Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu tänkte jag fråga er vad för mjukvaru kompressor ni brukar använda?. Använder ni den inbyggda hos exempelvis Fruityloops eller laddar ni ner en VST Kompressor? isånnafall vilken?.

Och om man ska köra på HipHop musik i stil med "The Neptunes", vad för kompressor inställningar bör man ha då?

Annons
Postat
Nu tänkte jag fråga er vad för mjukvaru kompressor ni brukar använda?. Använder ni den inbyggda hos exempelvis Fruityloops eller laddar ni ner en VST Kompressor? isånnafall vilken?.

Och om man ska köra på HipHop musik i stil med "The Neptunes", vad för kompressor inställningar bör man ha då?

Här kommer lite tankar från mig:

Det finns säkert ett hundratal (tusental?) mjukvarukompressorer därute.. Och tusentals användningssätt. Kompressorer är en av de mest välanvända effekterna inom musikproduktion, och används på precis allt: sång, bas, trummor, gitarr etc etc. Så det finns inte EN inställning som låter som Neptunes. De har säkert 50 inställningar i en låt, och 50 till i nästa. Och de använder säkert kompressorer av olika märken, med olika karaktär. Mjukvara och hårdvara.

Kolla runt lite och lär dig hur en kompressor fungerar och hur man får fram de effekter man är ute efter. Neptunes använder kompressorer precis som alla vi andra, så om du lär dig mer om kompressorer kommer du att kunna applicera detta på alla möjliga stilar och sätt.

Postat

Här kommer lite tankar från mig:

Det finns säkert ett hundratal (tusental?) mjukvarukompressorer därute.. Och tusentals användningssätt. Kompressorer är en av de mest välanvända effekterna inom musikproduktion, och används på precis allt: sång, bas, trummor, gitarr etc etc. Så det finns inte EN inställning som låter som Neptunes. De har säkert 50 inställningar i en låt, och 50 till i nästa. Och de använder säkert kompressorer av olika märken, med olika karaktär. Mjukvara och hårdvara.

Kolla runt lite och lär dig hur en kompressor fungerar och hur man får fram de effekter man är ute efter. Neptunes använder kompressorer precis som alla vi andra, så om du lär dig mer om kompressorer kommer du att kunna applicera detta på alla möjliga stilar och sätt.

Ok 😉 . Men har du några tips på några bra Kompressors för just Hip Hop musik?

Postat

Jag skulle säga samma sak som ovan gjorde. När du sedan har lärt dig hur en kompressor fungerar så skulle jag även investera i en multibandskompressor. Men i början skulle jag börja med en vanlig kompressor för att lära mig hur de olika sakerna fungerar med ratio, attack, threshold osv... En multibandskompressor som inte är så dyr men ändå fungerar tycker jag är Wavearts Multibandskompressor. I paketet får du även deras trackplug som låter sjyst och som man kan använda på massor av spår då den tar väldigt lite cpu-kraft.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Jag skulle säga samma sak som ovan gjorde. När du sedan har lärt dig hur en kompressor fungerar så skulle jag även investera i en multibandskompressor. Men i början skulle jag börja med en vanlig kompressor för att lära mig hur de olika sakerna fungerar med ratio, attack, threshold osv... En multibandskompressor som inte är så dyr men ändå fungerar tycker jag är Wavearts Multibandskompressor. I paketet får du även deras trackplug som låter sjyst och som man kan använda på massor av spår då den tar väldigt lite cpu-kraft.

MVH

Anders

Ok. Jag läste i nåt inlägg här på forumet om Sonalksis SV-315 Compressor och Waves C1 Compressor. Är dem bra? dålig?

Redigerat av Taner
Postat

MVH

Anders

Ok. Jag läste i nåt inlägg här på forumet om Sonalksis SV-315 Compressor och Waves C1 Compressor. Är dem bra? dålig?

Har inte testat dom, så jag låter nån som har testat dom får svara. Waves har jag däremot testat som demo och tyckte den lät väldigt bra om jag inte minns fel. men jag låter någon som har mer kött på benen angående de två du nämner få svara.

//Anders

Postat

MVH

Anders

Jo de är bra men kostar en del, kolla även upp gratis varianter finns många bra.

Själv använder jag oftast UAD-1 kortets kompressorer som tex LA2A och 1176 men då krävs det att du köper UAD-1 kortet!

Postat

MVH

Anders

Jag lovar att vilka instrument/samplingar du väljer och hur bra du lyckas skruva kompressorn kommer spela mycket större roll för din musik än just vilken kompressor du har. Finns ingen poäng att leta efter "proffspluggar" när man är nybörjare. Börja med att lära dig skruva kompressorn som följer med FL (om det är det programmet du kör).

Jag vet att det är tråkigt svar, men det finns inga genvägar och inga proffsplugins som gör jobbet åt dig. Det gäller, som med allt annat man vill bli bra på, att öva öva öva. Se gärna till att ha jävligt roligt under tiden. Blir så mycket lättare då 🙂

Postat

som nån annan redan har sagt så använder man olika kompressorer/de-kompressorer/limiters till olika saker

anyway, eftersom du vill ha info ang bästa mjukvara så får du lite tips här

håller mig till märke/bundles (VST bara). orkar inte skriva i detalj:

• Waves --- API, V, SSL, L3, C4, R

• andra märken --- Sonnox, Voxengo, URS, Nomad Factory, Stillwell, PSP Audioware, Kjaerhus. jag vet att många nya "producenter" använder oxå iZotope, inte en av mina favoriter

• helt gratis --- Digital Fish Phones, Smart Electronix. kommer inte på mer just nu, men det finns faktiskt riktigt sköna gratis plugs

tjnix

Postat (redigerat)

Waves Bus Channel Kompressorn på Mastern och API 2500 på percar är mumma.

Köpte precis FabFilters Pro-C också... en redig kompressor för individuella spår!!

Redigerat av expanded

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.