Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har två låtar som ett förlag fått upp ögonen för. Förläggaren känner i sin tur en producent som också diggar låtarna, och har beslutat att producera dessa. Vad gäller förlaget har jag inga frågor, där ska ett avtal upprättas. Men, vad gäller för producenten?

Hittills har följande hänt:

• Jag och producenten har suttit och pratat lite om låtarna, de flesta kreativa idéerna fanns dock med i förproduktionen (som jag själv gjort) eller kom från mig under processens gång.
  • Producenten har bekostat en studioinspelning med extern trummis och ska även betala andra musiker.
  • Vi har inte skrivit något kontrakt alls.

Vad exakt kommer detta betyda? Såvitt jag förstår det äger han rättigheten till viss del (producentandel) av intäkterna för DE HÄR produktionerna. Dvs, jag kan vägra att lansera dem senare, eller hur? I så fall skulle han inte få någonting?

Och hur kommer man överens med producenten om hur stor andel denne ska ha av kakan, när jag gjort en förproduktion som sätter prägeln på låten?

Någon som kan mer om detta?

Det sista jag vill är nämligen att den här producenten skall få unika rättigheter till låtarna på något sätt.

Tacksam för svar!

Annons
Postat
Jag har två låtar som ett förlag fått upp ögonen för. Förläggaren känner i sin tur en producent som också diggar låtarna, och har beslutat att producera dessa. Vad gäller förlaget har jag inga frågor, där ska ett avtal upprättas. Men, vad gäller för producenten?

• Jag och producenten har suttit och pratat lite om låtarna, de flesta kreativa idéerna fanns dock med i förproduktionen (som jag själv gjort) eller kom från mig under processens gång.
  • Producenten har bekostat en studioinspelning med extern trummis och ska även betala andra musiker.

Vad exakt kommer detta betyda? Såvitt jag förstår det äger han rättigheten till viss del (producentandel) av intäkterna för DE HÄR produktionerna. Dvs, jag kan vägra att lansera dem senare, eller hur? I så fall skulle han inte få någonting?

Och hur kommer man överens med producenten om hur stor andel denne ska ha av kakan, när jag gjort en förproduktion som sätter prägeln på låten?

Det sista jag vill är nämligen att den här producenten skall få unika rättigheter till låtarna på något sätt.

Tacksam för svar!

Jag är inte säker, men jag tror att det fungerar så här:

Hur stor andel av producentpengarna ni ska få var är nåt som ni får komma överens om tillsammans. Du kan ju t.ex. kräva 70/30, men det kanske kan vara värt att köra på 50/50. Det kanske inte är några enorma summor det kommer handla om, och då är det nog viktigare att han tycker att du är en schysst kille (och vill fortsätta jobba med dig i framtiden), än att pengarna fördelas exakt i proportion till arbetsinsats.

Postat

Tacksam för svar!

Jag är inte säker, men jag tror att det fungerar så här:

Hur stor andel av producentpengarna ni ska få var är nåt som ni får komma överens om tillsammans. Du kan ju t.ex. kräva 70/30, men det kanske kan vara värt att köra på 50/50. Det kanske inte är några enorma summor det kommer handla om, och då är det nog viktigare att han tycker att du är en schysst kille (och vill fortsätta jobba med dig i framtiden), än att pengarna fördelas exakt i proportion till arbetsinsats.

Tack för svar! Alltså, det är så pass att det inte finns en challe att han förtjänar 30% av intäkterna. Menar du alltså att han tar 30%, förlaget tar 30%, och jag 30%, efter att skivbolaget fått sitt?

Jag förstår vad du menar, med att hålla sig på god fot med branschen, men om det här blir bra så väntar jag hellre än ger bort så mycket till en producent vars insats kanske inte motsvarar en vanlig musikproducents. OK för att han ansvarar för hur det låter, men hur det låter är ju till stor del tack vare min förproduktion. Jag är alltså helt klart medproducent. Klurigt. Och jag förstår att vi måste skriva nån form av avtal, men jag undrar vilka rättigheter han har liksom, redan nu?

Kan jag teoretiskt sett säga "nej" och att det här inte duger? vad händer då? tilläggas skall också att jag inte skrivit något avtal med förlaget än.

Postat

"Producentpengar"? Vad är det?

Pratar vi royalty eller publishing förresten?

Det måste ju göras upp innan arbetet sätter igång, vem som ska betala för vad.

Om förlaget tar dig till en studio gissar jag att producenten är knuten till dem och att de står för notan.

Fråga förlaget vad som gäller!

Kom ihåg att rättigheterna till dina verk är dina såvida inget annat avtalats, inspelningarna däremot är en annan femma.

Del av publishing ska du aldrig skriva bort till en producent, även om det är möjligt att man kommer be dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.