Jump to content
Annons

DI-box + Mixerbord?

Recommended Posts

Baldurn (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Jag är en 20-årig göteborgare som har spelat musik hela livet.

Jag har spelat elbas i säkert 12 år och har även spelat en hel del elgitarr, trummor under tiden med.

Jag spelar för tillfället i ett progressive metal band, men då jag har en hel del idéer som inte

riktigt passar in i det vi spelar, så har jag beslutat mig för att göra ett soloprojekt.

Mitt stora problem är att jag nästan enbart är musiker, jag kan knappt något om inspelningsteknik.

Men tack vare många guider och tips från studios sida, och lite lattjande hemma så har jag börjat lära mig.

Jag har beslutat mig att köpa ett nytt ljudkort av typen RME HDSP 9632, ett mixerbord samt en DI-box.

Musiken jag ska spela in är en experimentell variant av melodisk metal.

Jag kommer använda min Yamaha RBX JM2 elbas, med en V-amp för bas, samt en Nemesis Eden förstärkare.

För trummor använder jag addictive drums. (Lite blasfemi, jag vet)

För elgitarr kommer jag använda min sunkiga fender squier stratocaster, en marshallförstärkare.

För sång ska jag använda en Sontronics kondensatormick vi har i bandet.

Då jag har ett litet rum som är fyllt av förstärkare, möbler och massor av trams, så misstänker jag att akustiken är väldigt dålig. Så jag hade tänkt spela in elgitarr och Elbas direkt in i ljudkortet, utan mickar. Jag läste i en guide att då skulle jag förmodligen behöva en DI-box.

Jag hade tänkt köpa ett mixerbord för att lättare kunna manövrera signalerna, men jag läste att en DI-box har XLR-utgång, som en mick. Kan jag plugga in min DI-box i mixern, då mitt blivande ljudkort inte har XLR-ingång?

Jag är säkert ute och cyklar på många punkter, men som sagt; jag är nybörjare inom inspelningsteknik och jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand,

Björn

Annons
Postat

Till inspelning ska du använda en aktiv DI-box (t ex Line Audio Design ADIB) . En passiv ger som regel inte lika bra ljud. Utgången kopplas mycket riktigt till en micingång och DI-boxen får oftast sin drivspänning från fantommatningen (men vissa har extern nätdel och vissa kan också drivas med batteri).

Ett annat alternativ för dig, skulle kunna vara att skaffa en micpreamp som även har högohmig instrumentingång. En sådan kopplar du till ljudkortets lineingång och slipper då omvägen genom mixern - och så får du samtidigt fördelen att kunna spela in sång direkt till ljudkortet, utan att behöva gå via mixern.

Spelar man in själv i en hemstudio, så behöver man oftast inget platskrävande mixerbord, utan kan fixa det som behövs på andra sätt. 😊

Postat

Först och främst välkommen 😊

Jag tror att tex Line 6 Toneport UX2 har allt det du behöver. Då behöver du varken ett nytt ljudkort (Toneporten ÄR ett ljudkort), mixerbord eller DI box. Så länge du har en ledig USB-slot, så gör den jobbet. Då kör du bara gitarren/basen/mikrofonen rätt in i Toneporten. Om du har lust att lägga några effekter först, så gör du det, men annars så innehåller den redan Gearbox där en hel del förstärkarsimulatorer+effekter från POD XT ingår och den ska väl passa till metal, tror jag? Obs , jag har den inte själv(ännu, men ska köpa den snart) och jag har inte prövat den, så hur den är kvalitetsmässigt får du fråga andra.

Många flugor i en smäll där, tror jag 😱

Baldurn (oregistrerad)
Postat

Tack så hemskt mycket för den snabba hjälpen!

Om jag använder en Micpreamp med högohmig instrumentingång; Kan jag få med min distorsion från

min marshallförstärkare, och kommer det låta okej? Har en gammal rocker på jobbet, som la musikkarriären

i bokhyllan för 10 år sedan. Han sa att enda sättet för mig att spela in distad gitarr är via mick, men det var ju

iof 10 år sedan han slutade. Den tekniska utvecklingen gör stora framsteg på 10 år...

