Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver hjälp med val utav ljudkort till min studio. Just nu sitter jag med ett Delta 10/10 PCI och är inte alls nöjd med ljudkvalitén.

De lösningarna jag har kollat på är följande:

RME Fireface 400 (eventuellt 800)

Motu 828 MKii

Motu 2408 MKiii med PCI (+ en vettig mikrofon preamp).

Jag kör ofta väldigt tunga projekt och behöver verkligen snabb förbindelse mellan kortet och datorn, det är därför jag började fundera kring att köpa ett MOTU 2408 med PCI kort istället för att köra Firewire. Jag testade nämligen ett MOTU ultralite Firewire och det fungerade sämre än mitt Delta 10/10 (ljudkvalitén blev ju bättre men den knastrade och hakade sig mera i tunga projekt). Sen är jag lite skrajj för MOTU eftersom jag kör PC och jag har läst så mycket om dålig drivrutiner osv.

Så jag undrar lite vad ni tror. Finns det någon poäng i att köpa ett 2408 med PCI kort istället för tex RME Fireface 400? Eller vad ska jag ha?

Tack för hjälpen!

Annons
Postat
Hur många in- och utgångar behöver du? Micpreamps?

Just nu behöver jag bara 2 st In och utgångar men och Micpreamps behöver jag 1 st, men kan tänka mig att köpa extern micpreamp bara jag får bra AD/DA och så bra kompabilitet med datorn som möjligt.

Postat

I så fall skulle jag nog föreslå ett RME HDSP9632 (eller HDSPe9632, om du vill ha PCI-express i ställe för vanlig PCI). Det har ingen preamp, men bra kvalitet på omvandlarna - och så kan det byggas ut med en extern 8-kanalig omvandlare på ADAT-interfacet om du behöver fler I/O senare. Dessutom finns det S/Pdif I/O, så att du kan koppla en preamp med S/Pdif ut (t ex Aphex 207D) - och en extra bra D/A-omvandlare (t ex Benchmark DAC1) till lyssningen om du skulle känna att det behövs så småningom. 😳

Postat (redigerat)
Hej!

Jag behöver hjälp med val utav ljudkort till min studio. Just nu sitter jag med ett Delta 10/10 PCI och är inte alls nöjd med ljudkvalitén.

De lösningarna jag har kollat på är följande:

RME Fireface 400 (eventuellt 800)

Motu 828 MKii

Motu 2408 MKiii med PCI (+ en vettig mikrofon preamp).

Jag kör ofta väldigt tunga projekt och behöver verkligen snabb förbindelse mellan kortet och datorn, det är därför jag började fundera kring att köpa ett MOTU 2408 med PCI kort istället för att köra Firewire. Jag testade nämligen ett MOTU ultralite Firewire och det fungerade sämre än mitt Delta 10/10 (ljudkvalitén blev ju bättre men den knastrade och hakade sig mera i tunga projekt). Sen är jag lite skrajj för MOTU eftersom jag kör PC och jag har läst så mycket om dålig drivrutiner osv.

Så jag undrar lite vad ni tror. Finns det någon poäng i att köpa ett 2408 med PCI kort istället för tex RME Fireface 400? Eller vad ska jag ha?

Tack för hjälpen!

Hej!

Jag körde två Delta 1010 och var inte heller nöjd. Bytte helt nyligen till ett Motu 2408 som jag matar med en Audient ASP008 via ADAT, en SSL XLogic Alpha VHD Pre (puh, långt namn) samt en Vintagedesign M81D Mk2, de två senare analogt. Det låter så mycket bättre än mina Delta 1010:or. Även material inspelat med 1010:orna låter bätte genom Motu-kortet.

Jag kör också PC och var liksom du lite tveksam inför köpet, men det har verkligen varit helt problemfritt för min del.

Lycka till med köpet!

/Dex.

Redigerat av Dexter
Postat (redigerat)

TJa!

Jag har sån beslutsångest om ljudkort...

Vad ska ja välja enligt er:

MOTU 8PRE 5695:-

RME RE-FF400 8995:-

Det skiljer ju en del i pris..

Jag jobbar med båda dans musik och mordern pop..

