david.roennlund Postat 25 november 2007 Postat 25 november 2007 Nu startar jag "Den stora rörradiotråden", här tänker jag att vi ska kunna stöta och blöta alla våra funderingar och problem eller bara nörda oss lite 😱 Börjar lite med en bild på min Dynaco Fm-3 och frågan, varför sitter det plåtskal på vissa av rören? värmeskydd ?
Bo Hansén Postat 26 november 2007 Postat 26 november 2007 (redigerat) David, Metall-skärmkåpor på förstegsrör är till för att skärma bort brum och surr störningar som kan komma från nättransformatorn som kanske sitter i närheten av rören. Även i radio/tuner sammanhang (som du visar på bilden) så kan man behöva skärma rören, eftersom dom kan stråla högfrekventa produkter som då kan störe ett närliggande rör, spolar eller andra komponenter som sitter i närheten. --Bosse Redigerat 26 november 2007 av Bo Hansén
david.roennlund Postat 26 november 2007 Trådstartare Postat 26 november 2007 Tackar för det upplysnade svaret Bosse ! Jo, jag hade redan börjat tänka i banorna av avskärmning, men det var trevligt att få dem bekräftade! //David
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.