Har ni något tips på en bra micpreamp? Jag kollar lite på BEHRINGER MIC200 TUBE ULTRAGAIN och

SM PRO AUDIO TB101. Vad tror ni om dem i mitt fall?

Tusen tack,

Björn

Postat (redigerat)

Idag finns det tre sätt som jag brukar använda mig av för gitarrinspelning och i ditt fall distad gitarr.

1. Micka upp förstärkare (då får du din mashalldist)

2. line direkt in i mitt DAW och använda en gitarrplugg

3. Använda extern förstärkarsimulering, t.ex line 6 pod m.fl

I exempel 2 o 3 får du försöka skruva fram så likt din dist som du kan med hjälp av pluggen eller den externa förstärkarsimuleringen. I ex 2 är fördelen att grundljudet är opåverkat och du alltid kan gå tillbaka och ändra.

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Tack så hemskt mycket för den snabba hjälpen!

Om jag använder en Micpreamp med högohmig instrumentingång; Kan jag få med min distorsion från

min marshallförstärkare, och kommer det låta okej? Har en gammal rocker på jobbet, som la musikkarriären

i bokhyllan för 10 år sedan. Han sa att enda sättet för mig att spela in distad gitarr är via mick, men det var ju

iof 10 år sedan han slutade. Den tekniska utvecklingen gör stora framsteg på 10 år...

Att micka upp stärkaren är fortfarande det som blir bäst. Om du spelar in med line, så får du inte med distorsionen från slutsteget och högtalarfärgningen. Visst kan du få ett hyfsat resultat med högtalarsimulerande pluggar, men det blir ändå inte lika bra...

Har ni något tips på en bra micpreamp? Jag kollar lite på BEHRINGER MIC200 TUBE ULTRAGAIN och

SM PRO AUDIO TB101. Vad tror ni om dem i mitt fall?

Hellre Studio Projects VTB-1 (eller två om du behöver två kanaler preamp) - eller en Aphex 207D. 🙂

Postat

Som Claes säger så är det Studio Projects VTB-1 som gäller när det snackas om billiga och bra preamps!

Baldurn (oregistrerad)
Postat

Tack så hemskt mycket återigen! Jag ska ut i musikaffärerna i veckan och provspela och se vad som låter bra!

Efter ytterligare övertygning från en kompis så ska jag inte utesluta att spela in elgitarren via mick, men vi får se!

Jag återkommer säkerligen med mer frågor, men tack så hemskt mycket för all er hjälp nu! 🙂

Mvh,

Björn

Postat

Alternativ 4 är att du lajnar din marshallstärkare, vilket kommer låta asdåligt med disten (surrigt som fan), men sen lägger du på högtalarsimulering i datorn så låter det "äkta" igen.

Baldurn (oregistrerad)
Postat
Alternativ 4 är att du lajnar din marshallstärkare, vilket kommer låta asdåligt med disten (surrigt som fan), men sen lägger du på högtalarsimulering i datorn så låter det "äkta" igen.

Det lät också intressant! Högtalarsimulering... finns det några bra gratispluggar för det? Eller det kanske ingår i inspelningsprogram? Jag har Cubase studio 4....

Detta är min första CD jag ska producera, och det är mer för att lära mig hur man producerar en cd, än att det ska bli en storsäljare. Även om jag strävar efter att få det så bra som möjligt, så kommer jag inte ha sådana höga prestationskrav första gången, det är mer för att det är skoj att lära sig och experimentera sig fram 😱

Jag kan redan nu line:a in min marshallförstärkare in i mitt sunkiga creative-ljudkort men det låter som du säger; dåligt.

Postat

Jag tror att Voxengo har nåt gratisprogram för högtalarsimulering. Det finns också nåt som heter SIR som jag tror att du kan använda. I båda dessa program laddar man in impulser, ljudfiler som analyseras och efterapar verkligheten.. typ 🙂

Postat

Björn,

Nu känner jag inte till din bas eller ljudkort för att kunna rekomendera något som passar perfekt, men här kommer några allmänna tipps. (kankse motsäger en del av vad andra sagt här, men kan vara värt att veta i alla fall)

Passiva DI-boxar som bara innehåller bara en "step down transformator", kan vara en bra lösning om du inte har någon "äkta" balanserad mikrofoningång med phantom-matning, eftersom den passiva DI-boxen fungerar utan yttre spänningsmatning (eller inbyggt batteri) och fungerar även perfekt om den ansluts "sidjordad" till en obalanserad ingång. (type enklare ljudkort)

Dessutom så om basen är aktiv i sig själv (har inbyggt batteri) så funkar en enkel transformator DI-box aldeles utmärkt, då man inte är i behov av en extremt hög-ohmig ingång på boxen.

