Rallypack Postat 27 september 2004 Postat 27 september 2004 (redigerat) Har precis installert ett nytt SB Audigy 2 ZS. Men nu får jag skiten att pitcha upp var enda jävla mix jag öppnar! så när man försöker lägga något VST inst på inspelningen låter det helt ostämt!!! dessutom går ju låtarna fortare än vad de normalt ska göra... Får meddelandet: "Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclockbeing set to external sync" Varje gång jag startar Cubase SX 2:an vad göra ??? 😉 //Rille Redigerat 27 september 2004 av Rallypack
Egghuvud Postat 27 september 2004 Postat 27 september 2004 Det är lite olika för olika ljudkort men du kan ju pröva att gå till Devices - Device setup - VST multitrack och tryck sedan på control panel. Där bör drivrutinerna för ditt kort komma upp. Ställ in kortet på internal master clock. Annars får du kolla drivrutiner till sb-kortet. Någonstans bör du ha en möjlighet att påverka samplingsfrekvensen och midiklockan. 😉
bonzo Postat 27 september 2004 Postat 27 september 2004 Gå in i Project -> Project Setup och ändra Sample Rate till vad drivrutinen är inställd på. Är inte Audigy låst på 48.000 kHz..? Ändra till det så funkar det nog.
Rallypack Postat 27 september 2004 Trådstartare Postat 27 september 2004 Oh, tusen tack för hjälpen! Nu funkar det smutt 😉 Hade spelat in i 44100 och som ni påpekade så var det per default 48 000 med sound blaster kortet. Men nu kör jag allt i 44 100. Fast igentligen borde man kanske köra i 48 000!? Bara köra mixdownen till 44 100, eller hur? /Rille
bonzo Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Min erfarenhet är att det bara ställer till besvär med 48.000. Något bättre ljud att tala om har i alla fall inte jag märkt. Däremot diverse trassel när man importerar ljud (oftast i 44 100 då) och en del VSTi:s/samplingsbibliotek som inte gillar 48.000.
Jonte Postat 28 september 2004 Postat 28 september 2004 Jag har i och för sig inte testat så jättemycket, men min erfarenhet av mitt Soundblaster Audigy 2 Platinum (äldre variant än ditt), är att 48 kHz är att föredra. Jag fick lite problem ibland när jag körde 44,1 kHz att allt inte synkade riktigt. Men på 48 kHz har jag aldrig haft några problem. Och med synkade riktigt, så menar jag inte det problemet du hade. Jag fick problem med midi som "svängde" lite. En del noter slog till lite försent, nästan som om datorn inte orkade med. Detta på en P4 2GHz och typ 2 audio spår och 1 midi spår. Sedan dess har jag alltid kört 48 kHz, och har aldrig stött på problem. Som mest har jag nog haft 14 audiospår ihop med 2 midi (använder sällan midi, och oftast bara till trummor då jag saknar möjlighet att spela in det bra ännu sålänge). Kanske är som Bonzo sa att ljudkortet är låst till 48 kHz, och det blir en massa realtidskonvertering om man kör 44.1 kHz? Vet inte, men det skulle förklara varför jag upplevde det som om datorn inte orkade med i 44.1 kHz.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.