utmärkt på sång och akustiska instrument.

Du skriver att du vill ha en mic i prisklassen 6-13000 kr. Varför hänger du upp dig på priset, det är väl endå kvalitén som avgör? Röden kostar tex bara 3500 kr, men kickar som sagt allt under 10000 kr. TLM 103 kan jag inte uttala mig om, men en sak vet jag, och det är att den är mycket dyrare 🙂

Ja det är en självklarhet att det är micken och kvalitén som betyder mest, men det blir så att man tror att ju dyrare bättre, är oftast så också.

Ska kolla upp den..

Är tacksam för förslagen som kommer, kom gärna med fler 😮

Elof (oregistrerad)
Postat
tjena

ska gå från min gamla "studio projects c1" mic till någon nyare mer professionell.

Har använt micken i hemmastudion nu i ett år nu men har tröttnat och vill gå till något mer professionellt.

Jag har kollat lite på nätet och hittat en del mickar som jag hoppas funkar bra men jag vet inte vilken av dom jag ska köpa.

-Neuman TLM 49

-Neumann TLM 103

-SE-Electronics Gemini

-Neumann tlm 49

Har ni andra tips så kom gärna med dom 🙂

Varför har du skrivit tlm 49 två gånger?

Här är mina högst personliga åsikter:

TLM103 låter tråkigt och kallt, den är inte värd pengarna och har inget "neumann sound".

TLM49 låter ungefär som den ser ut. Den rund och fet i nedre mellan och med en topp som liknar u87, dvs en mjuk diskant där det ändå finns användbar information (till skillnad från 103) som man kan lyfta fram, dock kan den stora kroppen vara lite för mycket i många sammanhang. SE gemini: aldrig prövat. Är du säker på att neumann-soundet är det du vill ha? Det är som dag och natt mot studio-projects knivskarpa diskant.

Postat

Jag är nog inne på Jarlos (med fler) linje att dom flesta hemmastudios skulle tjäna mycket på att man bygde ett väldämpat sångbås.. Det borde vara högre prioritet än att skaffa ny mick..

/ptr

Postat

Man bör heller inte bara snöa in på kondensatormikrofon. Shure SM7 är en stormembranig dynamisk mikrofon som låter väldigt bra till mycket. Speciellt sång och tal men även pukor, gitarrförstärkare, basförstärkare och en del percussion. Har använts av bland andra James Hetfield, Chris Cornell, Anthony Kiedis, Michael Jackson och av massor av radiostationer. Den har dessutom fördelen att den inte tar upp rummet i samma utsträckning som en kondensatormikrofon vilket gör att den passar väldigt bra i en hemstudio. Nackdelarna är att den har en ganska kraftig proximitets-effekt (är man bara medveten om det är det egentligen inget problem) och att den kräver mycket gain från preampen.

bigkane (oregistrerad)
Postat
tjena

-Neuman TLM 49

-Neumann TLM 103

-SE-Electronics Gemini

-Neumann tlm 49

Har ni andra tips så kom gärna med dom 🙂

Varför har du skrivit tlm 49 två gånger?

Här är mina högst personliga åsikter:

TLM103 låter tråkigt och kallt, den är inte värd pengarna och har inget "neumann sound".

TLM49 låter ungefär som den ser ut. Den rund och fet i nedre mellan och med en topp som liknar u87, dvs en mjuk diskant där det ändå finns användbar information (till skillnad från 103) som man kan lyfta fram, dock kan den stora kroppen vara lite för mycket i många sammanhang. SE gemini: aldrig prövat. Är du säker på att neumann-soundet är det du vill ha? Det är som dag och natt mot studio-projects knivskarpa diskant.

Blev lite krångel när jag skrev listan på mickarna därför står "tlm 49" två gånger.

Är faktiskt inte säker på om det är just det där "Neumann-soundet" jag är ute efter men något i den stilen iaf.