Så det ända ja spelar in är nån gitar och en massa sång..

Behöver egenltligen bara inputs för ett par synthar och en mik..

Tack på förhand

Mvh Fredda

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Postat (redigerat)
TJa!

Tack på förhand

Mvh Fredda

Tjena! Jag använder själv Fireface 400 och är väldigt nöjd med det kortet, det negativa är väl att det bara har 2 preamps om du ska spela in mycket akustiska ljudkällor, men å andra sidan låter de 2 som finns bättre än motun´s i mina öron, och det finns ju både gott om analoga ingångar + s/pdif och adat på firefacet så man kan ju köra med separata preamps om man behöver fler mickkanaler.

Motun är säkert också ett bra kort, men där känns det mer som att man betalar för att få ett gäng sjyssta preamps och inte så mycket mer. Jag gillar AD/DA´n bättre i rme-kortet. Om du bara behöver 2 micpreamps så är ju annars motu´s ultralite mer lik firefacen i storlek och funktioner...men till ett ganska mycket billigare pris och det är ju inte så dumt 🙂

kör du mac så skulle jag lätt välja apogee´s nya lilla kort.

Redigerat av Gorlum
Postat (redigerat)
TJa!

Tack på förhand

Mvh Fredda

Hej

Jag har ett Motu 8 pre som jag är kanonnöjd med. Men jag har å andra sidan aldrig spelat in på ett RME 400. Det blir ofta väldigt subjektivt i såna här trådar typ "mitt ljudkort är så jävla bra". Har man köpt en viss typ av ljudkort rekommenderar man det trots att man kanske inte hört det andra ljudkortet. (Jag misstänker att så ofta är fallet) De ljudkort som ratas av massan är oftast de som strular med drivrutiner och får dåligt rykte på nätet. Nuförtiden är det sällan folk klagar på dåliga Micpreampar eller grumligt ljud i AD/DA omvandlaren. I ditt fall skulle jag betänka om du efter ljudkortet ska införskaffa annan musikutrustning och vilken budget du har. Det vore ju tråkigt om du fick spela in sången genom en mikrofon som är så dålig att micpreamparna spelar mindre roll för att du spenderade ALLT på RME-kortet... "en kedja är aldrig starkare än dess bla bla bla 🙂 "

Det vore intressant med ett reportage som går igenom de olika komponenterna i ljudkort. Är det samma micpreampar i Motu 8 pre som i Motu 896? Är alla komponenter tillverkade i samma fabrik i kina, på dagen med loggan Apogee men på natten med loggan Behringer?

Redigerat av Directsound
Postat
TJa!

Tack på förhand

Mvh Fredda

Hej

Jag har ett Motu 8 pre som jag är kanonnöjd med. Men jag har å andra sidan aldrig spelat in på ett RME 400. Det blir ofta väldigt subjektivt i såna här trådar typ "mitt ljudkort är så jävla bra". Har man köpt en viss typ av ljudkort rekommenderar man det trots att man kanske inte hört det andra ljudkortet. (Jag misstänker att så ofta är fallet) De ljudkort som ratas av massan är oftast de som strular med drivrutiner och får dåligt rykte på nätet. Nuförtiden är det sällan folk klagar på dåliga Micpreampar eller grumligt ljud i AD/DA omvandlaren. I ditt fall skulle jag betänka om du efter ljudkortet ska införskaffa annan musikutrustning och vilken budget du har. Det vore ju tråkigt om du fick spela in sången genom en mikrofon som är så dålig att micpreamparna spelar mindre roll för att du spenderade ALLT på RME-kortet... "en kedja är aldrig starkare än dess bla bla bla 🙂 "

Det vore intressant med ett reportage som går igenom de olika komponenterna i ljudkort. Är det samma micpreampar i Motu 8 pre som i Motu 896? Är alla komponenter tillverkade i samma fabrik i kina, på dagen med loggan Apogee men på natten med loggan Behringer?

Jag håller med! Ställ dig gärna frågan om resten av dina grejer är så pass bra att det motiverar köpet av ett rme-kort, det är ju rätt mycket extra kosing det handlar om. Jag har iofs inget eget motu 8pre, men jag har spelat in med både 8pre, 828mk2 och Hd896, och de är bra kort allihop, utan tvekan. Men i mina öron inte lika vassa som rme-kortet.

