Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har Imac 2,4, PT 7,3, Digi003 Factory. Och känner mig lätt hysterisk, Pro Tools startar inte, i går funkade det klockrent, jag har stängt av, startat om både dator och ljudkort flera gånger, avinstallerat och installerat Pro Tools ett flertal ggr, men programmet vill helt enkelt inte starta, det händer absolut ingenting när jag dubbelklickar på programikonen eller en session file.

Jag börjar få panik, vad är det som har hänt ?? Jag har inte uppdaterat Mac OS 10.4.10, det enda jag gjorde i går var att uppdatera iTune och iPhoto, men det ska väl knappast spela någon roll.

Jag har inte någon extern audio disc än, det kan väl inte heller spela någon roll i uppstarten, jag fattar ingenting, hjälp mig någon jag bara MÅSTE ha igång grejerna i helgen.......

Väntar lätt panikslagen på svar från er intelligenta studiotekninker........

Annons
Postat

Mitt förslag är att ta kontakt med Digideigns support. De har ofta mycket bra koll på dessa saker. Får du hjälp där men inte här, återkom gärna i denna tråden med hur det gick och vad som var problem.

Håller tummarna för att det finns en enkel lösning!

Postat

Jo, Itunes kan ställa till det. gjorde det för mig en gång så jag uppdaterar inte den längre. Sen är ju inte PT officiellt godkänt med OSX 10.4.10. Men jag vet att det stod på deras hemsida att man kan råka på just startproblem med OSX 10.4.10. Det fanns ett tips på deras sida man kunde testa.

Här är länken till deras sida:

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=22904

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Tack för snabba svar, jag kollar era tips.......Anders!! Tror du att det funkar att avinstallera iTunes ??

eller är det bättre att uppdatera till 10.4.11 ? eller eller eller ????

Redigerat av Burnie
Postat (redigerat)

Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 😄

MVH

Anders

EDIT: Om din MAC levererades med OSX under version 10.4.10 så kan du ju spara alla projekt och allt du behöver och borde kunna installera om det gamla OSX. Om du gör det så uppdatera inte till mer än version 10.4.9 tills vidare.

EDIT: Innan du gör något så måste jag fråga, har du senaste ICS uppdateringen? senaste är version 5. det hjälpte när mitt inte startade efter Itunes-uppdateringen.

Redigerat av Gizmozis
Postat
Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 🙂

MVH

Anders

EDIT: Om din MAC levererades med OSX under version 10.4.10 så kan du ju spara alla projekt och allt du behöver och borde kunna installera om det gamla OSX. Om du gör det så uppdatera inte till mer än version 10.4.9 tills vidare.

EDIT: Innan du gör något så måste jag fråga, har du senaste ICS uppdateringen? senaste är version 5. det hjälpte när mitt inte startade efter Itunes-uppdateringen.

Den levererades med 10.4.10 ursäkta, men jag har ingen aning om vad ICS är.....nu känner jag mig oerhört korkad 😄

Postat
Testa att köra pre-binding scripet som finns på länken jag skrev, att uppgradera till 10.4.11 tror jag inte skulle hjälpa då felet uppkommer med båda versionerna. Om det inte fungerar med pre-binding scriptet så kan du ju alltid testa att avinstallera Itunes och se om det hjälper. Hoppas det löser sig, och om det inte gör det så är det nog kontakta digidesigns support som gäller tyvärr 🙂

MVH

Anders

Den levererades med 10.4.10 ursäkta, men jag har ingen aning om vad ICS är.....nu känner jag mig oerhört korkad 😄

*ler* behöver du inte göra. Det är helt enkelt uppdateringar för Pro Tools. Här är länken för dessa. Det räcker med att ta hem senaste då den innehåller även alla de andra. Så ta hem Ics5 för din dator.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=23300

MVH

Anders

Postat

MVH

Anders

*ler* behöver du inte göra. Det är helt enkelt uppdateringar för Pro Tools. Här är länken för dessa. Det räcker med att ta hem senaste då den innehåller även alla de andra. Så ta hem Ics5 för din dator.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=23300

MVH

Anders

Tack, jag hämtar uppdateringen på en gång.