Jag spelar mest in rappare, rap musik ska väl låta skarpt men kommer ändå ha kvar min C1 här ifall jag skulle behöva gå tillbaka till det skarpa ljudet.

bigkane (oregistrerad)
Postat
Jag är nog inne på Jarlos (med fler) linje att dom flesta hemmastudios skulle tjäna mycket på att man bygde ett väldämpat sångbås.. Det borde vara högre prioritet än att skaffa ny mick..

/ptr

Än så länge är jag nöjd med min isolering.

Som sagt spelar in med "SE Electronics reflection filter" samtidigt som den är omringad av två stående sängar.

Har funderat på att byta ut sängarna till akustikskärmar fast problemet är att dom är så svåra att hitta.

Postat

Om det är röst (och samma person hela tiden) så finns det bara ett sätt att ta reda på vilken mic man ska köpa: prova vilken som passar personen bäst. Om det är olika personer som ska spelas in är det bäst att köpa en ”neutral” mic och framför allt undvika mickar som har en tendens till att låta vasst och essigt (t ex TLM103 som någon skrev).

Helst borde man ha en uppsättning olika mickar för att kunna hitta rätt mic till olika personer.

Det första jag skulle prova är Röde NT2-A som är helt galet prisvärd och funkar på det mesta. Nästa prisklass med bra pris/prestanda tycker jag personligen är Brauner Phantom AE som har en väldigt klar och öppen karaktär.

Jag instämmer även med Jarlo; akustiken är EXTREMT viktig och jag ser allt för ofta det klassiska misstaget med folk som har fyllt rummet med skumgummi och effektivt dödat all diskant och ”klang” men fortfarande har stora problem med resonanser i det lägre registret.

bigkane (oregistrerad)
Postat
Man bör heller inte bara snöa in på kondensatormikrofon. Shure SM7 är en stormembranig dynamisk mikrofon som låter väldigt bra till mycket. Speciellt sång och tal men även pukor, gitarrförstärkare, basförstärkare och en del percussion. Har använts av bland andra James Hetfield, Chris Cornell, Anthony Kiedis, Michael Jackson och av massor av radiostationer. Den har dessutom fördelen att den inte tar upp rummet i samma utsträckning som en kondensatormikrofon vilket gör att den passar väldigt bra i en hemstudio. Nackdelarna är att den har en ganska kraftig proximitets-effekt (är man bara medveten om det är det egentligen inget problem) och att den kräver mycket gain från preampen.

Tack för svaret Emil ska kolla upp ditt tips också..

Postat

SM7 är framförallt bra till lite aggresivare sång och mansröster. Tror därför att den skulle kunna fungera utmärkt till rap. Men som sagt, mycket beror på rösten så det går inte att säga vilken mikrofon som är bäst för dig.

bigkane (oregistrerad)
Postat

SM7 är framförallt bra till lite aggresivare sång och mansröster. Tror därför att den skulle kunna fungera utmärkt till rap. Men som sagt, mycket beror på rösten så det går inte att säga vilken mikrofon som är bäst för dig.

Låter bra 🙂

Har inget exempel på min musik på den här datorn, lite svårt att beskriva hur musiken jag spelar in låter. Men det jag kan säga är att jag spelar in vokaler med hög ljudnivå.

bigkane (oregistrerad)
Postat
Om det är röst (och samma person hela tiden) så finns det bara ett sätt att ta reda på vilken mic man ska köpa: prova vilken som passar personen bäst. Om det är olika personer som ska spelas in är det bäst att köpa en ”neutral” mic och framför allt undvika mickar som har en tendens till att låta vasst och essigt (t ex TLM103 som någon skrev).

Helst borde man ha en uppsättning olika mickar för att kunna hitta rätt mic till olika personer.

Det första jag skulle prova är Röde NT2-A som är helt galet prisvärd och funkar på det mesta. Nästa prisklass med bra pris/prestanda tycker jag personligen är Brauner Phantom AE som har en väldigt klar och öppen karaktär.

Jag instämmer även med Jarlo; akustiken är EXTREMT viktig och jag ser allt för ofta det klassiska misstaget med folk som har fyllt rummet med skumgummi och effektivt dödat all diskant och ”klang” men fortfarande har stora problem med resonanser i det lägre registret.