Dock är jag tveksam till om det är såpass mycket bättre att det motiverar priset... 🙂 För mig gjorde det tydligen det, men alla har inte samma behov 😄

Jag tror att du kommer att bli nöjd med vilket som av korten, det handlar nog mer om vad som passar dina behov...

Det vore verkligen intressant att se nån dokumentär eller nåt sånt om hur musikprylar tillverkas borta i asien, jag tror nog man skulle bli förvånad över hur det ser ut. Jag tror nog att många av komponenterna inne i dagens ljudkort är samma och kommer från samma fabrik, men det handlar ju även om hur/med vilken kombination och kretslösning korten sätts ihop när det ska bli ett bra slutresultat. Två kort med samma kretsar kan låta olika p.g.a. sånt skulle jag gissa på...

Du kan ju även kika på Echo´s ljudkort, de är ok även de. Lycka till!

pme (oregistrerad)
Postat
TJa!

Tack på förhand

Mvh Fredda

Hej

Både ljudkort och preamps utvecklas väl över tiden. Vill man "se" kvaliteten och övertyga sig om att det i alla fall är skillnad så kan man titta på brusnivåerna

i sin DAW programvara. Tex med voxengo span gratis plugin. Mäter man på en AD så är det direkt jämförbart. Vill man även mäta på sin preamp så behöver

någon form av referenssignal för att justera nivåerna.

• 3 veckor senare...
Postat

ska du bara spela in lite sång och mest köra i datorn tycker jag det är lite väl att skaffa ett fireface, om du vill spara pengar vill säga.

det är ett toppenkort men ändå.

tips på annat nån? e

Postat

Jag stämmer inte helt in på tänkt användning. Men jag har haft både Motu 828mkII och använder nu RME Fireface 800. De är väl i princip jämförbara med 8pre respektive FF400.

Ljudmässtigt är det inte någon större skillnad. Bägge är definitivt bra nog för en professionell studio som tar betalt för inspelningar. Du kommer inte vilja spela in Boston Symphony Orchestra eller Rolling Stones med något av korten, men för en vanlig inspelning är det så många andra saker som sätter begränsningen. Bägge är bra nog så att innan du når deras begränsning så har du passerat kostnaden för korten med minst 25 gånger.

Återstår alltså andra frågor som funktionalitet. Antal in och ut kan du ju enkelt själv kolla upp. Men det som fäller avgörandet för min del är mixern i RME-korten. Den kan vara svår att lära sig men funktionaliteten är många gånger bättre än i Motu-korten. Med ett RME behöver man vanligen ingen monitor-kontroller i den vanliga hemstudion. Allt går att mixa och styra i RME-kortet.

Även stabiliteten kan vara en faktor. Här är det lite så att om kortet fungerar ihop med din dator spelar det ingen roll vilket kort du väljer. Rent allmänt upplever jag dock RME som stabilare än MOTU, men det kan finnas dem som har andra åsikter. Skall du köpa nytt kort, välj en säljare som kan tänka sig ta tillbaka kortet om det inte fungerar i din dator.

Kolla förresten alltid priser internationellt. Jag kollar själv alltid mot www.thomann.de . Inte alltid billigast, men ibland extremt mycket billigare än i Sverige. Tillkommer att man måste ha ett kreditkort för att handla och 150 kronor i frakt.

Sen dyker ff400 och även ff800 rätt ofta upp begagnade. Kolla upp www.vendolin.se eller blocket.se . 8pre har jag hittills aldrig sett begagnat.

Nå, mina tankar.

Gunnar

Postat

Satt själv i samma sits......

Sitter nu och väntar på ett Fireface800, efter mycket funderande och läsande så valde jag RME framför Motu egentligen av två anledningar

1. Drivrutiner/stabilitet till PC

2. A/D omvandlarna och preamparna, tråkiga säger en del, ärliga säger jag

Visst, prislappen är tämligen hög men om man tittar lite på utrustning som man köpt till sitt intresse

så kanske prislappen inte är så skrämmande ändå, visst är det roligare att köpa en ny synth men......

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.