Warheart (oregistrerad) Postat 27 november 2007 Postat 27 november 2007 Hej, ja rubriken säger väll det mesta, ljudet blir brusigt när jag ska spela in ifrån mitt ljudkort in i Cubase. Nån som vet vad det kan bero på?
Sonefors Postat 27 november 2007 Postat 27 november 2007 En orsak kan ju vara ditt ljudkort. Vad använder du för ljudkort? Ju högre SNR (signal to noise ratio) ditt ljukort har, desto lägre brus får du. En annan orsak kan ju vara dina kablar. Dåliga kablar från mic/instrument kan också generera brus. Och om din mic eller ditt instrument har en väldigt låg signal som gör att du måste "bosta" signalen genom att använda en preamp eller att du helt enkelt bara höjer volymen kan också generera väldigt mycket brus. Men det är från fall till fall beroende på vilken utrustning man använder. Så beskriv ditt problem lite närmre och använd uteslutningsmedtoden när du undersöker vad som kan vara felet. Mvh Fredrik Sonefors
Warheart (oregistrerad) Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 En orsak kan ju vara ditt ljudkort. Vad använder du för ljudkort? Ju högre SNR (signal to noise ratio) ditt ljukort har, desto lägre brus får du. En annan orsak kan ju vara dina kablar. Dåliga kablar från mic/instrument kan också generera brus. Och om din mic eller ditt instrument har en väldigt låg signal som gör att du måste "bosta" signalen genom att använda en preamp eller att du helt enkelt bara höjer volymen kan också generera väldigt mycket brus. Men det är från fall till fall beroende på vilken utrustning man använder. Så beskriv ditt problem lite närmre och använd uteslutningsmedtoden när du undersöker vad som kan vara felet. Mvh Fredrik Sonefors Jag använder CME Matrix -K Okej, men själva grejen är att det funkar utmärkt i Guitar Rig 3 och Audacity så jag tänkte att det borde vara någon inställning i Cubase kanske som är felinställd som gör att det blir brusigt?
Warheart (oregistrerad) Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 En orsak kan ju vara ditt ljudkort. Vad använder du för ljudkort? Ju högre SNR (signal to noise ratio) ditt ljukort har, desto lägre brus får du. En annan orsak kan ju vara dina kablar. Dåliga kablar från mic/instrument kan också generera brus. Och om din mic eller ditt instrument har en väldigt låg signal som gör att du måste "bosta" signalen genom att använda en preamp eller att du helt enkelt bara höjer volymen kan också generera väldigt mycket brus. Men det är från fall till fall beroende på vilken utrustning man använder. Så beskriv ditt problem lite närmre och använd uteslutningsmedtoden när du undersöker vad som kan vara felet. Mvh Fredrik Sonefors Jag använder CME Matrix -K Okej, men själva grejen är att det funkar utmärkt i Guitar Rig 3 och Audacity så jag tänkte att det borde vara någon inställning i Cubase kanske som är felinställd som gör att det blir brusigt? Det låter lite som en knastrig LP-skiva i bakgrunden. Tack på förhand!
basshole Postat 28 november 2007 Postat 28 november 2007 Kolla så att du inte har "broadcast wave sound" angivet.. En kollega hade sama problem med brus i cubase och det var anledningen. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg var man ställer in det. Cubase har ju typ 680 olika menyer för inställningar.
linusiuppsala Postat 22 december 2007 Postat 22 december 2007 Hej, ja rubriken säger väll det mesta, ljudet blir brusigt när jag ska spela in ifrån mitt ljudkort in i Cubase. Nån som vet vad det kan bero på? Om det är en köpt version av Cubase så kan du ringa till Cubase support. Dom är väldigt trevliga där faktiskt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.