Jump to content
Annons

Problem med RME. Vem hade anat?

Recommended Posts

Peter Hallin (oregistrerad)
Postat

Har äntligen lyckats uppgradera min maskinpark även på ljudkortsfronten. Har haft ett Maya 44mkII ett par år. Men det låter inte så bra som känt är även om funktionerna och ingångar och utgångar är trevligt. Hade också behov av fler ingångar så att jag kan utnyttja min Studio Projects 828 och dess åtta preampar till fullo.

Och jag lyckades hitta ett begagnat RME 96/8 med både analoga 8 in och 8 ut expansionskort billigt och bra. Efter en vecka med trubbel där kortet krashade min dator efter installation så fick jag det äntlgien att funka. (Uppdatera BIOS kan vara en lösning på de märkligaste problem).

Men så finner jag ett par irritationsmoment. Ett är att inte alla program spelar upp felfritt ljud. Till exempel Video Lan Player och Msn Messenger (signalljud) spelar upp ett kraftigt distorderat, smutsigt ljud. Även om supporten på RME är mkt shysst (korten görs inte längre, och ändå hjälper de till) så har inte de funnit ngn lösning.

Det andra är att trots att utgångskortet har 8 utgångar, så kan man varken välja utgång eller utgångsvolym på kortets kontrollpanel. Utgångar kan man bara välja i inspelningsprogrammet. Så ska det vara enligt RME. 😱 Men på så vis känns det som ett nerköp på flera vis för mig trots att jag skaffar ett bättre kort. Jag vill ju enkelt kunna byta lyssning, och det ska kvitta om jag lyssnar på ljud som kommer ut Sonar, itunes eller (forgivemefatherforihavesinned) ett spel.

Enda lösningen som jag kan komma på är att jag skaffar en monitor controller såsom Mackie big knob eller Presonus central station. Men sådana tingesta kostar mångdubbelt mer än vad jag gav för kortet(n). Har till och med funderat på en billig hörlursförstärkare, men då sabbar jag det fina utljudet från kortet och det är knappast idealt för att kopplas till monitorer eller en hemstereo.

Känns tråkigt att sälja kortet(n) igen och skaffa et M-audio 1010 eller E-Mu 1820 eller dylikt, nu när jag lagt pengar på RME, som trots allt ju har väldigt trevligt ljud, om än inte eteriskt kanske.

Your thoughts?

Annons
Postat (redigerat)

Jag hade liknande problem med mitt HDSP9652. Ljudet hackade som fan i vissa program (iTunes, VLC, Quicktime, browsern...). Lyckades hitta nya drivrutiner till kortet och nu funkar det fint, jag har till och med fått midi 😱

Däremot kan jag fortfarande inte använda det inbyggda ljudet i moderkortet, men det är nog inte RMEs fel.

Redigerat av Polpotkin
Postat

Jag har alltid kört med separata ljudkort, så att det inbyggda (med separata högtalare) får ta hand om system- och spelljud, medan det seriösa kortet får ta hand om musiken. Funkade utmärkt t o m på den tiden jag körde Win98 och mitt RME Hammerfall9652 och ett SB Live fick dela IRQ... 😱

Om man vill köra båda ljudkorten på samma monitorer, så kan man skaffa en switch - som exempelvis SM Pro Audio M-Patch2. 🙂

Postat
Jag hade liknande problem med mitt HDSP9652. Ljudet hackade som fan i vissa program (iTunes, VLC, Quicktime, browsern...). Lyckades hitta nya drivrutiner till kortet och nu funkar det fint, jag har till och med fått midi 😳

Däremot kan jag fortfarande inte använda det inbyggda ljudet i moderkortet, men det är nog inte RMEs fel.

För mig låter iTunes bra, men inte VLC, det låter vedervärdigt. Och Quicktime gör det sedvanliga hackandet som det gör på vissa datorer. Men det började när jag bytte kort så det är helt klart där problemet ligger.

Jag använder de senaste drivrutinerna så det är nog inte mkt att göra där är jag rädd. Rme supporten funderar just nu på vad som kan vara fel, men än så länge utan framgång.

Jag har alltid kört med separata ljudkort, så att det inbyggda (med separata högtalare) får ta hand om system- och spelljud, medan det seriösa kortet får ta hand om musiken. Funkade utmärkt t o m på den tiden jag körde Win98 och mitt RME Hammerfall9652 och ett SB Live fick dela IRQ... 😎

Om man vill köra båda ljudkorten på samma monitorer, så kan man skaffa en switch - som exempelvis SM Pro Audio M-Patch2. 🙂

Ja, jag har tänkt på det. Och det är en shysst idé. Men problemet med volymkontroll kvarstår. Det enda jag kan göra är att sänka masterregeln i Sonar, men det vill man ju inte. Och i exempelvis Soundforge är det inte mycket att göra... Mina monitorer är på det lägsta, men volymen är ändå besvärande hög...

Postat
M-Patch 2 är ju inte bara en switch mellan två olika ljudkällor, utan även en passiv attenuator - alltså en passiv volymkontroll som kan sänka så mycket du vill. En mycket användbar pryl. 😎

Right, men den kostar så pass mkt för en så "enkel" pryl. Över tusenlappen på Thomann. Det kan man ju få ett budgetklassljudkort för. Och jag gav faktiskt inte så mkt mer för mitt RME... 😳

Supporten har nu avkunnat domen. Kortet har inte wdm-stöd. Så jag får köra annat kort för sådana applikationer.

Postat

RME 96/8 är rätt gammalt som sagt. De modernare korten som har Hammerfall på sig (mixern) har extremt mycket mer flexibilitet. I de kan man skicka ut ljudet till vilken utgång man vill genom den inbyggda mixern. Samt köra volymen där. De modernare korten har också stöd för WDM på ett helt annat sätt. Tyvärr.

Gunnar

Postat

Allt detta resulterar i att tråden tar en annan vändning... :rolleyes:

Är det någon som är intressarad av att köpa ett bättre begagnat RME Digi 96/8 med tillhörande AEB-I och AEB-O kort? Det passar helt enkelt inte mina syften även om det låter mkt bra.

Nypris ca 9000:-, säljes för budgetkortpris. Lägg bud eller hör av er i mail så kan vi diskutera saken. Finns i Malmö.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.