Jump to content
Annons

Lopassfilter, med attack!


Nexustwins

Recommended Posts

Söker ett lopassfilet som kan släppa igonom en del att ljudet & sen klippa efter det, ungefär som en attack på lopassen. Effekten finns på Min Access virus A synth, men har inte hittat något som äns låter i närheten av det i mjukvaruform.

//Sebastian Thulin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Söker ett lopassfilet som kan släppa igonom en del att ljudet & sen klippa efter det, ungefär som en attack på lopassen. Effekten finns på Min Access virus A synth, men har inte hittat något som äns låter i närheten av det i mjukvaruform.

//Sebastian Thulin

Kombinera med en gate? Förstår jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur man skulle få fram effekten jag vill ha med en gate, skickar med ett ljudklipp på hur jag vill att det ska låta för tydlighetens skull.

http://server.nexustwins.com/Studio/Lopass/cutt.mp3

//Sebastian Thulin

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst, Filter Envelope (vilket du syftar på) finns i de flesta syntar och filterpluggar.

Du vrider ner filtrets skärningsfrekvens (cutoff) och vrider upp attack...

Det finns tom en Envelope Follower i gratisfiltret Prosoniq Northpole.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur man skulle få fram effekten jag vill ha med en gate, skickar med ett ljudklipp på hur jag vill att det ska låta för tydlighetens skull.

http://server.nexustwins.com/Studio/Lopass/cutt.mp3

Grundljudet är en sågtandsvariant, filtrerad med lågpassfilter styrd av vanlig ADSR. Sedan har du ett delay och ett högpassfilter på det.

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Notera att jag inte bara ville veta en plugg som klarade av effekten, utan en som verkligen låter bra med. Prosoniq Northpole är inte en av dem.

Tips på plugagr med högra kvalité? Får gärna kosta om det låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att jag inte bara ville veta en plugg som klarade av effekten, utan en som verkligen låter bra med. Prosoniq Northpole är inte en av dem.

Tips på plugagr med högra kvalité? Får gärna kosta om det låter bra!

Som Linus tidigare sade så finns envelope-styrda lågpassfilter på i stort sett samtliga synthar, vare sig de är mjukvaru- eller hårdvarubaserade. Visst kan man använda en extern envelopefollower/filter om man vill men det är verkligen att gå över ån efter vatten 😛

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...