Dagens aktiva DI-boxar är oftast elektroniskt balanserade på utgången, och tycker inte alltid om att få sin utgång sidjordad, och har inte heller alltid någon obalanserad "lo-z" utgång som alternativ.

Det finns en del bra aktiva DI-boxar på marknaden som har aktiv ingång samt transformatorbalanserad utgång, dessa hade funkat att sidjorda, (driva obalanserade ingångar) men då måste dom gå att köra på batteri, eftersom den inte får någon yttre spänningsmatning från en mick-ingång.

För er som är nyfikna på "DI-boxens underbara värld" så skrev jag ett inlägg här på forumet för några år sedan. https://www.studio.se/index.php?s=&sh...ost&p=88450

--Bosse

Baldurn (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Björn,

Nu känner jag inte till din bas eller ljudkort för att kunna rekomendera något som passar perfekt, men här kommer några allmänna tipps. (kankse motsäger en del av vad andra sagt här, men kan vara värt att veta i alla fall)

Passiva DI-boxar som bara innehåller bara en "step down transformator", kan vara en bra lösning om du inte har någon "äkta" balanserad mikrofoningång med phantom-matning, eftersom den passiva DI-boxen fungerar utan yttre spänningsmatning (eller inbyggt batteri) och fungerar även perfekt om den ansluts "sidjordad" till en obalanserad ingång. (type enklare ljudkort)

Dessutom så om basen är aktiv i sig själv (har inbyggt batteri) så funkar en enkel transformator DI-box aldeles utmärkt, då man inte är i behov av en extremt hög-ohmig ingång på boxen.

Dagens aktiva DI-boxar är oftast elektroniskt balanserade på utgången, och tycker inte alltid om att få sin utgång sidjordad, och har inte heller alltid någon obalanserad "lo-z" utgång som alternativ.

Det finns en del bra aktiva DI-boxar på marknaden som har aktiv ingång samt transformatorbalanserad utgång, dessa hade funkat att sidjorda, (driva obalanserade ingångar) men då måste dom gå att köra på batteri, eftersom den inte får någon yttre spänningsmatning från en mick-ingång.

För er som är nyfikna på "DI-boxens underbara värld" så skrev jag ett inlägg här på forumet för några år sedan. https://www.studio.se/index.php?s=&sh...ost&p=88450

--Bosse

Hej, Bosse!

Jag har en Yamaha Rbx JM2 (länk: http://www.thomann.de/se/yamaha_rbx_jm2_ppm.htm ) och en warwick corvette

rockbass fretless ( http://www.thomann.de/se/warwick_rockbass_...sic5a_flbs.htm) och jag har just införskaffat

ett RME HDSP 9632-ljudkort. ( http://www.thomann.de/se/rme_digi_9632_hdsp_pcikarte.htm).

Värt att nämna är att jag spelar in i mitt sovrum.

Jag är inte säker på hur jag vill spela in basen än, men det kommer inte bli mickat iaf, så jag länkar inte till min basförstärkare.

Däremot så tror jag att jag kommer vilja spela in elgittaren via mick, för det verkar som att det blir bäst resultat då.

Gitarrförstärkarn är en billig Marshall ( http://www.thomann.de/se/marshall_mg100hdfx_top.htm) samt en sådan här låda ( http://www.thomann.de/se/marshall_mg412a_gitarrenbox.htm). (Jag vet att många inte gillar just denna Marshallkombinationen men jag tycker det låter bra iaf, och jag har inte råd med något bättre.

Jag har säkert länkat till för mycket nu, men det är bättre än att länka till för lite 🙂

Jag funderar även på att köpa ett mixerbord, men det gör jag först när jag vet om jag ska köra DI-box (och i såna fall vilken) eller preamp 🙂

Tack,

Björn

Redigerat av Baldurn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.