Postat
Berätta gärna sedan om det fungerade. Håller tummarna 🙂

MVH

Anders

Jag meddelar hur det har gått, men jag måste ställa en idiotfråga till 😄

Inte nog med att jag är vilse i pannkakan när det gäller Pro Tools, jag är även nybörjare i Mac världen.

Du får skratta om du vill, men hur avinstallerar man iTunes 100% från hårddisken, Windows var lite enklare att förstå !!

Postat

MVH

Anders

Inte nog med att jag är vilse i pannkakan när det gäller Pro Tools, jag är även nybörjare i Mac världen.

Du får skratta om du vill, men hur avinstallerar man iTunes 100% från hårddisken, Windows var lite enklare att förstå !!

Vanligtvis så ligger programen i en egen mapp och inte som i windows där filerna sprider sig. Just Itunes är jag osäker på men tror att om du tar bort startfilen i mappen program, och alla filerna i mappen musik/Itunes så tror jag nog det ska vara borta, (glöm inte spara dina mp3-filer från Itunes i separat mapp) men är rätt ny i macvärlden själv och just den frågan du ställer var även en jag funderade mycket på i början. Har för mig att det skall finnas något verktyg för att ta bort program också, men vet inte vart det ligger i så fall.

MVH

Anders

Postat

MVH

Anders

Vanligtvis så ligger programen i en egen mapp och inte som i windows där filerna sprider sig. Just Itunes är jag osäker på men tror att om du tar bort startfilen i mappen program, och alla filerna i mappen musik/Itunes så tror jag nog det ska vara borta, (glöm inte spara dina mp3-filer från Itunes i separat mapp) men är rätt ny i macvärlden själv och just den frågan du ställer var även en jag funderade mycket på i början. Har för mig att det skall finnas något verktyg för att ta bort program också, men vet inte vart det ligger i så fall.

MVH

Anders

Tack jag provar......

Postat

Glöm inte att testa pre-binding scriptet som digidesign rekommenderar ifall pro tools inte startar på osx 10.4.10. Va i den första länken jag skrev.

Håller tummarna extra hårt nu 😄

MVH

Anders

Postat
Glöm inte att testa pre-binding scriptet som digidesign rekommenderar ifall pro tools inte startar på osx 10.4.10. Va i den första länken jag skrev.

Håller tummarna extra hårt nu 🙂

MVH

Anders

Anders du är en hjälte, jag undrar hur många gånger du har hjälpt mig med mina problem sen jag köpte grejerna, jag har tappat räkningen.

Hur som helst så behövde jag inte avinstallera iTunes, det räckte med pre-binding scriptet. Pro Tools vaknade till

liv direkt efter det.

SUPERTACK IGEN !!!!!!! 🙂😉😛

Postat

Håller tummarna extra hårt nu 🙂

MVH

Anders

Anders du är en hjälte, jag undrar hur många gånger du har hjälpt mig med mina problem sen jag köpte grejerna, jag har tappat räkningen.

Hur som helst så behövde jag inte avinstallera iTunes, det räckte med pre-binding scriptet. Pro Tools vaknade till

liv direkt efter det.

SUPERTACK IGEN !!!!!!! 🙂😉😛

Bara glad att det funkar för dig igen och att man kunde hjälpa till 🙂

MVH

Anders

• 6 månader senare...
Postat

Råkade ut för samma grej. Skriver för en skiva som snart ska bli klar. Fick PANIK! Men det fixade sig tack vare era kompetenta tips. TACK! 🙂

Blir inga mer uppdateringar av iTunes eller Quicktime mer... Tror inte jag ska peta i vare sig OS X eller PT förrän skivan är inspelad och klar... Huga, man får ju hjärtsnörp för mindre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.