Tack för svaret Gilbert. Ska använda min gamla mic C1:an till att spela in andra artister som du sa en neutral mick. Men den nya micken har jag tänkt mig mest för mig.

Ska kolla upp Braunern också.

Postat

hmm....har både tlm103 och tlm49....samt använt Brauner Phantom en hel del i vår studio....och, öööhhh....älskar tlm49'an....tycker inte om tlm103 alls! Det tidigare inlägget om vass diskant på tlm103(aldeles för mkt) och mkt kropp/botten i tlm49 stämmer....

min rekomendation blir ABSOLUT Brauner Phantom.....otroligt ren och klar mikrofon (man uppfattar den som väldigt väldigft ofärgande). Spelade in både sång och rap med den, och det funkar klockrent. Vill du ha en mik som färgar mera så funkar absolut tlm49 både till sång och rap, och mkt annat.

Men, att komma ihåg....det sker inga underverk med att bara byta ut mikrofonen....sitter du med en crappig preamp så har du fortfarande en tunn flaskhals....åsså allt tjat om akustiken osv....

så om du kan lägga 15laxar totalt, så försöka hitta, kanske en brauner begagnad för hälften (7500:-), och lägg resten på en preamp....om du nu inte redan har en bra sådan....

bigkane (oregistrerad)
Postat
hmm....har både tlm103 och tlm49....samt använt Brauner Phantom en hel del i vår studio....och, öööhhh....älskar tlm49'an....tycker inte om tlm103 alls! Det tidigare inlägget om vass diskant på tlm103(aldeles för mkt) och mkt kropp/botten i tlm49 stämmer....

min rekomendation blir ABSOLUT Brauner Phantom.....otroligt ren och klar mikrofon (man uppfattar den som väldigt väldigft ofärgande). Spelade in både sång och rap med den, och det funkar klockrent. Vill du ha en mik som färgar mera så funkar absolut tlm49 både till sång och rap, och mkt annat.

Men, att komma ihåg....det sker inga underverk med att bara byta ut mikrofonen....sitter du med en crappig preamp så har du fortfarande en tunn flaskhals....åsså allt tjat om akustiken osv....

så om du kan lägga 15laxar totalt, så försöka hitta, kanske en brauner begagnad för hälften (7500:-), och lägg resten på en preamp....om du nu inte redan har en bra sådan....

Spelade in med TLM 49 för ett tag sen tyckte det lät bra men har inte testat Phantomen.

Har redan en pre-amp som fungerar bra enligt mig "Focusrite Platinum Trakmaster".

Vad menar du med att tlm49 färgar mera ? Tack för svaret

bigkane (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Spelade in med TLM 49 för ett tag sen tyckte det lät bra men har inte testat Phantomen.

Har redan en pre-amp som fungerar bra enligt mig "Focusrite Platinum Trakmaster".

Vill också tillägga att när jag spelade in med TLM 49an lät det bra på den lägre ljudnivån.

Medans på den högre ljudnivån tycker jag det lät sämre på något sätt.

Redigerat av bigkane
bigkane (oregistrerad)
Postat

För alla som tittar in svara gärna 🙂

Behöver fler råd...

Postat

jo, Braunern uppfattar jag som väldigt transparent, dvs, det känns inte som att den färgar ljudet över huvud taget....(så som man låter när man pratar i örat, låter även inspelningarna när man lyssnar på dem)

medans tlm49'an har ett sound....dvs, den färgar ljudet lite....känns lite mer gammalt på något sätt....

om du är helt nöjd med din focusrite-preamp så finns ingen anledning att bestämma sig för att byta, men jag rekomenderar ändå att testa andra....man brukar kunna "låna/köpa på öppet köp" för att kunna ta hem och testa i lugn och rö....det kan innebära jättelyft....det kan också innebära minimala skillnader....men då har du ju i alla fall testat! 🙂

bigkane (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jo, Braunern uppfattar jag som väldigt transparent, dvs, det känns inte som att den färgar ljudet över huvud taget....(så som man låter när man pratar i örat, låter även inspelningarna när man lyssnar på dem)

medans tlm49'an har ett sound....dvs, den färgar ljudet lite....känns lite mer gammalt på något sätt....

