hydra Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Hej. Jag undrar hur ni bär er åt för att spela in ljud utomhus till tex film eller effekter. Jag har försökt få min studio så bärbar som möjligt för bland annat detta ändamål. Men med extern hårddisk och firewireljudkort + eventuell mic rakt in i ljudkortet (utan preams etc) så dör batteriet lätt efter 30-40 minuter. Det är inte riktigt optimalt om man nu beger sig ut i vildmarken för att spela in lite. även med ett extra batteri blir det lite löjligt. Utrustningen är ju inte heller riktigt gjord för utomhusbruk. Jag tänker på regn i skogen, vinden som blåser på en äng etc. Långt från el eller skydd av civilisationen 🙂 Några tips?
musik (oregistrerad) Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Jag ska spela in pippifåglar utomhus inom kort. Använder videokamera med separat mik.
Anders F Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Kan du inte hitta något slags skyddsstuga, eller nån sommarstuga som ligger i skogen. då kan du ju ha alla prylar inomhus och ta upp ljudet genom ett fönster. eller så kan du ställa ut micken när vädret är bra. Alternativ om det är ett särskilt ställe du vill ha där du tycker vinden låter extra bra 🙂, så kanske ett tält vore nått, eller husvagn så du kan få ström från den. //Anders
sounden Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 (redigerat) Du kan få köpa min minidisk med tillhörande stereo-mikrofon. Sen är det ju bara att lajna tillbaka. //S Redigerat 26 november 2007 av sounden
Onlyone Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 Jag ska spela in pippifåglar utomhus inom kort. Använder videokamera med separat mik. Själv använder jag av budgetskäl Zomm h4, vilket funkar bra, med tanke på priset. En bra "proffs" lösning är Sound Devices 744t. Detta är en fältinspelningsenhet som jag tror mer eller mindre hela sveriges ljudteknikerkår som arbetar på fältet använder, den dyker då upp överallt. Har sett den skymta en del på discovery dessutom. Sen kan ett rejält vind/puff skydd vara att rekomendera om man spelar in utomhus.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.