Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ett kanske kontroversiellt förslag, men det är faktiskt seriöst tänkt!

Under en bestämd tid så kommer en person som blivit utsedd av redaktionen att dela in ALLA! låtar som postas i två olika kategorier.

1. Färdig demo

2. Når inte ända fram

Personen väljs slumvis ut i en intresselista

Personen är anonym, tills perioden är avklarad

Någon som nappat på iden? Fortsätt gärna att spåna vidare....

😱

Annons
Postat

Under en bestämd tid så kommer en person som blivit utsedd av redaktionen att dela in ALLA! låtar som postas i två olika kategorier.

1. Färdig demo

2. Når inte ända fram

🙂

Färdig för försäljning då?

Ärligt, jag tror jag förstår ditt tänk, frågan är bara hur man skall vara säker på att personen som skall bedöma gör rätt bedömning. Däremot så skulle jag vilja att om man laddar upp en låt och bockar i färdig låt så skall texten på låten (den man ser) vara i annan färg än om det är låtskiss eller liknande, men det är en annan sak. . Sedan om vi ska vidare till din tanke att en person skall bedöma om låten är färdig demo eller inte finner jag svårt att se vilken person som skulle klara det bara rakt upp och ner och kunna stå för hela forumet. Då måste det göras riktlinjer som den personen skall följa. Skall det även vara krav på mastering? Personligen så anser jag att en låt är klar när den mastrats på ett professionellt sätt (inte demo, men om man skall hårdra färdig låt), men det är ju bara min åsikt. Om vi funderar på lite riktlinjer då för den som skall bedöma? Ett förslag på riktlinje från mig.....fyll gärna på.

1. Är arr och produktion färdigt? (inga fler pålägg eller liknande)

2?

3?

4?

Som sagt...jag bara babblar, om vi vill ha detta så är tydliga riktlinjer viktiga för den som skall bedöma.

Om jag personligen vill ha det vet jag inte än, utan måste låta själva idén och tanken få smälta in först.

//Anders

Postat

I grunden en bra idé! Hur det skulle funka i praktiken vete fan. Å vad räknas som en färdig demo enligt dig? Att den låter bra eller att upphovsmannen gjort allt han kan och vill på den. Jag önskar ju förstås att detta skulle kunna sköta sig självt. Att de som lägger upp demos här har gjort sitt bästa och inta bara postar en massa "skit" som har gjorts för typ 20 minuter sedan.

Postat

1. Färdig demo

2. Når inte ända fram

🙂

Vad är poängen?

Postat

en poäng är ju att man på ett engagerande sätt kan hjälpa varandra.

Sedan handlar det relativt lite om man själv tycker om låten, om man gillar musikstilen s.a.s.

Om man inte kan eller tror sig kunna lyssna på all typ av musik med öppna öron så skall man kanske inte heller skriva upp sig på intresselistan. För det ger ju absolut inte ut på att någon skall bli sågad bara för att man själv inte gillar stilen

Postat (redigerat)

Jag tycker fortfaarnde att problemet är att trådarna dör direkt. För er som inte orkar läsa nedastående trådar så är de exempel på trådar där jag svarat eller gett kritik och där trådskaparen aldrig kommer tillbaka. I några fall är det fler svar än bara mitt, men i de allra flesta fallen så är min kommentar den sista. Jag orkade bara gå tillbaka någon månad, men jag skulle säkert kunna hitta ett tjougotal trådar till som är precis på samma sätt.

Två sätt att se det på:

1. Folk lägger upp sina låtar och kollar sedan aldrig vad folk tycker om dem.. vilket ju är konstigt om de inte tror att detta är något slags lyssningsforum a´la myspace.

2. jag är en usel kritiker

Jag tror inte att jag bara rablar plattityder hela tiden, jag menar även en blind höna osv.

Vad blir det för effekt av detta? Jo naturligtvis så tröttnar jag, eftersom jag återkommer och kollar mina gamla svar för att se om det blir en dialog kring den kritik jag gett. Men blir det aldrig det så tröttnar åtmindstone jag efter ett tag. Resultatet blir att communityn dör/förblöder. 🙂

https://www.studio.se/index.php?showtopic=45012&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=44360&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=44293&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=44205&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=43392&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=43180&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=42564&hl=

Redigerat av Egghuvud
Postat
en poäng är ju att man på ett engagerande sätt kan hjälpa varandra.

Sedan handlar det relativt lite om man själv tycker om låten, om man gillar musikstilen s.a.s.

Om man inte kan eller tror sig kunna lyssna på all typ av musik med öppna öron så skall man kanske inte heller skriva upp sig på intresselistan. För det ger ju absolut inte ut på att någon skall bli sågad bara för att man själv inte gillar stilen

Men varför ska man dela in låtar i färdiga och ofärdiga? För att man snabbt ska kunna se om en demolåt är "klar" (vad nu det innebär) eller behöver jobbas på? Vad vinner man på det?

Postat

Jarlo,, det var inte meningen att ifrågasätta, inte ännu, utan du får gärna komma med förslag i stället!

Om du inte ser någon poäng med detta så är det inget problem i sig, det är bara för dig att strunta i det, eller hur?

Men försök att vara lite kreativ i stället!?!

Det har ju behandlats på många olika sätt att själva demoforumet inte fungerar tillräckligt bra, det är det väl inte många som undgått att se?

Så detta är bara ett sätt att engagera alla som är med i forumet för att det skall bli bättre (som det var förut?)

Postat

Men varför ska man dela in bilar i färdiga och ofärdiga? För att man snabbt ska kunna se om en demobil är "klar" (vad nu det innebär) eller behöver jobbas på? Vad vinner man på det?

nån som vill provköra kanske? 😳

Postat

1. Färdig demo

2. Når inte ända fram

🙂

Alltså jag vet inte om jag tänker fel här, men blir inte det ett jättejobb för den som ska lyssna igenom ALLT för att kunna dela in låtarna i de kategorier som du pratar om?..eller jag kanske inte har uppfattat rätt?

och kan man vara säker på att personen kan lyssna på materialet objektivt?

Postat (redigerat)
Om du inte ser någon poäng med detta så är det inget problem i sig, det är bara för dig att strunta i det, eller hur?
Fast det är väl klart att man måste ifrågasätta, annars är ju risken att ett system man inte gillar kommer att införas.

Jag tycker det är bra att du har idéer, men jag tror detta är lite klumpigt. De låtar man väljer att kalla "Når inte ändra fram" kommer ju få väldigt få lyssningar eftersom man hellre hör en (någorlunda) klar låt istället.

EDIT: Vilket kankse är det vi vill, vad vet jag? Men jag tror inte på det i alla fall.

Redigerat av Overkill
Postat

Men man vet ju att alla låtar i det facket finns där och att man kan komma med i princip hur kreativa förslag som helst?!

I facket för "färdiga/bra" låtar är det finputs och kanske mer vad man tycker om musiken?

Det är ju som sagt bara ett förslag.

Det där med att man skall ifrågasätta håller jag verkligen med om, det är bland det viktigaste som finns. MEN! När man håller på med lite brainstorming så är det fel fas. Då skall ideer fram och allt som säger "stopp" är ju hämmande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.