om du är helt nöjd med din focusrite-preamp så finns ingen anledning att bestämma sig för att byta, men jag rekomenderar ändå att testa andra....man brukar kunna "låna/köpa på öppet köp" för att kunna ta hem och testa i lugn och rö....det kan innebära jättelyft....det kan också innebära minimala skillnader....men då har du ju i alla fall testat! 🙂

Ok förstår nu vad du menar med färga ljudet.

Kanske ska byta pre-amp också då i så fall, är intresserad av vad du skulle rekommendera för någon pre-amp till Braunern (ändå om detta är ett mick forum) 🙂

Redigerat av bigkane
Postat (redigerat)

jag är nog inte rätt person att rekomendera preamps....har ingen jättekoll på det....summit audio gör bra grejor i rätt prisklass....kör själv delvis med vintage design CA73, men "M73Dmk2" skulle kanske kunna vara något....med andra ord, vintage design är bra.

alt. en bra peramp med digital utgång, för att på så sätt få med en bra AD-omvandlare i kedjan....

finns säkert folk som kan ge fler och bättre råd....men som sagt, jag säger inte att du MÅSTE byta preamp, men att testa andra är bra....

säger som nån annan sagt förrut: "it's allways good to put things in perspective"

😉

Redigerat av Mr Keys
Postat

Se Electronics Z5600 är en riktigt skön mick annars. Inte helt ofärgad men inte för färgad och abslout inte på något fult sätt. Inte mulligaste bottnen och inte skarpaste diskanten, utan neutralt och snyggt.

Postat

En mic jag inte provat är Pearls stormembranare men ska enligt vissa vara något alldeles extra. Någon som provat?

När det gäller mickförstärkare så tycker jag att LineAudios 2MP är grymt prisvärd om man vill ha något neutralt. Om man vill ha färg så verkar Vintage Design M73D och Summit 2BA-221 vara populära val.

Postat

Vad i h-e? En mictråd som jag har missat...? 🙂😮

Jag rekommenderar att du tittar in på min testsite och laddar hem smakprov på ett gäng olika micar, så att du kan jämföra själv.

sE Gemini och Z5600a är helsköna micar. Gemini är TUNG - så du bör ha ett riktigt stabilt stativ om du väljer den... 😛

När det gäller preampar, så finns det massor, men jag kan nämna ett par:

Om du har möjlighet till det, så testa gärna en Aphex 207D. Det är en riktig guldklimp till budgetpris.

Summit 2BA-221 ger en skön färgning. Jag har hört anmärkningar om att den är lite brusig, men det är inget jag upplevde som något problem när jag testade den.

När det gäller mer transparenta modeller, så har den svenska Line Audio Design 2MP redan nämnts - och så finns exempelvis också True Systems P-Solo, som är transparent och ger en otroligt fin transientrespons, men ligger i en lite högre prisklass...

Postat

Lite fler tips efterfrågades...

Jag har en Röde NT2000 som jag använt till främst sång men även akustiskt gitarr. Jag är inte helt säker men NT2000 kan vara samma mik som NT2 fasty med ställbar karaktäristik och high pass filter.

Sen har Shures SM57 fungerat bra i somliga fall. Den har också använts av en rad olika artister genom åren.

Postat
Jag rekommenderar att du tittar in på min testsite och laddar hem smakprov på ett gäng olika micar, så att du kan jämföra själv.

sE Gemini och Z5600a är helsköna micar. Gemini är TUNG - så du bör ha ett riktigt stabilt stativ om du väljer den... 😄

Kan intyga att även Z5600a är riiktigt tung, och även shockmountet som är riktigt rejält. Har problem med alla mina micstativ =P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.